Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

moon

Trådstartare
Har på äldre dagar tagit upp ridningen igen, då vi köpt oss en gård & två hästar. " Min" häst letade jag länge efter, då jag letade efter en trygg & stabil häst. Många vilda provridningar blev det *L*:devil: . I April fann jag mitt halvblod, som till en början var valium när man red ut. Smekmånadern kallas det för har jag läst här på Bukos......Märkte snabbt att han inte ville ge sig ut själv !! Men då jag rider på dagarna, var det svårt att få med sig någon annan ut !! Sedan kom det sakterligen med att han blev rädd för ljud, saker mm.........Så han började att slänga sig i träd, ner i diken.........ja han bryr sig inte. Hans hjärta bankar & han är verkligen rädd. Har försökt att inge honom mod, med att sjäv agera säker inför situationerna han blir rädd för. Vet att det tar lång tid innan hästen litar på dig & lär känna dig. En gång har han lyckats att kasta av mig, då jag satt andra tankar. Efter detta verkar det som att han satt det det i system ?!! :banana: Hur bryter man mönstret i såfall ?? Vid det tillfället gick jag & hämtade honom ( en bit längre bort) & fortsatte ridturen.
Nu har vi flyttat, inte kunnat rida på 2 månader, då all tid gått åt till att bygga stallet till dom:)
Började att longera honom i några dagar innan jag började rida. På 4:e dagen sitter jag upp, efter 20 min longering. Vad gör han..........jo, försöker att slänga av mig i en kvart på alla möjliga sätt. Jag sitter kvar, blir arg efter en stund med spöt. Känner att det inte fungerar, så jag pratar bestämt med honom , vilket han skiter i. Inser efter kvarten att han inte vinner & ger sig för stunden. Då tar jag en tur över åkrarna efter att jag ridit honom i volter en stund. När vi vänder hem så får han spelet igen !!
Jag har förstått att han inte gillar att rida ut ensam, utan sin flock ! Där han är ledaren. Han är mycket snäll hemma vid, men verkar vilja bestämma. När han inte vill vara ute med mig på ryggen så talar han om det, vissa dagar tycker han det är okej & gör ingenting. Så man sitter på helspänn!!! I Paddock & manege är han genomsnäll, men har inga möjligheter att rida under dom omständigheterna. Så vad gör man, köper en ny häst eller tar ur honom dessa fasoner ?
Vad jag förstår så har han gjort detta hos andra ägare ute till skogs, då dom ridit ut ensamma. Men vad jag förstår så gör han inte det med alla !! Är jag för snäll ? eller ger jag honom för stor frihet ? Är som sagt ringrostig på gammla herrar, då jag har mest vana med unghästar från min ungdomstid.
Vill inte bli rädd för att rida honom, vilket han snabbt plockar upp & då tar han över. Har wiplash & dålig rygg allmänt, så jag är rädd att ramla av, men visar det inte för hästen, utan är tapper:eek: . Men man är inte lika böjlig som man var i yngre ålder. Så jag vill inte ha en häst som man ständigt ska oroa sig för att bli avsläng från . VIll inte riskera min hälsa i onödan, om han är hopplöst fall !! Hoppas någon kan hjälpa mig med detta. Funderat på att ta ut en tränare, men vad hjälper det mot ensamridning ??!!!Har tänkt att ta hjälp för min ridning allmänt, så man kommer igång med dressyren, som jag gillade så mycket förr. Har fått tips om att sätta en rem kring halsen så jag får ett bättre tag, då han är svår att sitta kvar på & ett pessoabett (tredelat) med ett pelhamsdelta till. Ska testa det. Enda sättat att sitta kvar på honom är att ta upp huvudet högt upp, & prata med honom bestämmt !! Provat att rygga mycket, precis som hsn själv gör. Inget biter, han själv avgör när han slutar, inget jag gör påverkar hans beslut .......hmmm. ?! Vet jag att man kan göra något så är jag beredd på tiden det tar. Det minns jag från förr, att man skyndar långsamt. Innan vi flyttade så växlade jag mellan tvådelat & tredelat bett, vilket fick honom på andra tankar. Men ska man behöva göra det hela livet ? Han är inte sjuk eller har ont av sadeln. Då allt sitter i hans huvud. Tror han är en klok herre som varit med om mycket & inte låter människan hantera honom hur som helst. Men hur man ska vinna hans gunst vet jag inte ? tacksam för råd från Er erfarna där ute i landet ? Vill inte dra mig för att rida ut på honom, Paddock ska byggas till nästa år,, men det är långt tills dess!! har förstått att många hästar har detta rida ut ensam problemet. Men inte lyckats att hitta några svar som passar in på oss :)):o

Eva & Manne
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

gå en NH-kurs :). det kanske kan öka förtroendet hos båda.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Skaffa en tränare så att du får bättre självförtroende.

Sen rider du helt enkelt ut med inställningen "du skulle bara våga gör nåt". Jag har nämligen en häst som är exakt likadan och jag ridre ut på henne utan bekymmer, men ingen annan...

Det finns enbart ETT alternativ och det är framåt. Om han hela tiden går framåt för dina hjälper så kan han inte busa, han kan hoppa undan, men då är det bara framåt som gäller. Var på din vakt, men sitt avlsappnat. Bockningar och bus är inte tillåtet i min värld iaf, jag går på dem så att de tänker framåt.

Prova gärna ett starkare bett, dock hade inte Jag valt pessoa, jag hade valt pelham som jag tycker är ett mycket vettigare bett som de flesta hästar gillar till skillnad från pessoa.

Ska ut och rida min tokar nu, men jag återkommer!

//E
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

"Svårt att lära en gammal hund att sitta."
Likaså att skola om en häst med humör och fasoner. Alltid en viss risk att revben, nyckelben, axlar och nacke får rejäl kyssar.

Redan skadad/skör ryttare bör ha "snäll hund som redan kan och gärna vill sitta."
Byt häst, var rädd om den kropp du har.

/P Döben
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Låter som om du fått händerna fulla... jag ser bara två alternativ egentligen - endera säljer du hästen (välj att vara rädd om dig själv och din redan skadade kropp, man får bara en) eller så ser du till att få kompetent hjälp!

Jag FÖRBJUDER dig att riskera liv och hälsa på det där sättet...:angel:

Lycka till/Jenny
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Du skriver att det gick bra att rida ut ensam den första månaden. Sen beskriver du nästan exakt dom probleman jag fick med min häst (fast för mig kom dom efter 4-5 månader). :crazy: Jag hade två val, antingen sälja eller lösa problemt. Jag valde det sista och hade en sjuhelvetes (utsäkta språket) kamp på stallplanen (som vederbörande VÄGRADE att lämna). Efter det var han som en ängel igen.

Ta hjälp om du inte klarar av det själv, men är det testning så är det viktigt att du också löser problemet annars tror jag att det kommer tillbaka.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Har wiplash & dålig rygg allmänt, så jag är rädd att ramla av, men visar det inte för hästen, utan är tapper:eek:

Även om du är tapper och försöker dölja din onda rygg tex, så kan du nog inte vara säker på att hästen inte märker av det..

Iofs finns det ju alldeles säkert andra orsaker till beteendet, men det kan mycket väl vara en "bricka i spelet", som hästen utnyttjar och är det så att han testar dej, så är det inte mycket man kan dölja för en häst(/ett djur öht).. tyvärr.

Har själv varit i precis samma sits med att vara livrädd för avfallningar pga sjukdom men gömde undan tanken och var tapper, som du.

Det hjälpte inte.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Varför sitter du kvar om du märker att hans hjärta bankar av skräck? Sitt av och lugna honom , gå en sväng och sitt upp när livet är lugnt igen.

Kan man inte lugna sin häst från ryggen är det inget fel att sitta av ochlugna den från marken...

Varför göra livet svårare än det är :confused: Vill du dagdrömma istället för rida, sitt av då med och gå med honom och dagdröm...
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Fast det där kan vara en sanning med modifikation. Min häst kunde innan hetsa upp sig så till den milda grad att hjärtat bankade. Då anser jag att det tillochmed kan vara farligt att sitta av, men jag har mer kontroll från ryggen.
Detta handlar från hennes sida till stor del om adrenalin (jag har inge leksakshäst, jag har en med ett sjuhelvetes humör och gnista) som gjorde att hon "stängde av". Hade jag suttit av då så hade hon bara blivit 1000 gånger värre nästa runda.

Och ärligt talat, vem dagdrömmer inte ibland??

//E
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Angående dagdrömeriet så berodde det på att jag var sjuk & hade feber. SKulle inte ridit ut, men gjorde det för att hästen behövde röra på sig. Sedan så har jag skaffat häst för att tvinga mig ut till motion några dagar i veckan. Hade jag vetat detta om hästen innan, så hade jag aldrig köpt honom & utsatt mig för detta :( Men av dom jag provred så verkade han lugn & det är han med andra i skogen:smirk: Sedan är jag väldigt blödig med djuren, vill inte sälja honom utan att ha försökt åtminstone. Har inte haft honom så länge. Han har haft så många ägare på kort tid, vill inte att jag är en i raden som paserar revy & att han kommer undan med dessa dumheter, för att folk inte orkat ta tag i just detta rida ensam problemet."Rom" byggdes inte på en dag..................Tyvärr kan jag inte hoppa av om han blir rädd, då han är 1,69 hög & jag är klumpig som ett kylskåp typ. Jag måste ha en pall eller stor sten för att komma upp, då mina muskler delvis är förtvinade, är så svag att jag inte kan häva mig upp. Kanske längre fram då jag ridit en längre tid.
Det där med rädsla var i början då jag fick honom & allt var nytt för honom, nu har han ideér mest.
Idag red vi ut 1 timma på pessoabettet. Han började att konstra med en gång. Jag pratade lugnt med honom & skänklade framåt hela tiden, enligt ovanstående råd. Det hjälper till 50%, men bättre än innan. Så snart har börjar bubbla under mig i kroppen så manar jag på med hela min tyngd & sluter om honom & försöker sitta djupt i sadeln. Parerar samtidigt med hög handföring för bockningarna, som han inte gör om jag har höga händer. Det är precis som att han fattar.............attans oxå att hon genom skådar mig :(:devil: När vi var hemma på åkern så försöker han bocka sig hem med en gång. När dom andra i hagen sedan ropar på honom så stelnar han till & vägrar röra på sig. VÄntar ut honom, gång på gång men han vägrar att gå. När jag manar på så bockar han eller slänger sig. Efter 15 min är vi över åkern & hemma. Pust ! Borde han inte fatta att det går fortare att gå hem till stallet än att bete sig som han gör ? Om jag i detta skede skulle försöka att jobba honom på åkern, så är det totalt omöjligt !! Men jag känner att jag borde gjort det för att vinna kampen, har jag helt fel ?
Men det går inte att få honom att göra någonting i det skedet, det är som gjort för att bli avkastad, vilket jag inte vågar riskera.
Imorgon ska vi rida lite längre så får vi se. Hoppas att trägen vinner.........
Tack för första rådet som funkade delvis. Privat tränare är en förutsättning så klart, men då vi är nyinflyttade så har jag inte hunnit ta reda på vem som finns i närheten, som kan bistå.....ännu.

Tackar för råden som inkommit, & tar gärna emot fler "bra" tips.
Eva & Manne
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag är en tjej på 33 år som själv har en nackskada. Jag skulle aldrig våga ha kvar min häst om han höll på så. Även om jag har kunskaperna så orkar inte min kropp. Om hästarna krånglar och bockar för mycket så blir jag yr i huvudet. Annars är ju ridningen jättebra min sjukgymnast har rekommenderat mig till att rida. Visst finns det alltid en risk men man ska inte utmana ödet för mycket.
Ta hjälp av en duktig tillridare eller tränare. Eller byt häst. Själv har jag sadlat om till islandshästar. Underbara hästar.
Var rädd om dig! Annars kanske du inte kan rida alls sedan!
 
Senast ändrad:
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag skulle nog försöka byta häst om det är möjligt.

Man rider ju för att man ska ha roligt!

Tror nog tyvärr att det handlar om en erfaren herre som sedan länge har lärt in olater som han inte provade på dig i början eftersom han då var osäker.

Känner igen mönstret. Men vill/kan du inte byta häst så finns det ju många olika sätt att komma tillrätta med olater.

Jag håller absolut med om att framåt är det som gäller men då ska man också släppa tyglarna så att hästen inte får dubbla budskap. Och det är ju inte det man har mest lust att göra om hästen bockar.

Själv har jag blivit fegare och fegare med åldern och kör numera en annan variant. Jag snurrar hästen. Många, många varv.
På en mycket liten volt.Nästan på stället. Med mycket skänkel.Vid behov så tar man ena sidans tygel med båda händerna så att man klarar att förböja halsen ordentligt.
Det är ju helt oskadligt för hästen men väldigt obehagligt för honom.
Så fort han börjar med den minsta dumhet så var kvick som ögat och snurra.

Väldigt effektivt. Jag lovar. Har provat många gånger med olika hästar.

Sen klapp och beröm så att han vet att du är nöjd med honom.

Lycka till!
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag skulle nog försöka byta häst om det är möjligt.

Man rider ju för att man ska ha roligt!

Tror nog tyvärr att det handlar om en erfaren herre som sedan länge har lärt in olater som han inte provade på dig i början eftersom han då var osäker.

Känner igen mönstret. Men vill/kan du inte byta häst så finns det ju många olika sätt att komma tillrätta med olater.

Jag håller absolut med om att framåt är det som gäller men då ska man också släppa tyglarna så att hästen inte får dubbla budskap. Och det är ju inte det man har mest lust att göra om hästen bockar.

Själv har jag blivit fegare och fegare med åldern och kör numera en annan variant. Jag snurrar hästen. Många, många varv.
På en mycket liten volt.Nästan på stället. Med mycket skänkel.Vid behov så tar man ena sidans tygel med båda händerna så att man klarar att förböja halsen ordentligt.
Det är ju helt oskadligt för hästen men väldigt obehagligt för honom.
Så fort han börjar med den minsta dumhet så var kvick som ögat och snurra.

Väldigt effektivt. Jag lovar. Har provat många gånger med olika hästar.

Sen klapp och beröm så att han vet att du är nöjd med honom.

Lycka till!
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag skulle nog försöka byta häst om det är möjligt.

Man rider ju för att man ska ha roligt!

Tror nog tyvärr att det handlar om en erfaren herre som sedan länge har lärt in olater som han inte provade på dig i början eftersom han då var osäker.

Känner igen mönstret. Men vill/kan du inte byta häst så finns det ju många olika sätt att komma tillrätta med olater.

Jag håller absolut med om att framåt är det som gäller men då ska man också släppa tyglarna så att hästen inte får dubbla budskap. Och det är ju inte det man har mest lust att göra om hästen bockar.

Själv har jag blivit fegare och fegare med åldern och kör numera en annan variant. Jag snurrar hästen. Många, många varv.
På en mycket liten volt.Nästan på stället. Med mycket skänkel.Vid behov så tar man ena sidans tygel med båda händerna så att man klarar att förböja halsen ordentligt.
Det är ju helt oskadligt för hästen men väldigt obehagligt för honom.
Så fort han börjar med den minsta dumhet så var kvick som ögat och snurra.

Väldigt effektivt. Jag lovar. Har provat många gånger med olika hästar.

Sen klapp och beröm så att han vet att du är nöjd med honom.

Lycka till!
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Tänkte på dig häromdagen när jag red och funderade på vad Jag skulle göra. Dock är jag sån att jag blir förbannad (läs målinriktad, envis) och ger mig fan på att jag ska klara detta, jag blir inte rädd, det är en fördel.

Han ska aldrig ha tid att lyssna efter dem andra, du måste förekomma honom. Gör som du har gjort innan, kräv framåtbjudning, hela tiden.

Om han backar, då ryggar du honom. Hästar tycker sällan om att rygga.

Om han stannar, ta i ena tygeln så att du böjer honom supermycket och försök driva på. Han kan inte bocka i den ställningen och har bara att välja på att gå fram eller stå stilla. Förhoppningsvis väljer han ditt val, framåt. Då berömmer du.

När han bockar, dra upp din hand och ta upp hans huvud, Jag stannar ALLTID vid bockning, tvärt om jag kan. Dock menar många att man ska driva på, valet är ditt.

Så fort han börjar "flamsa", jobba honom. Gör skänkelvikningar, böj honom, öppna och slutor. Allt med framåtdrivning, enbart i skritt tills du behärskar honom.

Och man kan göra så i skogen, det var det enda jag gjorde i ett halvår med min märr för att hon skulle koppla av lite, tvinga henne att jobba.

Försök att tänka positivt och oroa dig inte. Håll honom sysselsatt och förekom honom. Innan han stannar eller dummar sig så ska Du ha en uppgift till honom. Det är säkerligen en mycket smart häst du har som kräver lite övertalning. En sån häst är underbar när man får dem på sin sida.

Kom att tänka på en sista sak. När min unghäst är som värst (vid igångsättning efter vila osv) så har jag gramantygel på henne, enbart för kontrollens skull, de kan inte bocka då och skjuter inte upp huvudet. Matingal kan också hjälpa som halsring för dig och stör inte honom.

En vän till mig har ett bockigt halvblod, hon provade hackamore och hon slutade med bockningarna när hon förstod att matte var starkare. Alla hästar är dock olika, men man kan prova så smått.

Jag tror på dig, men rid med förstånd så att du inte skadar dig.

//E
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Fast det där kan vara en sanning med modifikation. Min häst kunde innan hetsa upp sig så till den milda grad att hjärtat bankade. Då anser jag att det tillochmed kan vara farligt att sitta av, men jag har mer kontroll från ryggen.
Detta handlar från hennes sida till stor del om adrenalin (jag har inge leksakshäst, jag har en med ett sjuhelvetes humör och gnista) som gjorde att hon "stängde av". Hade jag suttit av då så hade hon bara blivit 1000 gånger värre nästa runda.

Och ärligt talat, vem dagdrömmer inte ibland??

//E

Jag håller fullkomligt med dej!

Ofta handlar det om ren överskottsenergi.

Och brist på respekt för den som sitter på ryggen.

Jag rider ett sto som har ett jäkla humör och när jag började rida var hon rädd för allt. Men jag talade om att hon skulle gå dit jag sa oavsett om hon var rädd eller ej. Hon måste lita på min bedömning av situationen. Idag gör hon det till i stort sett 100 procent tror jag.
Hur mycket energi hon är har, hur "läskiga" saker som -än dyker upp
så går hon fram, och arbetar lugnt o fint.

Säg att någon skulle köpa henne så skulle de se en trygg o lugn häst idag. Men om hon sen märkte efter en tid att ryttaren hoppade av om hon fjantade eller började testa igen, då skulle hon bli ett riktigt litet monster. :devil: Hon har hög rang och låter ingen sätta sig på henne som inte "förtjänar" det. Lika rar o lugn som hon kan vara, lika bitchig och tuff kan hon bli om det vill sig illa.

TS:

Det där med att köpa häst är så lurigt. Man vet aldrig hur en häst är
förrän man har den hemma och börjar "umgås". Det säger sig självt att ett flockdjur inte är exakt samma individ i alla "flockar".

Hur länge hade du riduppehåll? Varför köper du häst när du ska rida igen? Varför inte ta det lugnare och rida på rikdskola ett tag eller som medryttare, för att träna upp dej?
Kan du få regelbunden tränarhjälp?

Det låter svårt att fortsätta själv när hästen bara trappar upp med dej. Du kan inte lita på den och blir spänd och då blir hästen spändare och osäkrare. Den vill ju inte ta över utan mår nog rätt dåligt av det, den blir osäker i längden. Men den gör det för att det ligger i ett flockdjurs natur att göra det när det går.

Tycker du ska fundedra alllvarligt hur du ska ha det. Som du
beskriver ridningen är den ju inte rolig.

Ett tips är att rasta av rejält genom tömkörning/longering varje gång innan du rider. Gör av med energin, så att den inte samlar på sig då blir allt värre. Låt inte hästen bli stående om du tänker fortsätta rida den, inte ens en dag, så länge du har problem.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

. Sedan så har jag skaffat häst för att tvinga mig ut till motion några dagar i veckan.

Vad menar du med några dagar i veckan? Jag tror den hästen behöver minst 6 dagar i veckan som det är. Man kan inte rida då och då på en sån häst. Då tigger du om problem.

Om den bytt ägare flera gånger pga detta, hur stor är chansen att du klarar honom? Vad är du villig att utsätta dej för?

Det är synd om hästen med en sån historia. Jag förstår att du vill ge den en chans. Men har du hjälp? Och är den kollad så att inga fysiska problem ligger bakom? Är det bara för dåliga ryttare som gjort att den vandrat runt?
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Själv har jag blivit fegare och fegare med åldern och kör numera en annan variant. Jag snurrar hästen. Många, många varv.
På en mycket liten volt.Nästan på stället. Med mycket skänkel.Vid behov så tar man ena sidans tygel med båda händerna så att man klarar att förböja halsen ordentligt.
Det är ju helt oskadligt för hästen men väldigt obehagligt för honom.
Så fort han börjar med den minsta dumhet så var kvick som ögat och snurra.

Väldigt effektivt. Jag lovar. Har provat många gånger med olika hästar.

Sen klapp och beröm så att han vet att du är nöjd med honom.

Lycka till!
Har provat med att backa då han backar , då har han blivit trottsigare & gör mer för att få av mig . Snurra runt har jag oxå gjort, funkar inte det heller. Utan höga tyglar & att jag pratar bestämt med honom funkar bäst, men är bara en liten tidsfrist vid avkastnings försöken från hans sida :bump: . Men mest väntar jag ut honom. Det svåraste är då han vägrar att gå !! Har inte den blekaste aning hur jag ska få honom att gå, mer än att vänta ut honom! Ofta blir det skänkelvikningar för att få honom framåt då han stissar runt, hellre det än bockningar.
Eva
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Så fort han börjar "flamsa", jobba honom. Gör skänkelvikningar, böj honom, öppna och slutor. Allt med framåtdrivning, enbart i skritt tills du behärskar honom.

Och man kan göra så i skogen, det var det enda jag gjorde i ett halvår med min märr för att hon skulle koppla av lite, tvinga henne att jobba.

Försök att tänka positivt och oroa dig inte. Håll honom sysselsatt och förekom honom. Innan han stannar eller dummar sig så ska Du ha en uppgift till honom. Det är säkerligen en mycket smart häst du har som kräver lite övertalning. En sån häst är underbar när man får dem på sin sida, som kanske ger långsiktigt resultat:banana:
Hackamore har jag funderat på då jag har en possitiv erfarenhet av det. Men tveksam hur det funkar då jag behöver ta upp hans huvud vid alla bockningar *L* Graman kan vara en sak att testa................hmmm.
Eva

Kom att tänka på en sista sak. När min unghäst är som värst (vid igångsättning efter vila osv) så har jag gramantygel på henne, enbart för kontrollens skull, de kan inte bocka då och skjuter inte upp huvudet. Matingal kan också hjälpa som halsring för dig och stör inte honom.

En vän till mig har ett bockigt halvblod, hon provade hackamore och hon slutade med bockningarna när hon förstod att matte var starkare. Alla hästar är dock olika, men man kan prova så smått.

Jag tror på dig, men rid med förstånd så att du inte skadar dig.

//E
> Ja allt detta du beskriver gör jag, dvs att förekomma med diverse övningar. Då jag känner av då det är dags. Tycker att jag är duktig på att "läsa" honom.Men däremot så lyssnar han inte alltid på mig, eller rättare sagt då det passar honom. Kanske för att vi inte känner varandra så bra ännu. Det är väl tiden vi båda behöver & hjälp med goda råd av Er här på Bukafalos & professionell hjälp hemma. Det känns mer possitivt nu, så jag ska ge det ett försök.
Eva
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

TS:

Det där med att köpa häst är så lurigt. Man vet aldrig hur en häst är
förrän man har den hemma och börjar "umgås". Det säger sig självt att ett flockdjur inte är exakt samma individ i alla "flockar". > Precis hade jag vetat detta så.... Dom talade bara om hur bra ridskolehäst han varit & lugn som valium vid provridningen, både i paddock & skogen.

Hur länge hade du riduppehåll? > >Har inte haft egen häst på 18 år, men däremot varit behjälplig med andras hästar till & från under kortare perioder. I ungdomsåren hade jag en vild arab/lippizanare som kastade av allt & alla. Sedan hade jag två unghingstar som jag uppfostrade, körde in & red in själv.Så jag har mest unghästvana. Gammla herrar går jag bet på.
Varför köper du häst när du ska rida igen? Varför inte ta det lugnare och rida på rikdskola ett tag eller som medryttare, för att träna upp dej? > Svårt då jag endast kan rida på mina tider, då min kropp klarar av det. Det underlättar om hästen finns hemmavid så att säga.Vilket varierar från dag till dag. Jag kan aldrig planera något. Men jag har tänkt mig att rida varannan dag, när vi har arbetat upp oss till den nivån. Både hästen & jag, då han oxå stått ett halvår, när jag köpte honom.Kan du få regelbunden tränarhjälp? > Håller på att ta reda på det, då vi är nyinflyttade till trakten.

Ett tips är att rasta av rejält genom tömkörning/longering varje gång innan du rider. Gör av med energin, så att den inte samlar på sig då blir allt värre. > Har provat detta & gav inga som helst resultat. Han vill helt enkelt inte vara utan sina kompisar. Han räds inte motionen, utan separations ångesten.....tror jag. Låt inte hästen bli stående om du tänker fortsätta rida den, inte ens en dag, så länge du har problem .]> Försöker att rida flera dagar i rad, men tyvärr så styr kroppen. Ewa
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 020
Senast: Sirap
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 471
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 970
Senast: mily
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 836
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp