Seminkursen på Flyinge..

Nafayette

Trådstartare
Idag har jag fått besked om att jag blev intagen på seminkursen som går i mars på Flyinge.
Glädjesprång i hela huset!
Stenhård konkurrens och ett fåtal platser tillgängliga..

Men så blir man nervös..

Vad ska man ha med sig??
All litteratur på engelska??
Och femtioelva andra funderingar.

Finns det någon som gått kursen här??
Lite råd tack!!


AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Jättestort GRATTIS !!!!:banana: :banana: :banana:

Jag har svårt att tänka mig dig nervös....:p
Några råd kan du inte få av mig, men du kommer att fixa det "plättlätt" ändå med din rutin och känsla för avel :D
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Jag gick ju för 3-4 år sen. Nu hade ju jag, liksom du, mycket erfarenhet innan, så det blir nog inga problem för dig.
De i min kurs som var orutinerade hade det betydligt kämpigare med teorin.
Visst pluggade jag lite varje kväll, men inte hysteriskt på nåt vis.
Det viktigaste du ska träna lite på innan är hormoner...;)
Vi hade ingen engelsk litteratur alls. Mest en massa lösblad, som jag antar är ungefär samma som används på veterinärutbildningarna.
Det du ska ha med dig är bra gummistövlar med stålhätta, Flyinges hingstar är stökiga att tappa...:angel: ( iallafall jämfört med min ängel)
Du kommer att ha jättekul, jag är nästan avundsjuk att jag inte får vara med.
Det svåraste med kursen var nog att linda hästsvansar med gasbinda iförd engångshandskar i plast. Jisses vad allt halkade omkring....:rofl:
Där duger det inte med vanliga svansskydd.
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Tack snälla för svaret.

Vi brukar linda svansarna med vettrap när vi handbetäcker..

Så vi ska även tappa hingstarna??
Jag som enbart har hållit på med Wibbe o Think Tank och ett par till jättesnälla..Hur f-n håller man i en knäpp halvblodshingst
a´800 kilo???
Martha sa en gång att hon såg en halvblodshingst som försökte betäcka en Volvo 740..:crazy:

Måste nog ta med mig kameran dit. ;)

Hur gör man med maten och sånt?
Har bokat rum preliminärt på Gårdstånga vandrarhem där nere.
Men det ligger väl en bit ifrån tror jag.

Stövlar med stålhätta sa du..OK
Något mer som du kan komma på?

AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Ni ska dels klara ett teoriprov, och dels ett praktiskt.
Ni ska då tappa en hingst, kunna blanda sperman rätt och kunna räkna ut koncentrationen i burker-kammare. Sen seminera ett sto
Sen ska man också packa ett skick rätt.

Fikar och äter lunch gör man i Flyinges matsal, som en vanlig lunch-restaurang.
Gårdstånga bodde jag också på, ngr km därifrån. Där hade amn tillgång till kök, så frukost och kvällmat åt man där.

Har du inte alls varit med och tappat en hingst live? Du kanske skulle kunna komma hit nån solig dag, så får jag träna upp mig lite också på allt, man blir ju lite ringrostig så här under "lågsäsong"?
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

CK skrev:
Har du inte alls varit med och tappat en hingst live? Du kanske skulle kunna komma hit nån solig dag, så får jag träna upp mig lite också på allt, man blir ju lite ringrostig så här under "lågsäsong"?

Alltså CK.

Jag tar gärna emot ditt erbjudande. :bow: :bow: :bow:

AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Ja, men då så.:)
Herrn ifråga brukar oftast funka bäst när jag tappar honom helt själv, utan åskådare, men kom över så gör vi ett försök. Så går vi igenom hur man behandlar sperman och kollar i mikroskop och så.
I slutet på februari, kanske?
Det kan ju vara nyttigt, inte minst för nerverna, att ha varit med och sett hur allt fungerar.:idea:
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Jag kommer!!!
Ringer dig när det närmar sig slutet på månaden.

TACK!!

AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Vad kul det ska bli.:)
Och vad skönt för er att slippa flytta ston hit och dit!
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Precis så har vi också tänkt.

Att slippa köra märrar hit och dit med dom små.
Våra hästägare har frågat om detta i ett antal år nu.

Så dom är nog lika glada som oss här hemma.

Fast vissa hingstar har ju inte transport så då får man ju åka ändå..

Kul att komma till dig också.
Ska nog ta en titt på din creepfeeder nu..till slut.
Det var väl 2 år sedan jag frågade om den första gången..va?? :crazy:

AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Vad roligt för dig :)

Min pappa gick där för ett antal år sedan och klarade han vid ca 40 års ålder av det så gör nog du det också :bump: :banana:
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Grattis! Hoppas (och tror) att det kommer gå bra. Har en kompis som gått samma kurs, hon hade också travare och travhingst och berättade att det var betydligt lugnare att göra allt hemma än med Flyinges hingstar :)
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Man har ett redskap att leda dem i som jag glömt namnet på. Det är ett träns med tjockt räfflat bett och kedja under hakan , lång longerlina och hjälmtvång på den som leder hingsten, (var det för 10 år sen i varje fall)
Halvblodshingstarna är jätteläskiga, man liksom springer med och hoppas på det bästa.
Hoppas du får kul!!!!!
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Kanske någon form av stigbett???

Börjar kännas som jag inte ska till Flyinge hingst-park..
Utan till Jurassic Park..:crazy:

Kan man inte få ta med egna hingstar i stället..va? va?? :o :idea: ;)

AM
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

*hihi*

Du kan få låna min shettishingst, 98 cm och supersnäll att handbetäcka med :)

Fast då får dom nog ställa bocken direkt på golvet iofs :D
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Nej inget stigbett. Det är fasta bettringar på det och rakt, som ett bett man skulel kunna rida på. De har en jäkla respekt för det i varje fall.
PS: De har oftast en travhingst där oxå!!!! När jag var där var Dessert Night och MR Drew där. Det var en viss skillnad på dem och monsterna kan man säga.
Lycka till!!!!!!
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

Om du vill bo närmare Flyinge så hyr Asvh ut rum, gem. toaletter, duschar, kök, allrum och tvättstuga.
 
Sv: Seminkursen på Flyinge..

TAck för tipset.
Har ju ingen aning om hur dom andra gör..och vart dom ska bo.

Tänkte nästan boka en natt först på vandrarhemmet och kolla läget sedan med dom andra på kursen..
Annars kanske jag blir ensam :eek: :eek:

AM
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 235
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så dök det då äntligen upp två kallelser till anställningsintervjuer - efter dryga 2 månads jobbsök. Jag ÄLSKAR att gå på...
Svar
11
· Visningar
1 687
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
10 970
Senast: LelleLilla
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 904
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp