Seminstation öppen nu?

Håller med @animalasia om att det är i senaste laget att betäcka nu. Man vill väl ändå ge ett eventuellt framtida föl bäst förutsättningar till att bli en lycklig och hållbar häst.

Jag betäckte typ förra veckan eller det när nu var. Vet folk som betäckt swb i sept också. Det spelar inte så stor roll i de södra delarna i Sverige om man får ett juli eller augustiföl. Ja personligen tycker jag bättre om att få ett april, maj föl men när det strular så vill man väl försöka så länge det går.. Vi vet inte vad ts har för förutsättningar för sitt föl men nog kan den bli lycklig och hållbar trots den födds sent. :)
 
Hej! Nån som vet nån seminstation som har öppet denna kommande vecka oxå? Gärna omkring gbg/halland.
Var i Sverige bor du? Kan tänka mig att min seminstation kan hjälpa till. Det blir väl lite struligare eftersom slingan slutat gå och du får själv beställa o hämta sperma från de hingstar som ev fortfarande finns tillgängliga. Jag seminerade min på de berömda hittefåret kan jag säga. 15/8 eftersom det strulat för mig också. Vet ju inte ännu om hon tagit sig men har hon inte det så väntar jag tills i vår. 😊
 
Jag betäckte typ förra veckan eller det när nu var. Vet folk som betäckt swb i sept också. Det spelar inte så stor roll i de södra delarna i Sverige om man får ett juli eller augustiföl. Ja personligen tycker jag bättre om att få ett april, maj föl men när det strular så vill man väl försöka så länge det går.. Vi vet inte vad ts har för förutsättningar för sitt föl men nog kan den bli lycklig och hållbar trots den födds sent. :)
Ja, många experter här. Ni kan sluta oroa er, jag har kontakt med både erfaren hingsthållare samt veterinär och att få ett sent föl är inget som är farligt för vare sig sto eller föl sålänge man sköter dem väl.
 
Var i Sverige bor du? Kan tänka mig att min seminstation kan hjälpa till. Det blir väl lite struligare eftersom slingan slutat gå och du får själv beställa o hämta sperma från de hingstar som ev fortfarande finns tillgängliga. Jag seminerade min på de berömda hittefåret kan jag säga. 15/8 eftersom det strulat för mig också. Vet ju inte ännu om hon tagit sig men har hon inte det så väntar jag tills i vår. 😊
Tack för tips! Undersökte henne idag, brunstdag nr 3 och upptäckte dessvärre att bakterier fortfarande finns kvar, så då blir det nytt försök till våren, vilket är lite synd då hon då är 19 och att jag kastat 20000 i sjön + en herrans massa jobb denna sommar.
 
Eftersom det är betydligt krångligare att skicka sperma etc samt att baktprovet skickas först idag (vet vill se resultat innan föreslå behandling, då hon ev e resistent mot det preparat vi redan använt) så blir det svårt att hinna båda. Hade det varit gynnsamma förhållanden, så hade jag seminerat även på denna brunst och tagit dem extrakostnaden, men nu var det inte så.
 
Tack för tips! Undersökte henne idag, brunstdag nr 3 och upptäckte dessvärre att bakterier fortfarande finns kvar, så då blir det nytt försök till våren, vilket är lite synd då hon då är 19 och att jag kastat 20000 i sjön + en herrans massa jobb denna sommar.
Så trist.😞 Men min seminveterinär seminerade ett sto förra året som var 20, bara hade en äggstock och flera cystor. Hade ett fint föl vid sidan i år.😊 Så det behöver inte vara försent nästa år för din.💕
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
299
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 168
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Hej. Jag letar efter en gammal reklam, antingen från Always eller Libresse. I reklamen så hängde kvinnor med mens upp och ner i...
Svar
0
· Visningar
320
  • Artikel
Hästnyheter Hej! Jag som amatör och endast förälder till ett ridande barn (även om jag mer än gärna är delaktig och hjälper till så mycket jag kan –...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp