semin vs naturlig/fri

Corminta

Trådstartare
Det finns säkerligen fler trådar i det här ämnet men jag hittar tyvärr ingen nu.

Jag har läst i en del trådar här på avel och fått uppfattningen att det anses som finare/bättre att betäcka via semin än med naturlig eller fribetäckning.

Jag kan mycket väl förstå att hingstägare med många ston/ hingsten tävlar/ är "skadebenägen" använder semin då skaderisken självklart måste vara mindre och faktumet med fler betäckta ston per tömning (eller har jag bara fått det om bakfoten?)

På fribetäckning förstår jag att det kan vara svårt att veta precis när stoet är betäckt och att skaderisken blir större än vid naturlig.

Hur kommer det sig att det är finare med semin?
Beror det på att hingstägaren då "har råd med dyrare behandling" / har så många ston att han är jätteeftretraktad /eller någon annan anledning?

Stämmer det att det är mestadels kallblod och ponnyer som har naturlig och typ island och andra "vildhästar" som har fri?

Finns det halvblod(/andra "ridhästar", antar att tex fullblod, quarter etc hör hit) som betäcker naturlig/fri (gärna med exempel)

Vilket sätt är bäst då man har ett sto som har svårt att ta sig?

Lång och osammanhängande fråg/a/or men jag hoppas ni orkar med mig.
 
Sv: semin vs naturlig/fri

Andledningen till att man använder semin är för att det är enklare, det går att skicka och man kan betäcka flera ston på samma "sats" Det minskar riskerna för skador och infektioner hos både sto och hingst.
Om det anses finare vet jag inte, men de bättre hingstarna står nästan enbart på semin.

Nu är jag inte helt uppdaterad, men jag tror fortfarande att det är så att araber och ev fullblod inte använder semin, men det kan ha ändrats nu.

Ang fribetäckning så skulle jag nog vilja säga att inom de raser där varje hingst inte har så många ston så är det vanligare med fri betäckning eller betäckning vid hand.

Om man har ett sto som har svårt att ta sig tycker jag att det viktigaste är en bra veterinär som man kolla stoet så det inte är några problem. Och är det en bra veterinär eller seminör så spelar det ingen större roll. Men så finns det alltid de där undantagen som enbart blir dräktiga vid naturligbetäckning.
 
Sv: semin vs naturlig/fri

Fördelen med semin är att man kan använda en hingst som står långt bort hemifrån. Det är också skonsammare mot hingsten som kan betjäna fler ston med färre språng.

Att ponnyer och kallblod oftast är på naturlig betäckning beror på att de oftast får så få ston att det inte är värt kostnaderna för att ha hingsten i seminverksamhet.

Engelska fullblod får inte tillverkas via semin om de ska räknas som rasrena. Moderföreningen i England har bestämt att endast naturlig betäckning accepteras.
 
Sv: semin vs naturlig/fri

Intressant med fullbloden. Beror det på tradition eller "fusk" tro?

Jag drar en snabb slutsats att "alla" skulle inseminera om de hade tillräckligt med ston och på så sätt råd (?)

Halvblodet jag har på foder skall ha stått på station två somrar i rad med vetbesiktning, hormoner, olika hingstar etc men inte blivit dräktig och jag funderade på om hon då kan ta sig med naturlig betäckning istället?
Hon har brunstat väldigt mycket och regelbundet i sommar men det är ändå lite märkligt. Hon går nu i flock med en väldigt "dominant/hingstig" valack som får vartenda sto att brunsta som idioter men då jag flyttade henne över en helg pga kurs till ett stall där det står tre hingstar (2, 3 och 17 år (betäcker)) avbröt hon brunsten.
Jag trodde att hon brunstat klart men då jag kom hem på söndagen började hon igen så fort hon kom ut i hagen och var mer än villig. Hur sjutton funkar det egentligen?
Är det stoet som är konstigt eller Åke som är fantastisk??
 
Sv: semin vs naturlig/fri

Jag tror att det beror på tradition.

När jag skulle betäcka mitt halvblodssto första gången fick jag rådet att använda naturlig betäckning eftersom hon var 14 år och inte haft föl tidigare. Hon tog sig inte! Däremot tog hon sig på semin året efter;) Dräktig på första brunsten med sperma från en 19-årig hingst, vilken färdats från Skåne till Knivsta!
 
Sv: semin vs naturlig/fri

Kan inte tänka mig att det är någon sorts snobbism över detta, men själv är jag tacksam att det finns semin, då det ger större möjlighet att välja hingst oavsätt var i landet man bor.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 904
Senast: ginnies
·
S
Träning Nu har jag fått nog av alla fräcka islandshästar uppfödda med enbart sin mamma, bortskämda och bortgullade och utan respekt för vare sig...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 494
Senast: Balderum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp