Semestra på Öland

the_connemara

Trådstartare
Tänkte åka till Öland på semestern i sommar, några tips på vad man inte borde missa att se?

Kör bil och tänkte stanna en eller två nätter, någon gång v. 28-31. Kommer det vara svårt att hitta någonstans att sova så att man bör boka innan tro?

Framförallt vill jag se alvaret (men litar inte på min knäskada att jag kan promera runt något alls) och annars är jag mest intresserad av natur, fin utsikt och typiska historiska turistattraktioner. Har redan markerat typ 40 platser så jag behöver nog mest hjälp med fokus på vad man inte bör missa 😁 Hade varit coolt att se sälar och vilda orkidéer! Fåglar intresserar mig tyvärr inte alls. Något speciellt matställe kan också vara intressant men inget fancy tack 😳
 
Om du åker till Borgholm (eller förbi) så kan jag rekommendera Norrings Creperie, så himla gott och supertrevliga ägare! Mysig inneträdgård att sitta och äta i. :)

Mysigt fikaställe är Gårdby Cafe och Lanthandel, ligger på östra sidan.
 
Tänkte åka till Öland på semestern i sommar, några tips på vad man inte borde missa att se?

Kör bil och tänkte stanna en eller två nätter, någon gång v. 28-31. Kommer det vara svårt att hitta någonstans att sova så att man bör boka innan tro?

Framförallt vill jag se alvaret (men litar inte på min knäskada att jag kan promera runt något alls) och annars är jag mest intresserad av natur, fin utsikt och typiska historiska turistattraktioner. Har redan markerat typ 40 platser så jag behöver nog mest hjälp med fokus på vad man inte bör missa 😁 Hade varit coolt att se sälar och vilda orkidéer! Fåglar intresserar mig tyvärr inte alls. Något speciellt matställe kan också vara intressant men inget fancy tack 😳
När vi var på Öland förra året under den perioden så var det helt galet mkt folk! Men det berodde ju främst på vädret. Vi hade husbil ovh nyttjar aldrig camping så vet inte hur det såg ut med platser. Men det var så mkt folk att det var svårt att få plats på restauranger på kvällarna. Flera kvällar var det fullt överallt och med stopp för resten av kvällen. Så gissningsvis var det fullt på de flesta boenden också.

Jag tror att mga hoppas på en repris av vädret i år. Så jag skulle boka boende redan nu för att inte riskera att stå utan.
 
Om du åker till Borgholm (eller förbi) så kan jag rekommendera Norrings Creperie, så himla gott och supertrevliga ägare! Mysig inneträdgård att sitta och äta i. :)

Mysigt fikaställe är Gårdby Cafe och Lanthandel, ligger på östra sidan.

Borgholm slott tror jag att jag velat se så det gör jag! Dessutom finns enda snabbladdaren till min elbil i just Borgholm så beroende på övriga besök kommer det bli besök även där!

Östra sidan är jag allra mest nyfiken på så tack för tips 👌
 
Kustvägen mellan Löttorp -> Hagskog -> Byxekrok och därifrån vidare upp till Neptuni åkrar som är ett klapperstensfält som ligger inbäddat i ett hav av fantastiska blåeld. På området tror jag det finns typ 50 fornlämningar/gravar. Och en fantastisk vy över havet där gotlandsfärjorna ofta syns gå förbi.
Är man redan uppe i området ska man inte missa trollskogen, en delvis vindpinad skog med en fantastiskt vacker stenstrand mot öster med ett båtvrak på. Längre ner på östkusten (typ vid mitten av ön) finns en liten strand och el-lös camping som ligger vid Runsten, kör in vid Lerkaka. En finfin strand som på två sidor gränsar till kohagar som går ända ner vid vattnet. Ett smultronställe som få hittade till förr men som på senare år (jävla internet!) har blivit mer känt.

Slottsruinen är ett måste att se.
Likaså tycker jag att Sandby borg uppe på norra delen av ön på östkusten är mycket sevärt. En våldsam massaker är just nu under utgrävning där, och egentligen är det kanske inte så mycket man ser men om en läser på om vad man tror kan ha utspelats där så kan man verkligen känna historiska vingslag på platsen.

Hela Öland är fantastiskt. Jag var bofast där för många år sedan under ett par år. Ett av mina första utomfamiljs sommarjobb var på restaurangen Lammet & Grisen, som ligger typ mitt i ingenstans på nörra ön på vägen som jag inledde inlägget med, strax utanför Löttorp på vägen ner till kustvägen. Och just det ja, Byrums strand en bit upp på kustvägen - där finns det raukar att titta på och stranden är om än öns blåsigaste, så den bästa om en inte vill trängas med alla bödastrand/köpingsviks-campare.
 
Likaså tycker jag att Sandby borg uppe på norra delen av ön på östkusten är mycket sevärt. En våldsam massaker är just nu under utgrävning där, och egentligen är det kanske inte så mycket man ser men om en läser på om vad man tror kan ha utspelats där så kan man verkligen känna historiska vingslag på platsen.
Sandby borg ligger på södra halvan av ön, söder om brofästet... ;)
26379

Men jag håller med, är man intresserad av historia ska den inte missas. Borgarna har ju generellt en egen historia.
Eketorps borg, ännu längre söderut, är delvis återuppbyggd.
Ismantorps borg är kanske mindre känd, den är stor och där finns husgrunderna kvar invändigt.

Tänkte åka till Öland på semestern i sommar, några tips på vad man inte borde missa att se?

Kör bil och tänkte stanna en eller två nätter, någon gång v. 28-31. Kommer det vara svårt att hitta någonstans att sova så att man bör boka innan tro?

Framförallt vill jag se alvaret (men litar inte på min knäskada att jag kan promera runt något alls) och annars är jag mest intresserad av natur, fin utsikt och typiska historiska turistattraktioner. Har redan markerat typ 40 platser så jag behöver nog mest hjälp med fokus på vad man inte bör missa 😁 Hade varit coolt att se sälar och vilda orkidéer! Fåglar intresserar mig tyvärr inte alls. Något speciellt matställe kan också vara intressant men inget fancy tack 😳
Orkideer finns det gott om på alvaret, kom bara ihåg att de är fridlysta. Det är inte nödvändigtvis så att man behöver gå jättelångt, om man stannar på rätt ställe - vilket är någon av de iordninggjorda parkeringsplatserna längs tvärsövervägarna på södra ön. (alltför många stannar i vägkanten och det funkar inget bra på de smala vägarna!)
Misstänker att största chansen att se sälar är runt södra udden.
Generellt är det färre sevärdheter längs östra sidan (på södra halvan av ön), det är också mindre trafik och färre turister där.

Hur tänker du övernatta? Hotell, vandrarhem, b&B eller tält?
Generellt är öland rätt uppbokat från midsommar till mitten av augusti (jag, som bofast i trakten och med släkt på ön, håller mig därifrån på somrarna...) Men det är nog inte omöjligt att hitta något om det bara handlar om någon enstaka natt och man kan vara lite flexibel med var på ön man bor.
 
Jag bor på Öland :D

Brukar dock hålla mig långt borta från turisterna :cool:

Norra Öland uppe vid Byxelkrok är väldigt fint. Jag gillar att åka längs den östra sidan för att se naturen. Orkidéer har vi gott om, alvaret är platt så det är inga problem att gå även med trasiga knän. https://alltpaoland.com/artiklar/stora-alvaret/

Det här pensionatet ligger ett par km bort och då är det nära till Jordtorpsåsen. http://www.rosenborg-oland.se/

Ja, ni måste boka boende innan ni kommer annars finns det risk att ni får tälta i min trädgård :p Ibland går det att boka på plats men under högsäsong så skulle jag inte våga chansa.
 
@ameo ang boende så vet jag inte, jag har aldrig varit på semester över en natt innan :D men inte tält, jag vill ha en säng, toa (gärna egen), dusch och gärna frukost men det får gärna vara enkelt o ute på landet! Hade varit perfekt om jag dessutom kunde ladda bilen över natten men det är inget jag räknar med.

Ska svara mera vid tillfälle, tack för alla tips hittills :bump:
 
Om du åker till Borgholm (eller förbi) så kan jag rekommendera Norrings Creperie, så himla gott och supertrevliga ägare! Mysig inneträdgård att sitta och äta i. :)

Mysigt fikaställe är Gårdby Cafe och Lanthandel, ligger på östra sidan.

Inskrivet i listan, tack!!


Jag glömde ju skriva att jag tänkte köra runt hela ön så nära havet man kan komma. Och någon sväng rakt över södra alvaret, om inte annat kommer jag väl behöva det för att ladda en gång på sträckan runt :) Av någon anledning så lockar det mest att köra söder ut direkt Och sedan fortsätta norrut längs den östra sidan. De båda fyrarna är givna att åtm se från marken!
 
Om vi säger så här - jag har väldigt svårt att tänka mig att du behöver boka något redan nu. Men det underlättar ju om du har bokat och klart innan du åker hemifrån.
 
Om vi säger så här - jag har väldigt svårt att tänka mig att du behöver boka något redan nu. Men det underlättar ju om du har bokat och klart innan du åker hemifrån.
Jag skulle nog råda att boka liiite mer i förväg än så. Beroende på väder och vind, men även dåliga somrar kan öland vara fullbokad just i semestertid.
 
Naturbokhandeln i Stenåsa är ett bra stopp :up: Bor själv på östra Öland och vet några som hyr ut stugor (och även en hel gård!) :)
 
NU ÄR DET DAGS 😁

Har 39 besöksmål redan men hade velat ha tips på matställe, gärna både lunch (vid bron) och middag någonstans söder om bron. Första natten är strax söder om bron och första eftermiddagen är tänkt att vara i den södra delen av Öland.

Kroppkakor blir hos Evas dag 2 eller 3 😁
 
I Färjestaden finns Ölandschoklad (som även har mat) och SeaSalt kitchen vägg i vägg med varandra i hamnen. Alternativt gå in på Fredriks Bröd och Bakverk och köp en macka och fika till lunch.

Mer söderut så finns det fantastiska pizzor på Stora Frö gården. Magasin1 i Mörbylånga har också väldigt god mat.
 
NU ÄR DET DAGS 😁

Har 39 besöksmål redan men hade velat ha tips på matställe, gärna både lunch (vid bron) och middag någonstans söder om bron. Första natten är strax söder om bron och första eftermiddagen är tänkt att vara i den södra delen av Öland.

Kroppkakor blir hos Evas dag 2 eller 3 😁
Vad kul! Jag har dålig koll på södra Öland. Men kommer du till norra delen innan lördag bjuder jag gärna på fika 😊
 
NU ÄR DET DAGS 😁

Har 39 besöksmål redan men hade velat ha tips på matställe, gärna både lunch (vid bron) och middag någonstans söder om bron. Första natten är strax söder om bron och första eftermiddagen är tänkt att vara i den södra delen av Öland.

Kroppkakor blir hos Evas dag 2 eller 3 😁

Tre år senare? :D

Har inga direkta tips jag önskar dig en härlig resa! Öland är så vackert!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp