Senior? När?

Krans

Trådstartare
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."
 
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."

Såhär ungefär tycker jag:
under året: föl
1-6 år: unghäst
7-14 år: vuxen
15-19: medelålders plus
20 och uppåt: senior
 
Man hör ibland uttrycket senior-häst. Jag har tänkt lite på uttrycket. När kan man kalla en häst senior? Baserat på ålder eller när åldersrelaterade förslitningar/ krämpor ( tänder t.ex) osv börjar dyka upp? Och följdfråga:I vilken ålder tycker ni att en häst är en senior??? ( Om man baserar det på år) Mvh " Har snart en seniorhäst? Kanske."
Min häst som snart fyller nitton är en senior, för förslitningarna. Men han har tävlat aktivt i galopp i femton år också, så lite mer än vanliga förslitningar.
Jag tycker att det är lite individuellt, men generellt så är över 20 senior.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hur vet man när det är dags att säga farväl till sin bästa kompis, hästen? Jag har ett ponnysto på 27 år som jag ägt hela hennes liv...
Svar
18
· Visningar
1 787
Senast: Anhörig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Masked Singer 2024
  • Min ekonomi

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp