seminassistenter, se hit!

via

Trådstartare
Jag är utbildad seminassistent, men har bara jobbat med semin i en säsong: -94.
Vi har nu skaffat semintillstånd för att kunna seminera våra egna ston, och jag är som ni kan förstå inte helt "up to date" med det senaste.
Jag seminerade vårt ena sto häromdagen, med ett skick som kom från Menhammar. Då vi inte har några semineringsstrån, hade vi kommit överens med de på Menhammar om att de skulle skicka med det.
De skickade då också med en spruta med något genomskinligt som skulle tryckar in i strået efter sperman, för att få in allt i märren.
På "min tid" drog vi in lite luft i den ena spermasprutan (när den var tom) och tryckte det genom röret, i samma syfte.
Vad var det för något som Menhammar skickade med till mig?
Nästa fråga: På spermajournalen finns en ruta där man ska fylla i temperatur. Jag kommer inte ihåg om det fanns förut, men jag är säker på att vi inte mätte någon temperatur.
Hur gör ni, mäter ni temperaturen i lådan, när ni öppnar den (och hur gör ni det i såfall)? Eller uppskattar ni temperaturen, typ konsterar att det fortfarande är kallt, och inte rumstempererat?
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Vi suger in luft det gör man fortfarande på Flyinge. Man kan köpa sterila semin katetrar styckvis.
Man uppskattar eller lägger en termometer i lådan. Den ska hålla ca 5 grader.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Jag trycker också bara in lite luft. Undrar om det inte bara är sterilt vatten som du fick med? Verkar lite krångligt, tycker jag.
Om jag misstänker felaktig temperatur brukar jag öppna lådan försiktigt och snabbt, sen stoppa ner en stektermometer bredvid sprutorna, och sen stänga snabbt igen.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Jag trycker också in lite luft. Ring och fråga vad du fick med för något i sprutan. Om det är sterilt vatten kan det ju inte vara bra att blanda med spermierna??
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Ingen fara med sterilt vatten. Kenney-lösningen är ju baserad på det.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Jag tror inte att det var sterilt vatten, för det var tjockare i konsistensen. En gissning skulle kunna vara paraffinolja, men jag har inge aning om hur det skulle påverka spermierna. Man får väl i allafall förmoda att de inte skickar med något som är spermietoxiskt.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Då ska jag ta ut stektermometern tills det är dags nästa gång.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Parafinoljan är inte spermiedödande, det använder man ju som glidmedel vid seminering.
Det var inte meningen att du skulle dutta på det på handsken då, innan seminering?;)
 
Sv: seminassistenter, se hit!

På den gamla goda tiden använde vi ACO glidslem, till handsken, och jag hade bett att få lite glidslem med också, vilket jag fick i en spruta, och sedan den här lilla sprutan med det som skulle tryckas in i strået.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Gå in på rodgas hemsida, dom säljer det mesta du behöver.
 
Sv: seminassistenter, se hit!

Men när man dödar spermier tar man sterilt vatten och häller i spermierna för att räkna i Bürker kammaren, då dör dom.....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp