Semmeltråden

pajaztar

Trådstartare
Tycker att vi behöver prata om semlor. 13 februari är fettisdagen i år! Har ni ätit några semlor ännu eller håller ni er strikt till det riktiga datumet? Ska det vara en traditionell semla eller är det kul att prova olika varianter? Kanske är du en person som inte gillar semlor?

Jag gillar vanliga semlor men provar gärna andra sorter med.
 
Jag har ätit två; mina föräldrar var här och börjar tidigt :)
Bägge konditor-semlor, en klassisk och en med vaniljkräm istället för mandelmassa. När jag gör dem själv hemma blandar jag mandelmassa och vaniljkräm, det är 10/10.
 
Hälften av personerna i min familj har celiaki (jag är den ena) så vi åker till konditori och köper glutenfria (klassiska) semlor på semmeldagen. That’s all. Tyvärr. :cry: Semlor är ju livet.

Men i år har vi en vettig ugn, så jag är sugen på att baka egna semmelbullar och dra ut på njutningen lite. De hemgjorda blir ändå godast tycker jag, när man kan göra fyllningen av både inkråm från bullen, mandelmassa och lite grädde istället för bara mandelmassa.
 
Jag älskar semlor! Vill helst ha den klassiska, men härom året råkade jag på en citronsemla från 7-11 som var fantastiskt god!

Jag har den stora turen att bo på samma gata som ett bageri vars semlor brukar vinna tester. Jag unnar mig en i veckan, avnjöt den första i förra veckan 😋
0021CDFD-9537-4FB8-BCF1-D41B1FBCA84F.jpeg
 
Jag älskar semlor! Vill helst ha den klassiska, men härom året råkade jag på en citronsemla från 7-11 som var fantastiskt god!

Jag har den stora turen att bo på samma gata som ett bageri vars semlor brukar vinna tester. Jag unnar mig en i veckan, avnjöt den första i förra veckan 😋Visa bifogad fil 137050
Vad var en citronsemla? Lemoncurd i?
Jag föredrar helt klart den klassiska, men det lät spännande med citron.
 
Jag har ätit två hittills som jag köpte när det var "kort datum", då blev det saffranssemla. Förvånansvärt gott ändå!

Annars är storfavoriten wienersemla, och jag längtar tills de finns ute i butik igen. Än så länge är det bara de vanliga varianterna som finns här, och den där "standardsemlan" tycker jag ärligt talat är överskattad. Hade de kostat hälften av vad de gör så hade jag kunnat unna mig en, men att snudd på ruinera sig för en tråkig brödbit med lite grädde... :angel: Nä, jag vill ha mina wienersemlor.
 
Jag åt första igår, insåg att det bara är fyra veckor till fettisdag och att det det var hög tid att premiära. Älskar semlor, vill helst ha mandelmassa och grädde men i övrigt går (nästan) hur otraditionellt som helst bra. Tycker ofta det är för mycket torrt bröd. Tyvärr tycker jag trenden med olika mer eller mindre kreativa "semlor" dog ut rätt snabbt här i stan.
 
Näää än får det vänta...(fick upp ett fb-minne att jag åt årets första semla idag -22) .Försöka gå ner i vikt och äta semlor titt som tätt är ingen lyckad kombination! 😂. Men funderar på att göra små semmelbollar igen för den goooda semmelsmaken och ändå kunna gå ner och så bara en semla på just semledagen 😋🫡.

Jag håller mig till klassisk semla, massa mandelmassa och grädde ska det vara I en semla 😋.

Mormor äääälskade semlor och kunde börja dagen med en till frukost 😅🥰
 
I mina ögon är semlor väldigt överskattat. Mandelmassan är god men bullen och grädden är ju tämligen trista.
Tycker inte om att man fuskar tidsmässigt utan där är jag konservativ. Det är jag även när det gäller alla hitte-på-varianter. Viss variation är sin sak men en del saker som kallas semla har exakt noll med semlor att göra :cautious:
 
Jag tycker att semlor är en fantastisk uppfinning. Men då de består av annat än rågkli och fibrer så får i alla fall jag begränsa intaget. Alltså äter jag bara semlor som är värda de kalorier som de består av. Det finns en handfull betrodda konditorier i Göteborg och något färre i Borås, dit jag ofta har ärende, som säljer tillräckligt bra semlor.

Jag är helt ointresserad av alla varianter som inte är en klassisk semla. Om det nu någon gång dyker upp en semla på bordet som inte klassar in som "en av Sveriges bästa semlor" så äts den som hetvägg. Med kanel.
 
Tycker att vi behöver prata om semlor. 13 februari är fettisdagen i år! Har ni ätit några semlor ännu eller håller ni er strikt till det riktiga datumet? Ska det vara en traditionell semla eller är det kul att prova olika varianter? Kanske är du en person som inte gillar semlor?

Jag gillar vanliga semlor men provar gärna andra sorter med.
Försöker hålla mig strikt till februari :)

(jag är jättesugen på saffranssemla men ingen verkar göra dem i februari :( jag är som märks vild när det gäller innehåll :D )
 

Liknande trådar

Mat med semlor, egentligen? Jag menar, en slät bulle; intetsägande. En stor slafs grädde; seriöst. Florsocker överallt i ansiktet. Ja... och...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
9 232
Senast: Acto
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 995
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 045
Senast: Sassy
·
Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp