Senil/dement?

pepp

Trådstartare
Nån som haft en hund som blivit senil?
Totte har börjat vakna på nätterna (iallafall hos mina föräldrar) och bara sitter och skakar.

Veterinären sa att det kunde bero på att han börjar bli senil?!
Han verkar inte ha ont när man klämmer och känner på honom, är busig på dagen. Nåt är dock annorlunda med honom... kan bara inte sätta fingret på vad.

Hur märkte ni på era?
 
Vår vorstehhane blev lite personlighetsförändrad och gick inte längre att lämna själv. Han krafsade på dörrar och dörrfoder.

Vi tog bort honom tämligen omgående eftersom han inte mådde bra.
 
Nån som haft en hund som blivit senil?
Totte har börjat vakna på nätterna (iallafall hos mina föräldrar) och bara sitter och skakar.

Veterinären sa att det kunde bero på att han börjar bli senil?!
Han verkar inte ha ont när man klämmer och känner på honom, är busig på dagen. Nåt är dock annorlunda med honom... kan bara inte sätta fingret på vad.

Hur märkte ni på era?
Jag tycker att det mer låter som smärta än demens. Haft en gammal hund som visade tecken på demens då och då sina sista månader men då handlar det mer om att sitta och stirra ut i tomma intet, stanna på promenaden och bara glo en stund, glömma bort att man precis ätit och liknande.
I Tottes fall skulle jag mer tro på smärta från buken i och med de fynd som gjordes häromdagen.
 
Jag tycker att det mer låter som smärta än demens. Haft en gammal hund som visade tecken på demens då och då sina sista månader men då handlar det mer om att sitta och stirra ut i tomma intet, stanna på promenaden och bara glo en stund, glömma bort att man precis ätit och liknande.
I Tottes fall skulle jag mer tro på smärta från buken i och med de fynd som gjordes häromdagen.

Har också haft smärta i åtanke... han går ju på medicin nu, och ska tillbaka i maj...
 
Du kan ju se hur han är hos dig :) Men om det händer var och varannan natt skulle jag rekommendera ett nytt besök eftersom han inte ska behöva ha ont. Då är Maj för långt bort! Fördelen med smärtlindring är att man kan testa och se om beteendet går över.

Ska göra det! Förra helgen sov han iallafall hela nätterna. Brukar vara extremt lättväckt om han är uppe och vandrar...

Får se hur det går inatt :)
 
Han sitter/ligger nu i köket och vill ha mer mat...
Varit och krafsat på skåpen.. ätit frukost, lunch och middag som vanligt.

Hur vet man?
 
Min 18-åring blev senil då hon var 17. Hon glömde bort var jag var när vi var ute och gick och hon var lös tex. Men allt var alltid en kul överraskning för henne. Hon blev inte rädd utan var mer ”nämen var du också här, kul!”
Hon hörde och såg sämre. Så på avstånd brukade min unga hund springa fram och leda henne till mig.

Just IOM att hon var trygg, orädd och pigg och glad fick hon vara kvar.
Hade hon blivit osäker hade jag tagit bort henne.

Min häst blev senil som 30-åring. Han blev orolig när han försvann bort ca några sek. Det ville jag inte skulle bli värre. Så han fick somna in.
 
Nu har vi gått och lagt oss för kvällen, han på sin sida, jag på min.

Upplever honom gruffigare ute, men jag övertänker nog.
 
Han sitter/ligger nu i köket och vill ha mer mat...
Varit och krafsat på skåpen.. ätit frukost, lunch och middag som vanligt.

Hur vet man?
Ofta glömmer dementa hundar att dom fått mat - dom kan verka förvirrade när matte/husse kommer in och det kan ta ett tag innan dom känner igen en. Dom kan börja vandra och bli oroliga om nätterna. Osv. Jättesvårt att veta säkert och vissa saker kommer en i taget smygandes.
 
Bäddade ner oss vid 21.30 igår, han har sovit som en sten, fick väcka honom nyss - jag har inbyggd väckarklocka.. :meh:
Vi gick ut och kissade/bajsade och skällde på folk som inte fanns.

Och nu skedar vi och ska sova några timmar till.
Det verkar ju alltså bara vara hos mamma och pappa detta händer?!
 
På min förrförra hund märktes det genom att han inte längre ville åka bil eller gå där vi inte hade gått förut. Hamnade han där han inte kände igen sig, typ om vi kom ut på annat ställe än han var van när vi gick så blev han orolig. Det här var en hund som med glädje hade hängt med på allt hela sitt liv och plötsligt blev det jobbigt bara vi gick tio meter åt sidan mot vad vi brukade. Sista månaderna ville han inte följa med på promenader alls utan var helt nöjd med att hänga i trädgården och leka och hans favorit, ligga på trappan och ha koll.

Min förra hund fick en episod då han bara stod och tittade, han kände inte igen mig och var helt förvirrad. Det släppte efter någon halvminut men han hade levercancer och när det hände första gången beställde jag tid för att han skulle få somna in. Jag visste att det bara skulle bli värre och längre episoder (när levern inte kan rena blodet längre blir hjärnan förgiftad och då uppstår sådana saker som att bara stå och titta och inte veta var de är) och en gång var tillräckligt, han skulle få gå innan det blev värre än så.
 
Bäddade ner oss vid 21.30 igår, han har sovit som en sten, fick väcka honom nyss - jag har inbyggd väckarklocka.. :meh:
Vi gick ut och kissade/bajsade och skällde på folk som inte fanns.

Och nu skedar vi och ska sova några timmar till.
Det verkar ju alltså bara vara hos mamma och pappa detta händer?!
Kan han inte vara hos dig hela tiden?
 
På min förrförra hund märktes det genom att han inte längre ville åka bil eller gå där vi inte hade gått förut. Hamnade han där han inte kände igen sig, typ om vi kom ut på annat ställe än han var van när vi gick så blev han orolig. Det här var en hund som med glädje hade hängt med på allt hela sitt liv och plötsligt blev det jobbigt bara vi gick tio meter åt sidan mot vad vi brukade. Sista månaderna ville han inte följa med på promenader alls utan var helt nöjd med att hänga i trädgården och leka och hans favorit, ligga på trappan och ha koll.

Min förra hund fick en episod då han bara stod och tittade, han kände inte igen mig och var helt förvirrad. Det släppte efter någon halvminut men han hade levercancer och när det hände första gången beställde jag tid för att han skulle få somna in. Jag visste att det bara skulle bli värre och längre episoder (när levern inte kan rena blodet längre blir hjärnan förgiftad och då uppstår sådana saker som att bara stå och titta och inte veta var de är) och en gång var tillräckligt, han skulle få gå innan det blev värre än så.

Det där med att bara stanna och stirra tomt en stund är dock vanligt vid demens hos hund.
Så inte alla som har hundar som gör så tror att det är cancer.
 
På vår hund märktes det att han inte riktigt hängde med i nya situationer. Tex när det kom besök hem till oss. Så länge det var gamla bekanta gick det bra men nya bekantskaper gillade han inte. När vi tränade så fick vi backa till enkla saker som sitt och ligg. Nya saker gick inte in alls.
Nu tror jag att han hade väldigt lätt demens och vi anpassade oss efter honom. Han var mest som en gammal gubbe som glömmer saker hela tiden. Tex om det skulle komma folk han inte kände hem till oss så fick han vara hos min pappa. Vi utsatte honom heller inte för några alltför omfattande nyheter.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 366
Senast: Linn-Nora
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
606
Senast: Hazel
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 188
Senast: manda
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 117
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp