Jenka

Trådstartare
Jag har ett minne av att jag för några år sen fick lära mig att om en hund ätit choklad, så ska man ge den senap. Senapen får nämligen hunden att spy och hindrar då från chokladförgiftning?

Stämmer det? Kan ju vara bra att veta...
 
Sv: Senap?

Japp det stämmer

En bekants hund satte i sig råttgift och det första dom fick göra var att ge den senap så att den skulle spy innan dom åkte in med den.
 
Sv: Senap?

Numera är det mycket sällsynta att vet rekommenderar senap eller salt, väldigt ofta spyr inte hundarnaa utan de blir saltförgiftade istället.
Det man kan ge för att något motverka förgiftningen är medicinskt kol, innan man åker till vet.

mvh
 
Sv: Senap?

Är det vanligt/stor risk för saltförgiftning även med senap alltså?
 
Sv: Senap?

min hund stal en flaska senap och sörplade i sig större delen utan att ens bli lite illamående... jag tror inte det fungerar så bra som kräkmedel.
 
Sv: Senap?

Har hunden ätit choklad ringer man veterinären om man inte vet den toxiska (giftiga) dosen själv. Även om den är opåverkad till synes av en giftig dos skulle åtminstone jag vilja ha min hund under övervakning av veterinär närmaste timmarna.
 
Sv: Senap?

Jovisst men det är ju en fördel om hunden får ur sig så mycket choklad som möjligt så snabbt som möjligt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund får Librela men effekten avtar. Veterinären sa att man kan prova annan medicin, Catrophen tror jag den heter. Har någon gjort...
Svar
3
· Visningar
543
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 485
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
735
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 141

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp