Semestertillägg vid avslutad anställning?

Elgofelia

Trådstartare
Jag behöver fråga någon som vet hur det ligger till med semesterdagar, -lön och -tillägg när man jobbar på visstid och ska avsluta anställningen.
Jag har arbetat heltid på ett ställe i sju månader och har inte fått något semestertillägg på lönen.Betyder det att jag har rätt att få ut det när jag slutar? Alternativt ta ut semesterdagar, för några måste jag väl ändå arbetat ihop?🤔
 
Nej, det gör inte det (0 dagar), men i mitt avtal står det att jag ska ha semester.
Du får då kolla kollektivavtalet och se hur mycket semester man har rätt till. Det kan variera en del när det gäller olika branscher, anställninstyp och ålder. Ofta står det per år i avtalet och då får man räkna ut hur mycket 7 månader ska ge i timmar/dagar.
Har du möjlighet att ta ut det innan du slutar så kan du välja det. Annars ska det komma i slutlönen som ekonomisk ersättning.
 
Du får då kolla kollektivavtalet och se hur mycket semester man har rätt till. Det kan variera en del när det gäller olika branscher, anställninstyp och ålder. Ofta står det per år i avtalet och då får man räkna ut hur mycket 7 månader ska ge i timmar/dagar.
Har du möjlighet att ta ut det innan du slutar så kan du välja det. Annars ska det komma i slutlönen som ekonomisk ersättning.
Tack!
 
Jag gissar att intjänandeåret för semester på din arbetsplats löper från 1 april till 31 mars. Den semester du tjänar in syns på lönebesked först efter att semesteråret är slut dvs 2020 i april. Men slutar du innan 31 mars har du givetvis rätt till utbetalning av semestertillägget (12%) för den tid du jobbat.
Du har rätt till 25 dagar semester på ett år men under första semesteråret så blir de obetalda.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 209
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 178
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 970
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 170
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp