Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

P

ponnytjejjen

Jag har en foderponny som jag nu haft i ca 5 månader. För exakt 2 veckor sedan (14 dagar) var ponnyn i fråga plötsligt halt.

Märkte att hon var försiktigare in från hagen & senare till manegen, när jag satt upp och skrittade iväg haltade hon ganska mycket, på högerframben. (Hade inte märkt nånting speciellt tidigare när jag sadlade henne i boxen osv)
Jag hoppade direkt av, kratsade hovarna och märkte först då att högerframben var svullet & varmt vid kotan & en liten bit upp på benet (mera på utsidan av benet)

Kylde benet med kallvatten i en halvtimme och lät det vara.

Dagarna som kom kylde jag benet med kalltvatten i 30-45 minuter. Hon stod i boxen dygnet runt, gick ej ut i hagen.

Det fortsatte med att hon haltade i stallgången, tills det att hon haltade i manege sanden i skritt, sedan bara i trav, sedan haltade hon inte alls längre, all den framgången på ca 2-4 dagar.

Jag började longera henne några gånger, första gången var hon oren, andra gången haltade hon inte men var försiktigare i vänster varv efter ytterligare nån dag var hon helt ren.

Då de gått en vecka och hon hade varit ren i båda varven då hon longerats satt jag upp och hon markerade tydligt i trav åt båda hållen.. skritten ok.

Hon fick stå 1 dag sen hoppade ja upp igen, nu var hon ren i högervarv, osäker och försiktig i vänster.

Gången efter det var hon helt ren i båda varven, red henne 1-2 gånger i skirtt & liite trav, markerade/haltade inte.

Under den tiden att jag börjat longera/rida lite så har jag märkt av pyttepytte liten svullnad på vänsterfram (alltså inte det benet som först var svullet/varmt) & kanske en gnutta värme. Hon har ju varit försiktigare och t.o.m nästan ömmat lite i vänster varv..?

Dom senaste 2-3 dagarna har båda frambens senorna varit fina, kalla & torra.

I förrgår red jag ett pass med skritt och trav, inte halt.

Men i går 13 dagar efter första hältan var hennes båda framben pyttelite varma igen.. Om jag inte inbillade mig?

Under två veckor som nu har gått har jag antingen kyltbenet med kallvatten 30-45 min eller lagat "snöbandage" i 45-60 min (snö i en tunn påse som jag satt fast på benet med en benlinda) + att jag använt mig av kylgele som bara skall ge en kylande effekt, varje dag.


KAN DET VARA SENSKADA? VAD BORDE JAG GÖRA? NÅGON SOM HAFT LIKNANDE PROBLEM?

Ponnyn i fråga är 7 år, (f. 2003), riden helt normalt, vanligt pass dagen före hon var halt. Det är vinter men hon har gått barfota, kan hon ha halkat? Vad kan det vara när båda frambenen verkar inblandade?

Super tacksam för svar! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Boka tid på klinik förutredning. Är det en sena ska hästen absolut inte röra sig! Konvalcensen är lång och blir länge om det inte sköts. Misstänker jag sena åker jag på akuttid
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Jag känner inte igen symptomen riktigt. Min häst var halt i ca 2 dagar och var aldrig halt efter. Han var lite lite lite svullen i senan, man såg ingenting utan man mer kände det.

Jag åkte in ganska direkt och ultraljuda och det var en liten skada på djupa böjsenan. 6 månader vila och vanlig hagvistelse i större hage och 1 timmes skritt per dag på hårt underlag under hela konvalecenten. Och då hade min häst en väldigt väldigt liten skada.

Beställ tid på klinik och låt hästen vila fram till dess i hagen, är hästen väldigt halt och öm så ha den i mindre hage eller box.
Rid inte innan du vet vad som är fel. Jag tycker inte det låter som en senskada men det kan ju vara vad som helst.
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Joo, tack åt båda för era svar! :)
Har lite krånligt med det där att åka till klinik då ponnyn alltså inte ägs av mig & ägaren är utomlands just nu.

Hennes båda framben var i alla fall normala, torra & kalla när jag kollade igår!

Hoppas verkligen inte att det är nån form av senskada!
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Joo, tack åt båda för era svar! :)
Har lite krånligt med det där att åka till klinik då ponnyn alltså inte ägs av mig & ägaren är utomlands just nu.

Hennes båda framben var i alla fall normala, torra & kalla när jag kollade igår!

Hoppas verkligen inte att det är nån form av senskada!

Fast är det du som har ponnyn på foder så är det vel du som betalar vet vården? Då är det bara att åka, det är ju ditt ansvar!
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Tänkte fråga lite allmänt här:

Har någon erfarenheter av hästar vars ben/senor varit pyttelite svullna & varma och hästen har haltat men blivit bättre inom en vecka?

Måste det alltid tyda på senskada?
De flesta skador på hästben/senor reagerar väll nästan alla med ungefär samma symtomer..? eller?
Kan det vara någon form av senskada ifall hästen först haltar men sedan gradvis blir bättre och inom en vecka rör sig rent under ryttare?

Vad finns det för andra olika skador osv. som min foderponny kunnat råka ut för?
Kan hon t.ex ha halkat, blivit sparkad eller dylikt?

Själv är jag ingen klippa på det här med skador på hästben överlag så är tacksam för svar! :)
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Kan det vara någon form av senskada ifall hästen först haltar men sedan gradvis blir bättre och inom en vecka rör sig rent under ryttare?

Ja.

Det är det som är det jävliga med senskador. De blir smärtfria LÅNGT innan senan är läkt. Det är därför misstänkta senskador ska hållas på box tills man fått de ultraljudade, som det redan råtts om här i tråden.

Ofta går hältan - om det ens blir någon - från en senskada bort just på dagar - en vecka.

Det går inte att gissa vad din foderponny kan ha drabbats av, det finns för många olika tänkbara alternativ, och enda sättet att veta är att snarast låta veterinär undersöka ponnyn, helst på klinik. Du har inga problem ta ponnyn till klinik, du har den på foder, och det är bara beställa tid på klinik och betala räkningen och prata med äg när den kommer hem.
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Fast är det du som har ponnyn på foder så är det vel du som betalar vet vården? Då är det bara att åka, det är ju ditt ansvar!

Ponnyn står i ägarens egna stall och hon har kollat på benen 2-3 gånger och hon ansåg att jag skulle kyla dem och kolla om hon haltar, och sedan börja sätta i gång henne.
Hon är väldigt kunnig inom hästvärlden, men eftersom att jag började bli orolig över att om ifall ponnyn skulle ha någon form av senskada och startade därför den här tråden för att få råd och synpunkter från olika håll! :)
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Tyvärr är det nog så att vill du veta allting måste du tillkalla veterinär. Det kan även vara tex en kotledsinflammation, det går bäst bort med hjälp av sprutning. För Sedskada är rörelse på fast underlag rakt fram bra. Dvs ej longering eller i ridhus. Naturligtvis ej i högt tempo utan skritt ett par veckor, sedan försiktig trav.

Speciellt då det inte är din ponny tycker jag du ska undersöka den hos veterinär. Jag skulle som hästägare bli otroligt besviken om jag fick höra att du inte kontaktat veterinär utan ett internetforum.

Om den har ont i ett framben och du inte bahandlar hältan kan ponnyn belasta det andra frambenet mer, så kan man få dubbelsidiga hältor som inte syns så bra då hästen tar kortare steg med bägge frambenen....

Har du (eller ägaren) otur leder detta till ett kroniskt tillstånd i bägge fram...

Visst kan en häst vricka sig osv men om du själv ska sätta igång efter en skada då bör man vara mer insatt än vad du nu är. Jättebra att du vill lära dig allt. Fråga en veterinär som är duktig på hästben!
 
Sv: Senskada? Hjälp mig! Vill veta allting!

Vill bara flika in att en senskada innebär ofta upp till 12 månaders konvalescens och under de första månaderna så ska hästen enbart skrittas på hårt underlag några minuter till en timme om dagen, inte trava alls. ;) (På ditt inlägg låter det som att man kan börja trava efter ett par veckor, vilket alltså inte är fallet vid en genomsnittlig senskada.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 929
Senast: ll.96
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 070
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 369
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 074
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp