Bukefalos 28 år!

Semestra med litet barn

linlar1

Trådstartare
Jag älskar resa och nu med en liten på gång kan jag ändå inte sluta drömma om nya resmål. Jag har ytterst liten erfarenhet av små barn men inser givetvis att livet kommer förändras ganska mycket på alla plan.

Under förutsättning att den lille mår som han/hon ska, och allt fungerar bra, när tycker ni det är ok att resa utomlands? Jag tänkte inte på någon bergvandring i Nepal eller djungeläventyr, utan snarare någon chartervariant i södra europa eller någon storstadsresa. Jag funderar dels på hälsoaspekten och dels på det praktiska med allt som tillkommer med en liten. Jag kan tänka mig att det är stor skillnad att resa med ett halvt år gammalt barn jämfört med 1,5 år. Vi är resvana men ej barnvana...

Var har ni varit och hur gammalt var ert/era barn? Vad tyckte ni fungerade bra och vad önskar ni att ni hade gjort annorlunda?
 
Sv: Semestra med litet barn

Nu har vi bara rest mellan hemmet och för att hälsa pa i Sverige men för oss var betydligt enklare att resa med en bebis än med en 1,5 aring.

Nu är barnen 3 och 4,5 och dom är väldigt enkla att ha med sig överallt, men det kan ocksa variera mycket beroende pa hur barnet är.
 
Sv: Semestra med litet barn

Håller med, enklare med bebis än när de blir äldre. ;)

Jag är van att resa mkt och med dottern åkte vi till Spanien första gången när hon var 4 månader. Jättesmidigt då man ammade och all mat bara åkte med. Dottern är idag 3 år och vi har sedan dess hunnit med tre resor till Italien och en resa till USA. Flygresan till USA med 1,5-åring som inte kan sova sittandes var jobbig men vi klarade det. Har dock ett svårsövt barn så alla är ju olika.

Det jag tycker är tråkigt och som vi inte tänkt på innan är att små barn har lätt att bli sjuka och det har hänt mer än en gång tyvärr. Så antingen ruskigt billiga resor eller extra försäkring så man får pengarna tillbaka och kan åka en annan gång.
 
Sv: Semestra med litet barn

Inte mitt eget barn men jag, mamma, svägerskan och min brorsdotter var på solsemester (Cypern) när lilltjejen var typ 6-8 månader.
Vi bodde på stort charterhotell (barnvänligt).

Det mesta gick väldigt smärtfritt. Dock fick stumpan öroninflammation men hotellet fixade läkare på stört så det löste sig också.

dsc_0095.jpg
 
Sv: Semestra med litet barn

Vi har rest med våra sen den äldsta var 8 mån, mesta dels charter eftersom vi vill ha sol och värme. Den yngsta var nog 7 mån när han följde med första gången.
Det man ska tänka på är att inte krångla till det... ;) Jag använde bärsjal väldigt mycket, väldigt enkelt och bra på flygplatser och annat där man inte får med sig vagn men ändå behöver ha händerna fria för väskor och liknande.

Min yngsta ammade så det var väldigt enkelt med mat, min äldsta fick ersättning så det var lite mer pillrigt och man behöver se till att man ha en kokplatta på rummet åtminstone, men det brukar lösa sig om inte annat. ;)

Vid 1,5 år har de svårare att hålla sig stilla på flyg och på restauranger så man får kanske ha det i bakhuvudet. När vi bara hade en så stoppade vi i henne mat tidigare och sen sövde henne så fick hon sova i vagnen så vi kunde äta i lugn och ro, sen var det ett par år när båda var i spring i benen fasen som det inte blev så många lugna och långa matstunder, då var det skönt med lägenhetshotell där man kunde sitta och dels ta hem mat, dels laga själva och barnen kunde härja lite mer fritt.

Nu är det 8 och 11 år och det är en fröjd att resa med dem, med surfplatta och mobil så kan de sitta hur länge som helst vid ett matbord/på flyget... De kan dessutom bära en del av sin egen packning och är rätt självgående. ;)
 
Sv: Semestra med litet barn

Alla de typer av resmål fungerar enligt min mening med barn oavsett ålder, med runt tvåårsåldern som möjligt undantag. De är lite för kompetenta för sitt eget bästa som tvååringar, och allt blir lätt lite rörigt.

Vad gäller de mer udda resorna, handlar det som jag ser dem mest om hur mycket man tänker sig att gå och att bära. Men det är ju jämförbart med fjällvandringar, dvs stor skillnad mellan att bära barnet, maten, blöjorna, tältet osv och att sova i stugor utmed vägen och köpa blöjor vid fjällstationer.

Det finns absolut ingen anledning att begränsa sig till hotell med pool! Jag har rest hela tiden med min nu vuxna son, och vi har aldrig varit vid något sådant där charterhotell.
 
Sv: Semestra med litet barn

Jag skulle nog tänka på vilka sjukdomar som kan finnas i ett mer udda resmål. Vi vuxna kan ju vaccinera oss eller ta tex malaria-tabletter, inte säkert att det finns tillgängligt för barn under två år. Barn är dessutom känsligare för sjukdomar, eftersom de inte har ett fullt utvecklat immunsystem.

Men i övrigt håller jag med, ofta begränsar man sig själv för man ser mer hinder än möjligheter och det är lite synd.
 
Sv: Semestra med litet barn

Min egna åsikt är att jag hellre väljer bort resan, än att ta med små barn. MEN, det beror ju väldigt mycket på varför och hur man reser. Mitt enda mål med sådana resor är att sola, bada, vila, äta god mat och ha kul.
Det mesta går inte att kombinera med ett litet barn, enligt min erfarenhet.

Men är man inte så intresserad av att ligga i en solstol hela dagen, vara ute på kvällen eller äta på finare restauranger - så borde det väl gå hur bra som helst att resa med mindre barn.

Jag reser utan helst :) Äldsta barnet börjar nog närma sig att kunna åka med snart, men yngsta har ett antal år kvar..
 
Sv: Semestra med litet barn

Vi var till Cypern nu när vår dotter fyllde 3 år. Det kändes bra, ganska lätt att underhålla på ett flygplan och hon har hunnit få lite eget vett. Skulle inte tycka det var lika behagligt när hon var 1,5-2 år. Att ta med en bebis som dessutom ammar är smidigt.
 
Sv: Semestra med litet barn

Jag skulle nog tänka på vilka sjukdomar som kan finnas i ett mer udda resmål.

Ja, sådant kan man ju fråga om på bvc eller vaccinationscentralen, eller vad det heter. Det skulle inte avskräcka mig på förhand, så att säga, men självklart skulle jag inte åka med ett ovaccinerat barn till ett område med mycket polio, tex.

Jag skulle inte avstå pga en allmän rädsla för diffusa sjukdomar, utan då får det vara något konkret.
 
Sv: Semestra med litet barn

Vi reste med vår då 8 månaders + hans då snart 6 åriga systrar, inga problem. Vi åkte till Lyon (har jag för mig) med flyg och sedan tåg till Valence för att möta upp våra vänner (vi visste inte exakt var de var när vi startade resan hemifrån, men det blev rätt) sen så spenderade vi nån vecka på våra vänners stora segelbåt som de höll på att flytta från Stockholm till Medelhavet via kanaler och floder i Frankrike. Därefter åkte vi till Paris och stannade i ett par dagar.

Det ena som var dumt var att lill-killen fick för sig att han ammat klart, själv tyckte jag att det var utmärkt att amma...så det blev lite trixigt med ersättning för amning, dvs välling som inte riktigt var så vanligt i Frankrike. Det andra som var dumt var att ena dottern var jättesjuk och låg på sjukhus en vecka innan vi åkte, men läkarna gav grönt ljus och hon var frisk efter detta förutom att hon inte klarade laktos, också lite trixigt, men det gick bra. Jag lugnade mig själv med att det finns sjukvård även i Frankrike ifall att hon skulle blivit dålig igen.

Generellt sett så var det inga problem att få tag i blöjor och sånt som en bebis behövde
 
Sv: Semestra med litet barn

Min egna åsikt är att jag hellre väljer bort resan, än att ta med små barn. MEN, det beror ju väldigt mycket på varför och hur man reser. Mitt enda mål med sådana resor är att sola, bada, vila, äta god mat och ha kul.
Det mesta går inte att kombinera med ett litet barn, enligt min erfarenhet.

Men är man inte så intresserad av att ligga i en solstol hela dagen, vara ute på kvällen eller äta på finare restauranger - så borde det väl gå hur bra som helst att resa med mindre barn.

Jag reser utan helst :) Äldsta barnet börjar nog närma sig att kunna åka med snart, men yngsta har ett antal år kvar..

Det är ju det bästa att resa med småbarn! Att kunna koppla av och vara med dem helt och fullt utan att behöva fundera på matlagning, tvätt, städning och jobb. Med små barn som sover middag så kan man utan problem hinna med att sola och vila under tiden de sover. De flesta barn gillar att bada, och som sagt på kvällen söver man barnet först och äter sen. Oftast är man ju dessutom två som åker så man kan turas om lite, när barnen var små brukade vi turas om att gå upp på morgonen, ta med barnen ut och den andra fick sova vidare. Numera sover barnen oftast längre än oss.. ;)
Våra resor är de som barnen kommer ihåg mest av, och som betyder mycket för oss alla i familjen, jag skulle personligen aldrig komma på tanken att åka på sol och bad semester utan barn...

Nu är min äldsta 11 år och hon och jag är väldigt sugna på att åka till London själva och gå på museum, affärer och bara ha roligt tillsammans. ;)
 
Sv: Semestra med litet barn

Absolut, de sjukdomar jag tänkte på i första hand var Malaria och Gula Febern.
 
Sv: Semestra med litet barn

Vi har alltid rest mycket med vara barn. Till Stockholm saklart, nagra ganger om aret, det blir som en storstadssemester ;). Nar barnen var 18 manader akte vi till Mauritius - de sov 8h av 12h flighten, och var forvisso uppe kl 06 varje morgon men sov i gengald lang middag sa vi kunde sola etc om vi ville. Vi aker ocksa till Sardinien varje ar, vi har varit och tittat pa Spanska Ridskolan, DisneyWorld i Florida...plus inom England forstas. Nasta ar aker vi till Dubai, Sardinien och Stockholm. Barnen fyller sex i januari och kan rida, sa nu borjar vi kunna nosa pa lite mer spannande resor t.ex. ranchsemester i Kanada nar de har fyllt sju :). Och skidakning far man ju inte heller glomma! Safari nar de ar annu lite aldre - det finns ju precis hur mycket som helst.

Det ar latt att resa med sma barn - sarskilt bebisar under sex manader - men man maste forstas vara lite forberedd med leksaker och snacks for bade flyg och hotell, och tycka att det ar kul att leka i sand/vatten! Vi har alltid valt valdigt trevliga barnvanliga hotell sa att det t.ex. finns buffet (underlattar enormt), uppvarmd pool (ett maste), langgrunda strander, miniklubb (mycket anvandbart nar vadret ar daligt eller fantasin tryter, alltsa att ga dit allihop hela familjen) och lite roliga barnaktiviteter som minidisco osv. An sa lange foredrar jag solsemestrar helt enkelt for att barnen alskar sand och vatten, citysemestrar ar aningens mer komplicerade men kommer nog komma till sin ratt snart. Man maste bara reka ordentligt forst sa att man kanner till vilka museum som ar kul for barn, om det finns nagra bra lekparker osv. Vi har aldrig anvant oss av barnvakt under semestrar, men vill man ha det brukar det ju finnas pa de flesta hotell.

Go for it! Ju mer man reser desto mer vana blir barnen och det blir lattare och lattare :)
 
Sv: Semestra med litet barn

Överväg noga om ni ska resa utomlands innan barnet är ett år och kan vaccineras mot mässlingen. Läs på om mässlingen är mitt råd.
 
Sv: Semestra med litet barn

KL

Jag flyger 1-2 ggr om aret mellan Melbourne och Stockholm med dottern , nu 4.5 ar. Forsta gangen var hon 6 manader det var nog den i sarklass jobbigaste resan jag gjort! Att fa henne och sova och fa ihop amningen var jobbigt. San tur ju aldre hon blir desto lattare blir det.
//Krusan
 
Sv: Semestra med litet barn

jag reste utomlands (England) med vår dotter när hon var två månader, sen till Usa när hon var 6 månader. Jag tycker det var en utmärkt tid att resa, helt okomplicerat och praktiskt; jag ammade, hon sov av flygplansbrummet, på plats satt hon i en trehjulsvagn och mådde prima när jag inte bar henne i hennes BabyBjörn. Resa med pyttesmå barn är enkelt tycker jag, de fins så nära inpå en och allt de behöver har man hos sig själv
 
Sv: Semestra med litet barn

Det kan vara smart att resa så man håller sig inom de närmaste tidszonerna. Jetlag kan vara väldigt jobbigt för en del barn.

Själv tycker jag det är pest och pina att flyga med barn när de är i den åldern att de bara ska springa fram och tillbaka i gången hela tiden. Det brukar inträffa mellan 1-2 års ålder för våra barn.
 
Sv: Semestra med litet barn

Jag håller med om att det inte är särskilt roligt att flyga med småbarn. Dock tycker jag att det är väldigt tråkigt att flyga i vilket fall som helst. Flygningen är ju en så relativt liten del av en resa, att jag tycker att det är lite konstigt om man avstår av det skälet. När man väl landar är det ju över, värre än så är det inte.
 
Sv: Semestra med litet barn

Tack för alla svar! Det känns som man inte behöver lägga alla resor på hyllan några år framöver iallafall!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vill höra om era erfarenheter av att ta med hund till Spanien samt om någon har erfarenhet av att vandra i Spanien eller södra...
Svar
17
· Visningar
3 545
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 276
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 001
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Varning för en lång skriva-av-sig-tråd... Hur lika måste man egentligen vara i en relation? Jag har en relation sedan drygt 4 år...
30 31 32
Svar
631
· Visningar
40 246
Senast: norrsol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp