Senior - ”fett” blötfoder (färdigmat)

mackan

Trådstartare
Hoppas på att några av de duktiga insatta kattmänniskorna på forumet kan tipsa :
Jag har en 17 årig senior som jag haft sen han var ett år gammal . (Adopterad hittekatt) . Han är fortfarande frisk trots sin ålder och har genom alla sina nu aktningsvärda år aldrig varit sjuk :heart

Dock pga åldern kollar jag honom senaste åren hälsomässigt hos veterinär . Brukar bli ca en gång i halvåret på ett ungefär . Han har minimalt bedömd artros i armbågarna så står efter utredning sen ett par år på liten daglig dos Metacam eftersom utredningen visade på lite skillnad hur han är mer aktiv , även om han alltid varit aktiv .

Han har fortfarande inga förhöjda lever eller njurvärden, (senaste proven senaste 2 åren ligger njurvärdet stadigt på högre steget inom normalskalan) .

Nu till min fråga: man ser att han är gammal då han trots ok hull förlorat muskelmassa över kroppen.

Han äter njurtorrfoder ”förebyggande” som torrfoder men jag ger blötfoder dagligen också då hans mage mår bra av det (långhårig katt som annars kan tendera att bli för hård i magen).

Fråga : vet nån vilken blötmat som innehåller mest fett, protein eller öht vad som skulle passa bäst ?

Jag har hittills gett Bozitas blötmat för vuxna katter som han får en stor portion av en gång/dag i kombo med sitt torrfoder .
Jag är alltså ute efter ngt som är energi och proteinrikt och en så gammal katt lätt tar upp .
Är det bättre att köpa njutblötfodret också (som är svindyrt) eller ?
Han är som sagt frisk och pigg allmänt och kollas regelbundet då jag är så rädd om honom .

Ursäkta så lång utläggning men ville redogöra för helhetsbilden så tydligt som möjligt :o
Väldigt tacksam för synpunkter /tips :)
 
Senast ändrad:
Bozita är bra, men känner du att du vill öka på med energi kan du lägga till Hill's a/d. Eftersom han tappar muskelmassa är njurfoder ingen höjdare då det är proteinreducerat.

Tusen tack! Hade du bytt ut njurtorrisarna helt mot något annat torrfoder också? Isåfall tips på vad? För a/d finns väl bara som mjukmat eller hur?
 
Senast ändrad:
Tusen tack! Hade du bytt ut njurtorrisarna helt mot något annat torrfoder också? Isåfall tips på vad? För a/d finns väl bara som mjukmat eller hur?

Det finns ingen anledning att ge njurfoder om han inte har njurpåverkan så jag skulle byta ut det. Gamla katter tar upp näring sämre så hoppa seniorfoder som ofta är lägre i både protein och fett. Välj ett torrfoder med ca 20% fett och runt 35% protein. Mag-/tarmfoder har ofta högre smältbarhet än andra foder så det kan vara ett bra alternativ.

Hill's a/d finns bara som burkmat.
 
Det finns ingen anledning att ge njurfoder om han inte har njurpåverkan så jag skulle byta ut det. Gamla katter tar upp näring sämre så hoppa seniorfoder som ofta är lägre i både protein och fett. Välj ett torrfoder med ca 20% fett och runt 35% protein. Mag-/tarmfoder har ofta högre smältbarhet än andra foder så det kan vara ett bra alternativ.

Hill's a/d finns bara som burkmat.

Tusen tack! :) Såg tidigare att Bozita hade ett energifoder i torrformat också, med de värden du nämner ovan, så ska kika lite närmare på det, men även mag/tarmfoder.

tack så mycket igen!
 
Jag är ingen kattexpert men vi gav våran hund royal canin intestinal gastro (eller hur det stavas) eftersom han hade problem med magen. Har förstått att det är hög näring i och lättsmält. Nu har vi börjat ge katten det också eftersom hon spyr mkt, på inrådan från veterinär. Hon var smal när vi började ge det men har på bara ca tre veckor blivit mkt finare i hullet! Ganska dyrt att köpa hos veterinären så vi beställde på internet för ca halva priset, tror vi beställde från zooplus!
 
Tack allihopa !
Jag har jämfört massor med foder nu under dagen och både ”magfodren” och seniorfodren jag kikat på har lägre protein och energi än några andra jag hittat .
Det torrfoder som hade högst av bägge hittade jag i förmiddags och sen svarade @Sol så snällt med råd vad som kan vara värden att satsa på som överensstämde med det jag hittat så jag kommer prova det. Det är Bozitas torrfoder ”outdoor active” som vänder sig till utekatter som lever mkt aktivt .
Bozita är dessutom ett foder som känns bra utifrån hur de satsat på hög kötthalt och svensktillverkat osv.

Jag ger ju redan just Bozita som kompletterande mjukmat dagligen och de hade även ovan i mjukmat så ska prova det också, men överväga @Sol s förslag om Hills a/d också .

Jag är jättetacksam för alla råd jag fått för min gammelman. Tycker det är svårt att få riktigt bra råd från veterinärerna hur duktiga de än är på annat ang katternas hälsa osv, för de säljer alltid vissa märken och det är inte direkt så att de faktiskt är så jätteinsatta ang foder utöver det :o

Fö ska vi in till veckan på vår regelbundna hälsokontroll till veterinären. Jag hoppas att gammeln visar lika ok status hälsomässigt som
I vintras och att jag får ha kvar honom ännu en liten tid i friskt tillstånd hos mig . Med en så gammal katt vet man ju att det verkligen är på lånad tid :heart

Tack så jättemycket alla :bow:
 
Tänkte uppdatera :)
Vid vet kollen för två veckor sedan visade blodproven på normala njur och levervärden fortfarande trots min kisses ålder (blir 18 i februari 2018).

Dock visade blodprovet på överaktivitet i sköldkörteln nu vilket kan förklara att han tappat lite i vikt trots god aptit osv.

Värdet var inte så högt så har inte hunnit sticka iväg- troligtvis pga att han seniorkollats så pass regelbundet senare år :)
Veterinären utifrån det ville därför i första hand prova med foder för sköldkörtelproblem. Det brukar ge resultat om det fungerar väldigt snabbt - inom en månad .
Vi har nu haft det i två veckor, varav första veckan det gavs med tidigare foder för att snällt fasa in.
Kisse har gått upp i vikt bara av denna korta tid och är fö väldigt harmonisk . Han vandrade och var lite förändrat pratig tidigare på småtimmarna sen några månader... jag kopplade inte riktigt det till något först då han kunnat göra så nån period även som yngre .

Iallafall så verkar det positivt på denna otroligt korta tid - återbesök med ny provtagning om ett par veckor för fakta hur värdena visar .

Här är min gammelkisse igen på färsk bild :)

http://forumbilder.se/GAFEE/fc162252-a826-481b-9d2c-ca5de4e533e0
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
961
Senast: MJLee
·
Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 082
Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: Liten
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp