Senior? När?

Krans

Trådstartare
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."
 
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."

Såhär ungefär tycker jag:
under året: föl
1-6 år: unghäst
7-14 år: vuxen
15-19: medelålders plus
20 och uppåt: senior
 
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."
Min häst som snart fyller nitton är en senior, för förslitningarna. Men han har tävlat aktivt i galopp i femton år också, så lite mer än vanliga förslitningar.
Jag tycker att det är lite individuellt, men generellt så är över 20 senior.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 772
Senast: Anhörig
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 655
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 906
Senast: Tilde789
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp