Z

Zania

Kommer troligtvis betäcka mitt sto i år och jag har lite frågor kring semin. Finns det någon vänlig själ som gärna berättar lite mer eller har något lästips? Jag vill veta allt :D
Från det att jag har kommit på vilken hingst jag vill använda - hur går jag tillväga? Kontakt med hingstägare, seminstation? Vem är egentligen behörig att utföra seminering, måste det vara seminstation eller "räcker det" med en kunnig veterinär?
Ungefär hur mycket har ni betalat i avgifter till seminstation osv innan ert sto blev dräktigt?
 
Sv: Semin?

Finns säkert någon tråd om detta tidigare men jag försöker svara ändå.

Det du behöver göra är att ta kontakt med en seminstation i din närhet. De tar i sin tur kontakt med hingstägaren / stationen där hingsten tappas.
Priserna mellan olika seminstationer varierar lite men det du behöver punga ut med är:
Stationsavgift ca 1500:-
Veterinäravgift ca 1500:-
Uppstallning ca 100:-/dygn
Frakt för sperman: från 0 till 500:-(eller mer) (beroende på var hingsten står osv)
Packnings avgift ca 250:-

+moms på allt

Sen tillkommer ju givetvis hingstens avgifter,(språngavgift + 90 dagar/levende föl) + moms!

Jag räknar med att varje sto kan kosta runt 25 000:- för att få dräktig. Det är ju inte alltid det går på första försöket och man kan behöva skölja och / eller behandla stoet ifall hon har någon infektion.
 
Sv: Semin?

Jag är helt ny på detta själv men iaf...

Jag ska betäcka mitt sto. Har valt en Flyinge hingst och kollat upp vilken station jag ska använda, det blir den som är närmast.

Tog reda på telenr dit och ringde. De var väldigt hjälpsamma och svarade på alla mina frågor. Prova å ring!

Alla stationer har ju inte samma avgifter, min station tar 1000:- i stationsavgift, sen tillkommer 1500:- i vet. avgift.

Jag har haft problem att lasta min häst och hade då funderingar att, genom kontakter, ta ut så att stoet seminerades på plats, hemma. Detta är tydligen dock inte tillåtet längre efter vad jag hört....

Min största råd är att ringa till stationen och höra...om du har bestämt vilken station du ska använda.
 
Strån?

Har försökt lusläsa runt litegranna och har haft lite kontakt med hingstägare. En av de hingstar jag funderar på står på semin och där ingår 3 strån för priset. Det är ju i princip till 3 föl alltså, men hur många strån brukar man använda per sto vid fryst? Jag har hört både 1 och 2. Vad är er erfarenhet? Skulle man våga "satsa" på att få 2 ston dräktiga på 3 strån exempelvis?
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 064
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
31 640
Senast: iNHALE
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp