Sen passläggning

Frodi

Trådstartare
Hej! Jag undrar vad som är värst:

(Allt detta i en F1:a, första läggningen)

- Hästen går över i korsgalopp vid nedtagningen i ca 5-6 galoppsprång innan rätt galopp fattas och nästa läggning sker. Passen är bra osv.

- Läggningen blir ganska sen, läggs inte förrän någon meter efter markeringen och passen blir inte lika bra som den läggningen med korsgalopp.

Jag har för mig att det är 0 poäng om hästen inte är i pass innan markeringen vid långsidan men jag kanske har fel? 🤔
 
Hej! Jag undrar vad som är värst:

(Allt detta i en F1:a, första läggningen)

- Hästen går över i korsgalopp vid nedtagningen i ca 5-6 galoppsprång innan rätt galopp fattas och nästa läggning sker. Passen är bra osv.

- Läggningen blir ganska sen, läggs inte förrän någon meter efter markeringen och passen blir inte lika bra som den läggningen med korsgalopp.

Jag har för mig att det är 0 poäng om hästen inte är i pass innan markeringen vid långsidan men jag kanske har fel? 🤔
Det beror lite på. Om läggningen är sen, dvs hästen galopperar förbi markeringen, så blir det inga poäng alls för den sträckan. Däremot om läggningen görs innan markeringen men det tar nån meter eller två för att uppnå tydligt sväv så handlar det bara om lite poängavdrag.

På samma sätt finns det ett par avgörande saker vid korsgalopp i nedtagning. 1-2 poängs avdrag är det normala - OM det inte kan bedömas som att korsgaloppen kommer av "vårdslös" ridning in mot kurvan, alltså att man inte förberett hästen tillräckligt för nedtagning, då kan även det orsaka fullt poängavdrag (dvs inga poäng alls).

Så det beror lite på situation. :) Men spontant, som du beskriver det, borde korsgalopp vid nedtagning ge bättre poäng än en sen läggning.
 
Det beror lite på. Om läggningen är sen, dvs hästen galopperar förbi markeringen, så blir det inga poäng alls för den sträckan. Däremot om läggningen görs innan markeringen men det tar nån meter eller två för att uppnå tydligt sväv så handlar det bara om lite poängavdrag.

På samma sätt finns det ett par avgörande saker vid korsgalopp i nedtagning. 1-2 poängs avdrag är det normala - OM det inte kan bedömas som att korsgaloppen kommer av "vårdslös" ridning in mot kurvan, alltså att man inte förberett hästen tillräckligt för nedtagning, då kan även det orsaka fullt poängavdrag (dvs inga poäng alls).

Så det beror lite på situation. :) Men spontant, som du beskriver det, borde korsgalopp vid nedtagning ge bättre poäng än en sen läggning.
Tack 🙏
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 508
Senast: Smulu
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 245
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp