Senast tagna bilden XII

20210430_133459.jpg
Grånäsan :heart
 
Benji är ju inte min hund, men jag försöker hålla lite koll på honom eftersom familjen är för hemmablinda. Igår kollade jag hans tänder.
Visa bifogad fil 67898
Visst att han är 10 år men en sån färgskillnad känns inte okej. Tvingade iväg pappa till en veterinär, han valde den lokala i kvarteret.

Tydligen var det inga problem. Och hunden med grav artros sen 4-5 års ålder har tydligen ”95%” funktion på båda höfter. Vet inte om jag litar på omdömet.
Fick ni någon hjälp med hörntanden?
När en tand ändrar färg beror det i princip alltid på att pulpan är död. Oftast sker det pga ett trauma mot pulpan. Tanden behöver röntgas och om pulpan är död behöver man antingen rotfylla tanden eller dra ut den, annars finns risk för att det blir infektion i roten. Plus att man vet att det ger ilningar hos människor med död pulpa.
Hade gått till annan veterinär med lite mer koll på tänder.
 
received_293608642221295.jpeg

Lite hemmaträning igår. Det blev startbox och raksträcka, munkar och dricka samt trevligt sällskap. Äldsta tiken, min hjärtevän, funkar så himla bra. Eller alla våra tävlingshundar är så enkla. Man öppnar boxen och de går in och väntar och sen går jag fram och öppnar boxen då luren drar iväg. Så okomplicerat.
 
received_3952008128198199.jpeg

Vår andra. Han är pensionär och väldigt, väldigt tjock. Men man ser ju hur enorm skillnad det är mellan de två. Men inte den här heller har så mycket likhet med en utställningsvariant. Men han är snabb som bara den. Hans bror är finsk och europeisk mästare och mamman håller banrekord här sen många många år.
 
Fick ni någon hjälp med hörntanden?
När en tand ändrar färg beror det i princip alltid på att pulpan är död. Oftast sker det pga ett trauma mot pulpan. Tanden behöver röntgas och om pulpan är död behöver man antingen rotfylla tanden eller dra ut den, annars finns risk för att det blir infektion i roten. Plus att man vet att det ger ilningar hos människor med död pulpa.
Hade gått till annan veterinär med lite mer koll på tänder.
Har försökt få dem att göra det, men det är tydligen onödigt för en veterinär har ju sagt att han är i toppenform :/
 
Älskar denna årstid när "min" skog badar i vitsippor så långt ögat kan se :love:
Tyvärr har även fästingarna vaknat rejält, så jag fick plocka bort ca 30 krypande från hundarna på vägen hem.....blärk.
Petra vill inte vara som dom andra och larvar sig alltid med sina öron så fort jag ska fota - hon är inte det minsta fotogenisk :D
IMG_0560.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Gamla tråden låst, förhoppningsvis korrekt romerskt tal och som trådstartsbild får det bli bild #2 av de jag hade tänkt lägga in i...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
56 838
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
9 10 11
Svar
209
· Visningar
13 088
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
47 48 49
Svar
971
· Visningar
34 088
Senast: Soffan74
·
  • Låst
Övr. Hund Då den förra nått 2000 inlägg så passar jag på att skapa en ny. :) Fortsätt uppdatera! På torsdag är det dags för HD/ED-röntgen på den...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
172 282
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp