Seniorhästar eller hästseniorer (äldre hästar)

Milene

Trådstartare
Har letat men inte hittat någon tråd om äldre hästar, så jag skapar en här och hoppas ni hakar på! :)

När är en häst gammal, egentligen..? För att ha någon som helst riktlinje tänkte jag att vi kör de som är 20+.
Så jag börjar med att berätta om min underbara isis som nu blivit 27 och är still goding strong! :heart Inte riktigt samma ork, men blir lika glad varje gång vi ger oss ut på en tur. :love:
 
Jag som har mest ponnyer omkring mig tycker att 20 knappt är någon ålder ;) Rids de och hålls igång tycker jag de oftast inte är Gamla förrän runt 25. Fram tills dess brukar de flesta ponnyer jag träffat på inte ha några åldersrelaterade problem :)
 
Jag som har mest ponnyer omkring mig tycker att 20 knappt är någon ålder ;) Rids de och hålls igång tycker jag de oftast inte är Gamla förrän runt 25. Fram tills dess brukar de flesta ponnyer jag träffat på inte ha några åldersrelaterade problem :)
Jo, så är det. Men en del hästar ÄR verkligen gamla vid 20 års ålder, vet inte om det är rasbetingat eller hänger ihop med eventuella skador?
 
Jag har ett halvblodssto som blir 27 i år. Hon började kännas gammal efter 25-årsdagen då hon blev lite stelare och sänkt i ryggen. Mentalt märker jag ingen skillnad alls på henne.

25-årsdagen
150505-1_zpsg8tf2d29.jpg


Oktober i år
6EF21C89-5D66-4F11-8F0B-43BA7BA882A0_zpskqtx20og.jpg
 
Jag har ett connemarasto som i år fyller 25. Det är hon inte övertygad om utan är pigg och glad. Tävlade senast i höstas och lär tävla även i år.
När vi var ute och busade i skogen idag studsade hon i glada bocksprång :rofl:

Jag vet tyvärr inte hur man lägger in bilder via telefon eller platta :(
 
Jag har ett halvblodssto som blir 27 i år. Hon började kännas gammal efter 25-årsdagen då hon blev lite stelare och sänkt i ryggen. Mentalt märker jag ingen skillnad alls på henne.

25-årsdagen
150505-1_zpsg8tf2d29.jpg


Oktober i år
6EF21C89-5D66-4F11-8F0B-43BA7BA882A0_zpskqtx20og.jpg
Så fin!!! Gillar verkligen uttrycket i ögonen!
 
Min avatar fyller 29 år i år, rids inte längre av vuxna, men tar gärna en promenad mindre barn. Visst börjar han tappa farten, men inte gnistan. Han har varit min livskamrat sen han var 1 och jag var 10 år. Jag vet inte hur jag ska klara mig utan honom när den dagen kommer. Han är förvisso Islandshäst, men har haft lite krångel med benen sista åren.
 
Min 29 åring drog med sig hela flocken till skogs i höstas ;) med spetsade öron och glimten i ögat försvann hon i täten för gänget men hon vände också hem flocken igen fortfarande lika lycklig :)
Trakhener född 1988 i polen.
Veterinär var nyligen här för årlig tand och hälsokontroll och tyckte hon var mycket fräsch för sin ålder. Då hon inte rids så har ryggmusklerna tunnat ur en del och så är hon lite dålig i magen höst/vinter tyvärr.
 
Jag har en KWPN-herre som blir 21 i vår, han är otroligt pigg och livsglad och är fortfarande väldigt fräsch och fin. Det största ålderstecknen är väl att han börjar bli grå om nosen, och att han blir mer och mer klok likt en vis gammal gubbe :love:

14716212_10154672918753739_9157806044123137200_n.jpg


13407138_10154254898863739_5729748429425433026_n.jpg
 
Min lilla ponnyskrutt är 22 i år. Hon har haft väldig otur med diverse skador, spatt bak, nästan blind på ena ögat och fång. I somras blev hon diagnosticerad med PPID och började äta medicin, nu är hon fin i hullet och hovarna, pigg och glad men förtidspensionär. Motioneras genom promenader och tömkörning, känns hon fortfarande fräsch i vår/sommar kanske jag dammar av rockarden och tar upp körningen igen. Hon äter som en sparv men är ju väldigt lättfödd, så det fungerar bra. 5 kg hösilage, mineraltillskott, och lite proteinpellets. Och en skvätt salt, eftersom hon inte kan hantera att ha saltsten utan moffar i sig hela på några dagar. Förutom det lilla underbettet som hon alltid har haft är tänderna fina. Hon är en högt älskad liten kompis och gårdsmaskot, och vi hoppas såklart på att hon får några fina sista år nu när PPIDn är under kontroll.

Mitt lilla sockervadd ❤️
5543-1463845504-a1f1fa4551b8993f62012f3e758953b0.jpg


5641-1483691220-e91a1defdb69fadc1959dee43059895f.jpg
 
Jag har en som är 25 år och hans hagkompis är 30 år.
Hon på 30 är lite stel men är väldigt pigg och kom häromdagen i full galopp i hagen och sparkade bakut =)
Han på 25 är som han alltid varit i princip. Haft honom sen 1999. Han är fin i ben och leder =)
Båda får tillskott av hyaluron dagligen vilket hjälper mot stela leder.
Bild från maj 2016
12322607_10153418976656315_6322955492422805208_o.jpg
 
Vi har en på ridskolan som är 30 i år. Ingen jag har ridit själv, men när jag har sett henne under ryttare ser hon alltid lika glad och arbetsvillig ut.
 
Dotterns läromästare flyttade till oss i höstas, han är numera 22 år och rids några gånger/vecka. Vi har inte riktigt lärt känna honom fullt ut än, men han har mycket att lära sin matte. :love:
Och yngsta sonens ponny är 29 år och lät husse prova på sin första galopp på nyårsdagen i år. :love: Han rids och körs nån gång då och då, när andan faller på. Aldrig några långa stunder.
13435434_10153731687982404_1593480922004891670_n.jpg

På gården finns också @cirkus ponny som nu är 23 år och läromästare för både ungar (ridning) och ponnyer - och mig... (parkörning, vänster på filmen)...
 
Min tant blir 26 i maj i år :) Hon har börjat kännas lite gammal det senaste året-2 åren ungefär, men är ändå pigg och fräsch fortfarande och skrittas/rids lite lätt varannan-var tredje dag ungefär. Går på lösdrift. Mamma är tinker, pappa fullblod.
img_0070.jpeg

Vi firar 23 år tillsammans i år också, köpt direkt från uppfödaren (som 3-åring). :love:
img_0001-2.jpg
 
Äldst hemma i mitt stall är min älskade vita tokhäst, 25 år i år. Jag trodde inte han skulle få bli 25 när jag köpte honom som 17-åring, han har haft många åkommor i sitt liv, oräkneliga skador etc. Men här är han, pigg och glad, rund och go. Underbara häst! Hoppas han får vara kvar hos mig i många år till :heart

Bild från i somras, just nu är han mer skäck än skimmel med fluffig vinterpäls :p

Halvblod (med mest fullblod i sig) e:Norson

14334738_1061822200539724_1883411079_n.jpg
 
Min första (och enda!) ponny är 26 i år. Han har varit med mig i 17 år! Jag har föröskt pensionera honom flera gånger, men han blir jätteledsen varje gång. Nu går han på ridskola och älskar det (jag har inte tid att rida honom varje dag och det behöver han). Alltid vänlig och glad, man kan släppa iväg minibarnen utan ledare och han tar hand om dem, kan busa järnet och hoppar i full kareta med de äldre barnen och fixade hem 64% i en regional LB2 för stora hästar med mig förra året. Fina ben, fin rygg, friskaste ponnyn jag känner. Har ringt veterinären en gång i hela hans liv pga påhittig ponny som åt för många äpplen och fick lite magont... Han har även bott med mig i England ett tag och turistat i London. Vet inte hur man lägger in länk till bilder på ipaden? För jag har hundra stycken... :) Han är bäst! :heart
 
Min första (och enda!) ponny är 26 i år. Han har varit med mig i 17 år! Jag har föröskt pensionera honom flera gånger, men han blir jätteledsen varje gång. Nu går han på ridskola och älskar det (jag har inte tid att rida honom varje dag och det behöver han). Alltid vänlig och glad, man kan släppa iväg minibarnen utan ledare och han tar hand om dem, kan busa järnet och hoppar i full kareta med de äldre barnen och fixade hem 64% i en regional LB2 för stora hästar med mig förra året. Fina ben, fin rygg, friskaste ponnyn jag känner. Har ringt veterinären en gång i hela hans liv pga påhittig ponny som åt för många äpplen och fick lite magont... Han har även bott med mig i England ett tag och turistat i London. Vet inte hur man lägger in länk till bilder på ipaden? För jag har hundra stycken... :) Han är bäst! :heart

Du kan inte lägga in bilder direkt från dator utan måste först ladda upp dem i ett webalbum och därefter länkar du till det.
 
Du kan inte lägga in bilder direkt från dator utan måste först ladda upp dem i ett webalbum och därefter länkar du till det.

Jo, jag vet. Jag inser när jag läser mitt i lägg att det är lite otydligt, vad jag menar är att jag inte vet hur man länkar till bilder när jag sitter med ipaden, vet inte hur man får fram bildadressen. På datorn är det ju bara högerklicka, men jag och ipaden är inte så goda vänner att jag vet hur man gör. Än. :D
 
min tant blir 25 i vår. men det har hon inte fattat. tyvärr lite knackig i benen sen några år tillbaka. en sparkskada och sviterna efter ett sticksår, sen har väl även åldern börjat göra sitt. rids 3-4 dar i veckan när hon är fräsch och då är det fullt ös medvetslös som gäller. försöker intala henne att man får tagga ner när man är lite äldre men hon lyssnar inte på det örat. lika pigg som när jag köpte henne som 6 åring.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.ne...=e9c2fe97fbfcbd67c4bcc329a99de1b3&oe=593C1B18
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 237
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 492
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp