Semestra var kom med förslag?

Islandshästryttare

Trådstartare
Vi var helt inne på att åka till Varberg men de dagarna vi kunde åka så var det mycket fullbokat och det som var kvar var lite mer än vad vi ville ge för hotellrum två nätter. Verkar vara konserter där de dagarna så det blir väl extra tryck antar jag. Så jag behöver er hjälp att brainstorma lite då jag har kört fast i semesterplanerna.

Kriterier:

- ska vara en stad med lite utbud på restauranger och affärer och gärna några sevärdheter
- max 3-4 timmar med tåg från Göteborg då vi bara kan vara borta två nätter
- Stockholm går bort, ingen favorit hos sambon
- vi har varit väldigt mycket i Skåne tidigare tänk Lund, Helsingborg och Malmö och är lite sugna på att se något nytt
- har också varit några gånger i Halmstad
- Örebro var vi i förra sommaren så det går bort och det tyckte vi väl också var ärligt talat lite tråkig stad.


Nån som har några förslag?
 
Hjo, tåg till Skövde därefter buss i ca 30 min.

Finns flertalet trevliga restauranger och caféer. Många fina glass-hak.
Hjo är en väldigt fint bevarad trästad med många fina gränder och vackra hus. Bjuder på många små butiker, loppis/second hand.
Badplats och småbåtshamn mitt i stan. Går även att åka båt ut i Vättern.
 
Hjo, tåg till Skövde därefter buss i ca 30 min.

Finns flertalet trevliga restauranger och caféer. Många fina glass-hak.
Hjo är en väldigt fint bevarad trästad med många fina gränder och vackra hus. Bjuder på många små butiker, loppis/second hand.
Badplats och småbåtshamn mitt i stan. Går även att åka båt ut i Vättern.


Tack för förslag ska kolla vidare på det!
 
Karlstad fick jag ett oväntat positivt intryck av när jag gjorde en snabbvisit där för ett par år sedan. Mysig stad med fin stadspark
Jag älskar Karlstad (har bott där), men tänker att om man tycker att Örebro är en ganska tråkig stad så kanske inte Karlstad är så mycket roligare?
 
Ja, tänkte också Karlstad! Men kanske lite roligare om man har bil och kan ta sig runt lite mer? Men Lars Lerin-museet alltså! :love: Värt ett besök bara därför. (jag vill åka dit igen bara därför)
Ja, tänkte också på det bilburna. Annars är det ju guld att åka till Sunne och Mårbacka för en dagsutflykt etc. :)
 
Uppsala. 40 minuter efter tågbyte i Stockholm. Gott om sevärdheter. Sveriges fjärde största stad, så restauranger finns även om stan inte är någon känd restaurangstad.

Jag tycker att Uppsala och Lund påminner en del om varandra. Så om ni gillar Lund kan ni mycket väl gilla Uppsala.
 
Vi var helt inne på att åka till Varberg men de dagarna vi kunde åka så var det mycket fullbokat och det som var kvar var lite mer än vad vi ville ge för hotellrum två nätter. Verkar vara konserter där de dagarna så det blir väl extra tryck antar jag. Så jag behöver er hjälp att brainstorma lite då jag har kört fast i semesterplanerna.

Kriterier:

- ska vara en stad med lite utbud på restauranger och affärer och gärna några sevärdheter
- max 3-4 timmar med tåg från Göteborg då vi bara kan vara borta två nätter
- Stockholm går bort, ingen favorit hos sambon
- vi har varit väldigt mycket i Skåne tidigare tänk Lund, Helsingborg och Malmö och är lite sugna på att se något nytt
- har också varit några gånger i Halmstad
- Örebro var vi i förra sommaren så det går bort och det tyckte vi väl också var ärligt talat lite tråkig stad.


Nån som har några förslag?
Jag fastnar på det där med lite utbud av affärer.
Jag har varit i Varberg ett par snabbvisiter men minns inte hur stort affärsutbudet var.
Göteborg har ju ett enligt mig enormt utbud jämfört med många andra städer...

Nyköping tycker många är vackert men kanske kan upplevas som trist och för lite affärer beroende på hur din referensram där är. Sevärdhet finns ju i Nyköpingshus i alla fall.
Hamnen är fin.
Stendörren är vackert, men tyvärr så stannar bussen tydligen hela 4km ifrån enligt webbsidan 🙈.
https://nykoping.se/uppleva--gora/sevardheter
Vill du ha mer ingående info om Nyköping får du säga till. Men jag skulle säga att de rutom lite ortsspecifika butiker mest har "ett basutbud".
Fördelen är att populärt utflyktsmål som Trosa ligger inom en timme med buss.

Jönköping tycker tex jag ligger vackert, men har inte turista i så vet inte mer än att det finns en huvudgata 🙈.
 
Jag fastnar på det där med lite utbud av affärer.
Jag har varit i Varberg ett par snabbvisiter men minns inte hur stort affärsutbudet var.
Göteborg har ju ett enligt mig enormt utbud jämfört med många andra städer...

Nyköping tycker många är vackert men kanske kan upplevas som trist och för lite affärer beroende på hur din referensram där är. Sevärdhet finns ju i Nyköpingshus i alla fall.
Hamnen är fin.
Stendörren är vackert, men tyvärr så stannar bussen tydligen hela 4km ifrån enligt webbsidan 🙈.
https://nykoping.se/uppleva--gora/sevardheter
Vill du ha mer ingående info om Nyköping får du säga till. Men jag skulle säga att de rutom lite ortsspecifika butiker mest har "ett basutbud".
Fördelen är att populärt utflyktsmål som Trosa ligger inom en timme med buss.

Jönköping tycker tex jag ligger vackert, men har inte turista i så vet inte mer än att det finns en huvudgata 🙈.
Jönköping med omnejd finns ju att göra iaf, tex Gränna/Visingsö som går bra att ta sig kollektivt. Jönköping är en bra restaurangstad för sin storlek tycker jag. Rekommenderar Anna-Gretas, Pescadores, Tegel och Glädje tex.
 
Ja, tänkte också Karlstad! Men kanske lite roligare om man har bil och kan ta sig runt lite mer? Men Lars Lerin-museet alltså! :love: Värt ett besök bara därför. (jag vill åka dit igen bara därför)

Har släkt där och vill flika in att det är lätt att ta sig runt med buss eller cykel i centrala Karlstad. (+För att det är så enkelt att åka tåg dit från Göteborg.) Under sommaren ingår dessutom flera båtlinjer (går bla i kanalen och älven så man tar sig runt i stan samt ut till olika öar som utflyktsmål) i kollektivtrafiken till samma taxa som att åka buss.

Affärerna är väl inget speciellt vad jag hittat, men det finns absolut det vanligaste och mycket av dem. Restauranger finns en del trevliga! Just nu kommer jag mest på olika barnvänliga utflyktsmål 🙈 (hej småbarnsträsket!) Men det finns bl.a fina kortare vandringsleder med uppbyggda spångar osv. om man vill komma ut i fin natur.
 
Känns som det mesta inte kan jämföras med Göteborg? Ta bussen runt Vättern och stanna där det finns städer eller, beroende på hur restriktionerna ser ut (jag har inte kollat), ta tåget till Köpenhamn. Jag gillar ju också Kalmar och Öland, bott där och ska dit i helgen, men vet inte hur bussarna går över Öland. Kalmar är fint, men affärer.. ?
 
Tack för alla svar! Det där med affärer kanske blev lite fel i trådstartaren det var mer ett uttryck för att vi vill bo i en stad snarare än ute på vischan nånstans. Uppsala går bort har varit där jättemycket när jag var barn och ungdom då jag har släkt där och även en hel del som vuxen. Men tycker verkligen det är en fin stad.

Kollar i dagsläget vidare på Kalmar, Karlstad och Jönköping. Har iallafall fått massa nya idéer om vart vi kan åka på semester så tack alla! Ibland kör man fast i gamla spår och då är det bra med input!
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 181
Senast: Enya
·
Fritid Tänkte att bukefalisterna kan komma med förslag. Jag är ledig på fredagen som ju är klämdag och vill åka iväg och göra något. Min sambo...
2
Svar
34
· Visningar
2 279
Senast: Petronilla
·
Fritid Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man...
Svar
19
· Visningar
1 253
Senast: nickan1
·
Äldre Nu behöver jag hjälp av er. Min kära mor och hennes bästa barndomskompis fyller 60 år i september. Vi ska skicka iväg dem till Stockholm...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp