Semlor - igen!

Anna

Trådstartare
Jag vet att det fanns en semmeltråd förra året men nog är det dags för en ny?

Hur äter ni era semlor? Med eller utan varm mjölk (hetvägg, förstår jag att det kallas i vissa delar av landet)?

Har ni ätit några ännu i år? Gillar ni semlor eller äter ni en på fettisdagen för att man "ska"?

Jag har inte ätit någon men planerar minst en och INTE med varm mjölk, huuu! Inte för att jag har smakat, men varm mjölk i stort är inte min grej.
 
Sv: Semlor - igen!

Jag har redan ätit två. :o haha... Det var smaskens...:d
Brukar dricka ett glas kall mjölk till. Har aldrig gillat varm mjölk till.
Det jag har lärt mig är hur mkt godare de är om man köper på kondis eller bakar själv istället för inplastade på Ica.
 
Sv: Semlor - igen!

Jag ÄLSKAR semlor och bakar dessutom typ världens godaste, brukar vräka i mig :o

Men nu räknar jag kalorier och försöker gå ner så måste väl vara lite mer sansad :cautious: Men kommer iallafall äta några stycken, får träna lite extra samma dag som jag äter :D

Äter oftast locket först och sedan resten!

Skulle aldrig komma på tanken att förtära varm mjölk, urk! I tyskland som liten blev jag serverad det på restaurang när mina föräldrar bad om ett glas mjölk till mig. :yuck:
 
Sv: Semlor - igen!

Utan varm mjölk.
Har inte ätit någon än i år. Semlor är inte mitt favoritbakverk men brukar äta några ändå.
 
Sv: Semlor - igen!

Men en god kopp kaffe. Gärna konditoribakad, men är rätt kräsen och vissa bagerier har så läskig uppfattning om hur man gör en semla. Riven mandelmassa i grädden? Nej. Torrt skiva mandelmassa med torkad grädde? Bort.

Börjar med locket och använder som sked för en del av grädden, sedan botten i handen och äter som en smörgås.
 
Sv: Semlor - igen!

Vaniljsemlor eller wienersemlor är smaskiga. Men jag brukar skrapa av iaf hälften av grädden.
Äter locket först och sen resten som en macka.
 
Sv: Semlor - igen!

Utan mjölk och locket först, hembakta så klart. :d Har inte ätit nån än men när fettisdagen närmar sig så blir det nog några stycken. Brukar baka både små och stora. Med dom små kan jag avnjuta dom lite oftare utan alltför mycket kalorier. :D
 
Sv: Semlor - igen!

Ja, jag fattar inte varför man tvunget ska tassa på ett vinnande koncept?

Helst lyxvarianten med inkråmet av bullen blandat med mandelmassa och lite mjölk, sedan tillbaka i bullen. Grädde, lock och florsocker. Klart.
 
Sv: Semlor - igen!

Ja, jag fattar inte varför man tvunget ska tassa på ett vinnande koncept?

Helst lyxvarianten med inkråmet av bullen blandat med mandelmassa och lite mjölk, sedan tillbaka i bullen. Grädde, lock och florsocker. Klart.
Precis så dom ska vara! :)

Jag nästan dregglar lite av längtan :( Får iallafall inte äta någon förrän jag lyckats tappa ett par kg, som belöning.
 
Sv: Semlor - igen!

Får ta mig tid att baka lite bullar, nån minisemla skulle jag nog kunna få äta även om jag går på diet.

Blir jobbigt mycket över av ingredienser typ grädde och mandelmassa bara. Får väl bjuda in lite folk, sonen fyller ju ett år om en månad, då skulle vi ju kunna ha öppet hus och bjuda på semlor till gratulerande :)
 
Sv: Semlor - igen!

bakar mina egna bullar, normalt två satser deg.... och konsumerar själv de flesta av bullarna... tror dock att min pv kommer kräva fler I år än förra året, ångrar att jag introducerade honom för detta goda...

Gör dessuomt gärna lite mindre bullar så jag orkar två I taget :$

Mandelmassan är hemmagjord, eller köpt som blandas med lite hackad madel och grädde för rätt konsistens. och massor av grade på, gärna lost vispad, men inte för rinnig bara.

äter locket först och sen resten av bullen från ena sidan till andra typ...
 
Sv: Semlor - igen!

Originalet är godast, men saffranssemlor går också att äta om det inte är russin i degen.

Det finns även en tredje variant som är förvånansvärt god, nämligen blåbärssemla. Det är blåbärsgrädde på den och så är det vanilj istället för mandelmassa.
 
Sv: Semlor - igen!

Utan varm mjölk. Kaffe till. En eller två om året är lagom.Inte ätit någon ännu, tycker inte man ska äta dem i januari.

Gärna rödbetssemla!

I år hoppas jag på små minisemlor i regnbågens alla färger.
 
Sv: Semlor - igen!

Jag kan låtsas hålla med om att det är för tidigt, men egentligen behöver jag få ordning på några retsamma extrakilon som smugit sig på under julhelgen. Men vi kör på att det är för tidigt, jag använder den fram till det är dax - officiellt :D
 
Sv: Semlor - igen!

När "får" man egentligen börja?
Dagen är väl inte förrän i början av mars eller något sådant. Jag tycker januari är för tidigt.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 937
Senast: Tuvstarr
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 102
Senast: Kiwifrukt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp