Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Vad menar du med några dagar i veckan? Jag tror den hästen behöver minst 6 dagar i veckan som det är. Man kan inte rida då och då på en sån häst. Då tigger du om problem. > Jag trodde mig köpt den "rätte" hästen då han är en äldre valack, triangelmärkt pg.av förslitningar i frambenen. Sedan att han var en lugn ridskole häst som endast behövde promenadridning. Tyckte vi två passade alldeles utmärkt ihop, halta & lytta...............

Om den bytt ägare flera gånger pga detta, hur stor är chansen att du klarar honom? Vad är du villig att utsätta dej för? > Visste ju inte detta. Men dom som sålt honom har blivit rädda för hans fasoner & inte vågat reda ut det. Utan snabbt sålt honom ! Så han har ju insett att detta beteende lönat sig, man slipper skiljas från sina vänner i hagen :angel:
Det är synd om hästen med en sån historia. Jag förstår att du vill ge den en chans.
> Ja det är därför jag söker råd hos Er som hållit på ett tag & har mer erfarenhet av detta än jag. Går det inte att fixa, så har jag i alla fall försökt, istället för att smita ifrån ansvaret det innebär att skaffa sig ett djur. Man kan inte sälja dom bara så där, utan att ha försökt.
Jag anser inte att det är hans fel !! Någon/några har skapat detta problem. Nu får han lida för det, år ut & år in.
Eva
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag tycker du ska rida i paddocken eller liknande där ni båda trivs. Du kan ju hägna in med hagstolpar och elband om du inte har en paddock för tillfället!

Om du orkar och hästen har förtroende på marken för dig kan du ju gå en promenad avsuttet innan du rider på inhängnat område. Det kommer att fungera. :)
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Det här med seperationsångest...

Hästar är vanedjur, de vänjer sig mer eller mindre vid sånt. Jag har bra två hästar och kan utan problem ta den ena från hagen och vara borta en hel dag utan att den andra stressar... Men de är vana vid det.

Ta in de andra hästarna i stallet, precis innan du ger dig ut så ger du dem massa morötter eller liknande så att inte de står och skriker när ni ger er iväg. På detta sättet kan du välja honom, du kan ju muta honom också.

När min unghäst var 3 år så hade hon också lite små problem med att hon stressade upp sig då hon kom en bit ifrån. Då stannade jag henne och när hon stod stilla fick hon en godis (som jag gav från ryggen). Hon fick ingen godis när hon själv stannade eller hade dummat sig, bara när hon var lugn. Detta tog en ridtur att befästa och hon har idag inga bekymmer och godisknepet är fimpat sen länge.

Samma sak gjorde jag med mitt fullblod som stressade.
Det kan ses som en muta, men det är så att hästarna lugnar ner sig när de tuggar, och dessutom förstår de att den där på ryggen har något att erbjuda.

De dagar du inte rider honom, kan du inte prova att longera, löslongera eller tömköra honom, så att han får mer kontinuitet.
En ridskolehäst är van att arbeta mycket och han kanske behöver lite mer för att må bra.

Ett annat tips är "de sju lekarna" (sök på 7 games), som är förtroendeskapande, det kan ni göra på vilodagen, det är inte alls kroppsligt krävande.

//E
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Tycker du är väldigt ansvarsfull som inte ger upp och försöker sälja med tanke på att han uppenbarligen blivit en sorts vandringspokal.

Måste du rida ut? Kan du inte rida i paddocken tills ni känner varandra bättre?
Om ngn annan rider ut på honom gör han likadant då?

Är han snäll i paddocken? Är du säker på att han inte har ont?
Smärta skapar de mest märkliga reaktioner.

Finns det ingen som kan hjälpa dig att motionera honom de dagar då du har för ont?

Har han lyckats få av dig?
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Angående att byta bett så bör man göra det regelbundet. Det är bara bra att variera betslingen då och då.
Jag skulle inte sätta på ett pessoa, det finns bättre bett.

Har du kollat så han inte har ont? Är tänderna okej?
Passar all utrustning?

Vill du byta bett så ta en pelham eller kimbelwick istället tycker jag.
Ta kontakt med en NH tränare som någon skrev, bygger ni upp ett bra förtroende och samarbete från marken så har ni igen det i ridningen sen.:)
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Tillägg:
Kolla på Ellen Oftads video Motivera din häst.
Den är superbra och hennes träningmetod fungerar verkligen.

Tror din kille behöver använda hjärnan lika mycket som kroppen.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Håller med det många skriver att man ska inte utsätta sig för fara, helst om du har problem med kroppen. Men.... jag vet att detta problem går att lösa.

Ägde en häst en gång som skrämde mig rejält genom att bli het, stegra, snurra, studdsa osv hon hade lärt sig hur man skräms ;). Med hjälp av min sambo så fick jag modet åter och hjälp med att bemästra henne. Inte genom spö o hårda ord utan genom lugn och envishet. Samt att hon behövde mer motion och mindre kraftfoder.

Det fungerade bra i några år tills jag fick barn... lånade ut henne o tog hem henne igen! DÅ var samma beteende åter! Hon kränglade bara med mig! med min sambo dansade hon bara o gjorde vad han ville. Jag hade då 1 häst till som jag passade bättre ihop med o bestämde mig för att sälja henne vilket var lyckat för oss båda.

Jag tror att man måste söka häst efter sin personlighet och kunskap. Jag passar för lite mer lågrangade och känsliga hästar har jag insett.

Mitt som många andras tipps är att hitta en bra tränare! Centrerad ridningstränare lär dig sitta rätt, andas rätt osv superviktigt(jag slutade andas när min häst konstrade och knep med knäna) kanske i kombination med någon dressyrtränare.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Tänkte på vad Wilma skrev!

Moon! Har du läst Sally Swifts böcker? Om inte så kan du nog verkligen bli hjäpt av hennes råd.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Lite uppdatering om heta Manne:)

Han stissar & hetsar inte när vi rider ut längre. Då har jag tillämpad nytt bett ( växlar bett) , godisberöm när han sköter sig & pratar med honom i en vänlig men bestämd ton. Vilket jag alltid gör med alla mina övriga djur (katt & hund) , som jag har bra ordning på. Men så snart det bär hemmåt så börjar han. Men då är det inte lika allvarliga försök, utan han testar mest, så det blir halvbockningar, ryggningar & släng åt sidan, & han trampar runt dvs. går ej avslappnat. Visserligen gör han av med mer energi då han stressar & är helt blöt då vi kommer hem...................hiiii,hiii.
Man måste se det roliga i eländet oxå. Allt har en fram/baksida:)

Det där med ridhjälp står som nummer 1 på listan. Men vi bor lite avsides där körkort krävs. Vet ni någon här på Bukos som inte har någon häst att rida, så har vi två !! *L*
Har annonserat på annons direkt, utan svar. Frågat flertalet i trakten, satt upp lapp på Granngården i Falköping, då vi bor 2 mil därifrån i Mjäldrunga. Men ännu inget svar. Funderat på lokal tidningen, men här på landet så verkar det som att dom som är ridintresserade redan har egna hästar...........Men detta forumets stora kontakt nät kanske någon vet någon som känner någon. Man tycker att det borde finnas massor av duktiga ridtjer som inte har råd att ha egen häst ?? Är själv av den åsikten att hästarna ska hållas igång, så jag kan bara hoppas att en bra ridtjej/kille dyker upp. Under tiden så kompletterar jag ridningen med longering.

Kanske någon undrar varför vi har två, ja Manne kan inte vara ensam:mad: Sedan trodde jag aldrig att Manne krävde så mycket ridning, då han är triangelmärkt & verkade så lugn vid provridningen :eek: Man vet aldrig med utdömda hästar, hade jag haft otur, kanske han knappt hade varit ridbar. Räknade med att han kunde gå lugnt 2-3 dgr i veckan...................kanske naivt, men jag hade inte så stora förhoppningar om hans ridbarhet. Nu är det som det är.
Trodde inte det skulle vara svårt att hitta någon, men vi köpte väl gård på fel ställe :rofl:
Har nu gjort lite mer hagar, så jag ska försöka mig på att rida i dom. Då behöver jag inte oroa mig att hästen kommer till skada om han slänger av mig i trafiken, om jag kräver för mycket av honom. Jag tror att tålamod lönar sig. Jag ska leta upp dessa böcker & video förslag . Man lär sig något nytt varje dag :bump: Tack än en gång för all denna hjälpsamhet.
Som tur är så är våran andra häst Garbo snäll att rida ut på själv & han är ännu högra än Manne (1.76) Så jag behöver bara oroa mig för en av hästarna.............hiii,hiiiiii

tacksam Ewa
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Bravo! Du börjar få lite koll på honom!

Det tar ju sin tid det här med hästar.

Uppenbart att du är på rätt väg.

Fortsätt och ha tålamod!

Och håll oss gärna uppdaterade.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Men vad roligt att godistipset gick hem! Funkade skitbar på min vilding också.

Hoppas du hittar nån ridhjälp! Håll oss uppdaterade:)

Lycka till!

//E
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Nu puttar jag igång den här tråden igen :) Hur har det gått för dig med Manne?? Jag läste hela tråden och blev nyfiken :)
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag har lite samma problem med min medryttarhäst. Inte lika grava problem. När man rider henne kan honvissa dagar vara rädd för typ allt och ingenting. Vad sägs om Bokstaven C i ridhuset, sågspånsflarn, godispapper, vägra gå en viss stig osv. Det är riktigt jobbigt. Ibörjan tänkte jag : "Nä nu skärper du dig, Framåt ska du!" Och då blev hon bara värre i dessa situationer. Hon liksom låser sig då och blir upprörd. Om jag istället ger henne någon sekund att tveka och inte går på henne direkt brukar hon klara av det läskiga själv. Sen när jag känner att hon fått tillbaka självförtroendet kan jag ställa lite högre krav.

Så mitt tips är: Lång tygel + håll i sadeln ;) , sitt och vissla eller sjung då andas du ordentligt och slappnar av:angel: . Stannar hästen eller tvekar den gör bara otroligt lätta tag med den långa tygeln för att parera. Stryk med handen på halsen. Tänk och säg: "Det är inte så farligt lilla hästen, fram fram..".

Dvs. Om hästen inte har självförtroendet, ställ inte krav utan stötta.

Detta har fungerat för mig! Lycka till!
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Kan du ta nån häst med så släp?! Jag vet en människa som rider och har flera hästar lösa med på släp, så att säja. Dom måste vara lägre i rang än den du rider på, så att dom håller sej i ledet. Då brukar dom bli lugnare, när dom får en kompis med sej. Fast det kanske beror på, vad man har för miljö där man bor. Bor man långt in i skogen kanske det fungerar, där det inte är bilar o sånt.
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Jag tycker att det låter som om du har kommit väldigt långt - och har du kommit långt är det inte alls omöjligt att komma ända fram :idea:

Hur har ni det med ledarskapsfrågorna? Jag har haft lite liknande problem med min foderhäst som är extremt ranghög - det visade sig efter ett tag att anledningen till de flesta av våra problem var att hon helt enkelt såg sig som högre än mig i rang och således bara lydde mig när hon kände för det... :angel: Sedan vi började öva lite NH-övningar och dominansövningar har hon blivit tusen gånger bättre och nu funkar det till 99% mellan oss.

Önskar dig all lycka till och hoppas på att få läsa fortsättningen här snart...
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Vad är det för stam på honom? Vad har han gjort tidigare i livet?
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Det låter bl a som om ägaren till den busiga hästen (som startade tråden) behöver få lite muskler själv för att kunna få kontroll. Skulle rekommendera att du leder hästen i skog och mark med krav på stanna, svänga, skritta (ev trava om du orkar en liten bit), avsaktningar, ökningar, minskningar så får du en mild variant av ledarskap samtidigt som du själv ökar din muskelstyrka. På det här sättet får även hästen sällskap att möta det läskiga (eftersom hjärtat slår på honom är han med största sannolikhet rädd!) När det här funkar bör du börja rida med sällskap så att det blir befäst att han går lugnt och fint i skogen när du rider. Sen kan du börja på att rida ensam.

Ut och promenera annars rid med sällskap.
Lycka till!
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Kändes som ett mycket klokt förslag tycker jag! :bow:

Det tycker jag att du skall prova - jag promenerar rätt så ofta med min foderhäst och det är jättebra, det var bland annat så jag såg när hon började försöka "ta över" ledarskapet och efter att vi lagt in fler och fler träningsmoment i promenaderna och därtill övat lite ledarskapsövningar etc. på banan är det mycket bättre. Kanontrevlig motionsform om inte annat!!! Ute och går med min jättestora hund ungefär... folk man möter brukar vara roade också - "är hästen ute och går med dig" får man höra ofta (känns måttligt kul när man just försöker övertyga hästen om att det är jag som är ute och går med henne, inte tvärtom...).
 
Sv: Senior ryttare köpt dominat häst !!(långt inlägg)

Har provat med att backa då han backar , då har han blivit trottsigare & gör mer för att få av mig . Snurra runt har jag oxå gjort, funkar inte det heller. Utan höga tyglar & att jag pratar bestämt med honom funkar bäst, men är bara en liten tidsfrist vid avkastnings försöken från hans sida :bump: . Men mest väntar jag ut honom. Det svåraste är då han vägrar att gå !! Har inte den blekaste aning hur jag ska få honom att gå, mer än att vänta ut honom! Ofta blir det skänkelvikningar för att få honom framåt då han stissar runt, hellre det än bockningar.
Eva

En häst som bestämt sig för att stå, den står:smirk:
Jag har stått 40 min på samma plätt, behöver väl inte påpeka att man var grinfärdig?

Hur som helst.
Det jag gjorde med den hästen var-vänta ut.
Jag testade med jämna mellanrum att trycka med skänkeln för att få hästen gå framåt, gjorde den inte det då, ja då fortsatte jag vänta.
Började hon backa, då snurrade jag runt på henne så hon fick backa åt det håll jag VILLE GÅ. Försökte hon då gå framåt, då snurrade jag runt henne så hon hamnade åt mitt håll (det håll jag ville gå).

Pressa honon inte om du inte klarar av honom när han svarar emot. (Du vill ju inte bråka med honom, bara få honom att gå)
"Fråga honom helt enkelt" med ett litet skänkeltryck
-Ska vi gå då?
Börjar han backa, vänd honom (så han backar åt det håll du vill gå), men låt honom vara vara, tvinga honom inte att backa mer.
Vänd honom,vänta ett tag, & "fråga honom"
-Är du redo att gå nu?

Gör klart för honom, att du väntar, tills han är redo att gå åt det håll DU bestämt.

Allt går, det är bara en fråga om vilja.....

P.s Om ni stått länge och han äntligen går framåt, då behöver du inte rida så långt innan du vänder hem igen.
Bara visa honom, titta, det vara 100 m framåt jag ville att du skulle gå, nu går vi hem igen.

Lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 457
Senast: Ramona
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 969
Senast: mily
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 834
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 111
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp