Senskada och pålagring?!

Madde_padde

Trådstartare
:cry:Skulle behöva lite synpunkten och peppning efter gårdagens veterinärbesök. :cry:
För drygt tre veckor sen var jag in med min kille pga orenhet vänster fram. Lite ovilja, enligt tränarna så var de inge större fel men min känsla var något annat. Åker in till Strömsholm där jag får longera och rida och får svaret att han ev kanske är lite oren men inte halt. Böjer honom runt om och han får en låg hälta fram och man konstaterar en kotledsinflammation efter röntgen. Man ser mycket små förändring men inget som påverkar.
Hem med butta boxvila och 2x20 minuter promenad om dagen.

Återbesök igår efter drygt 3 veckor då jag fick en ny veterinär. Hältan fram är borta. Dock galliga framknän, bedövat knäna men ingen förändring reagerar heller inte på böjprov tack och lov.
Men så vidare till bakbenet där han markerar något på böjprov, bedövar kotan bak för att konstatera att hästen får helt annan svung i traven och blir mycket mer taktfast. In på röntgen och efter de kommer domen, Svårt att svara på va de är men gammal skada tippar vet. Antagligen en skadad sena samt så har han förändringar i leden.
Nu är jag kass på att förklara fick se bilderna och den helt fantastiska veterinären förklarade och visade. De är som en pålagring ut från kotan som är kantig och vass….. Så pass mycket att jag som egentligen inte kan något om sånt där ser att de inte ser ok ut. En mycket villrådig veterinär som inte kunde svara på vad som kommer hända riktigt först vila sen får vi se om det går att operera bort de där, hur ser senan ut under osv osv. jag som först trott att de var en ny skada hade helt fel och han tror att de är minst 5 månader bakåt i tiden… jag köpte hästen för 5 månader sen och antagligen fanns de alltså där resan då, han har jobbat på hos mig, smärtan bak leder till överansträngt framben och en kotledsinflammation. 

Nu hem boxvila i 4 veckor till, inga promenader eller så för att sedan åka på ett återbesök för att ultraljuda senorna på bakbenet.

Någon som har erfarenhet av sånt här? Hur ser prognosen ut igentligen?
:(
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Hittade papprena från igå:

Medialt- medio. Dorsalt ses em ativ periartikular osteofytär aktivitet med benpåbyggnad med omogen teckning
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Prognosen är som din veterinär förklarade helt beroende på hur stora skadorna är, om hästen svarar på behandling/operation/etc. Dvs det är egentligen omöjligt att säga bu eller bä om prognosen precis som veterinären försökte förklara.

Generellt så skulle jag personligen tippa på att det är en högst avvaktande prognos, då det inte går att 'laga' en skadad led helt. Samtidigt finns det många hästar som fungerar trots pålagringar etc.
Ang om man kan operera etc, så lärde jag mig i i måndags att kotleden är lite knepig för man kan aldrig komma åt hela leden vid te x artroskopi, en 'del' är alltid oåtkomlig. Så där spelar det antagligen roll var själva pålagringen sitter med.

Vad är hästen tänkt till? (Tävling? Hobbyhäst? Skogsmulle?)
Veterinärbesiktigade du hästen vid köp btw? Hur känner du inför en ev hävning av köpet? (Det är ju inte alltid man VILL häva även om man KAN, därför jag frågar)
 
Sv: Senskada och pålagring?!

jo men han är besiktad innan dock med en halv grad hälta vf som sitter i ett par steg och ja min dumme fan lyssnar då på min bekanta där hästen står när han sälja som inte säger att de är något att bry sig om att de kommer från en gammal skada i bogen som han har (vilket jag känner till då det syns och han kräver lite extra uppvärmning där)

är tänkt som hopphäst....

å nej ja vet inte den tanken har ju dykt upp hur lång tid efter kan man göra de ect? har ja något att säga öht när de inte var helt rena papper på besiktningen?

hästen kostade mig 55 tusen vilket för mig är rätt mycke pengar blir så trött på mig själv som är så väldans lättlurad :cry: å de är den vackraste underbaraste häst ja någonsin kommit i kontakt med :cry:
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Usch, det låter som att du sitter i precis samma sits som jag gjorde för ett par månader sen. Jag tog ett tolvårigt halvblodssto på foder för ev senare köp i mars, hon var tänkt att vara min dressyrhäst och läromästare. Hästen hade vilat ett år (enligt ägaren då hon ramlat av och skadat sig...) men gick igenom en veterinärbesiktning innan hon åkte till mig, DOCK noterade veterinären gallor på båda fram. Enligt ägaren hade dessa gallor "alltid funnits" där och det var bara att rida på så försvann de på hästen, hon behövde hållas igång - mycket, för det var en aktiv häst...

Sagt och gjort, jag började rida igång henne så smått, och det gick väl så där, hästen kändes lite knagglig och min tränare hade synpunkter på gallorna som vägrade ge sig, hon ansåg att hästen borde kollas upp på klinik på grund av dessa. Jag rådgjorde med ägaren och hade kliniktid bokad men h*n tyckte att "äsch, det där är inget att bry sig om, fortsätt rid och se om det inte blir bättre - annars får du betala veterinärkostnaderna själv, med en självrisk på 5000".. H*n var väldigt övertygande och säker på sin sak så jag tänkte dum som jag var att okej, jag lyssnar på denne eftersom h*n känner sin häst bäst. En equiterapeut i stallet kollade däremot lite på hästen och rådde mig att fixa tänderna på henne och att byta sadel, vilket jag också gjorde. Men någon hälta kunde de inte se...

Månaderna gick och jag tyckte att hästen kunde kännas lite snubblig emellanåt, speciellt i nedförsbackar, gallorna fanns också kvar men i övrigt var hästen pigg och glad och gjorde tydliga framsteg. När jag red på banan hände det ofta att jag bad folk kolla om hästen såg oren/halt ut men det var aldrig någon som såg något konstigt. I augusti frågade ägaren om jag ville köpa hästen för "en symbolisk summa med tanke på avelsvärdet" och det ville jag så klart, hon var ju min ögonsten!

En ny veterinärbesiktning beställdes av mig, där hästen visade 05, grad hälta 2-3 steg när vet böjde hela benet, hon visade även liiiite på böjt spår. Till skillnad från i mars så släppte den här veterinären inte igenom hästen utan hon rådde mig att kolla upp henne på klinik OM jag skulle köpa henne, vilket hon lite diskret avrådde mig från. Jag tog kontakt med ägaren och uttryckte min oro för att det skulle vara någon fara och enligt denne så skulle det "vara konstigare om en 12-årig häst som vilat ett år innan hon sattes igång igen INTE markerade på böjprov", iaf gick h*n med på att dra av 5 k på priset - självrisken.

Ett par dagar senare pratade jag med ägaren igen och ville skjuta upp köpet till efter klinikbesöket - som var bokat, men då fick jag beskedet att "antingen blir köpet av i helgen eller så hämtar jag hästen,så här kan du inte hålla på och hatta runt". Här borde jag ha sagt "fine, ta din jäkla häst och åk hem med dig", men det gjorde jag inte utan jag köpte henne, mot bättre vetande och med en klump i magen.
Tre dagar senare åkte jag in till klinik där det konstaterades att den halva gradens hälta vid böjning av hela benet i själva verket var 3 graders hälta när vet böjde kotled/hovled, på båda benen!

Trots bedövning både högt och lågt kunde man inte släcka hältan, utan kroniska röntgenförändringar (pålagringar) konstaterades, dessutom upptäckte man vid UL en förmodad senskada (gammal) som inte fått läka ihop ordentligt. Det slutade med att hästen dömdes ut, på första besöket, som ridhäst, och det var tveksamt om hon skulle hålla ens som avelssto.
Några pengar har jag inte fått från förra ägaren som hänvisade till fodervärdsavtalet där hästen gått igenom besiktningen i mars ua på allt utom gallorna. I efterhand har jag fått veta av människor som känner personen att h*n var väl medveten om hästens skador, trots det uppmanade h*n mig att rida igång den och träna, och blånekade när jag frågade om hästen varit skadad tidigare. "Aldrig, hon har varit frisk som en nötkärna och vi har aldrig behövt ha ut veterinär till henne".
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Hur jag kände mig när jag insåg att jag under flera månaders tid ridit en häst som haft ont går inte ens att beskriva. Jag kände/känner mig så otroligt DUM som inte stod på mig, men jag var verkligen så blåögd och naiv att jag litade på att ägaren ville sin hästs bästa.

Jag valde att inte dra igång en rättslig process mot personen eftersom advokatarvoden och annat snabbt hade trillat upp i samma summor som hästen köptes för, men jag kan säga att jag blev riktigt grundlurad. Den det var mest synd om var ändå hästen, mina hästar betyder verkligen ALLT för mig, de är mina bebisar och det gör ont i mig så fort jag tänker på hur bussig hon var som ställde upp när jag red henne, trots att hon antagligen hade jätteont. Jag har en ny häst idag, som jag köpte direkt från ägaren, och jag skulle inte tveka en sekund att åka in med honom om han visade minsta tecken på smärta, jag tänker aldrig låta någon av mina nuvarande eller framtida hästar behöva utstå samma sak som Nellan..
 
Sv: Senskada och pålagring?!

jo men han är besiktad innan dock med en halv grad hälta vf som sitter i ett par steg och ja min dumme fan lyssnar då på min bekanta där hästen står när han sälja som inte säger att de är något att bry sig om att de kommer från en gammal skada i bogen som han har (vilket jag känner till då det syns och han kräver lite extra uppvärmning där)

är tänkt som hopphäst....

å nej ja vet inte den tanken har ju dykt upp hur lång tid efter kan man göra de ect? har ja något att säga öht när de inte var helt rena papper på besiktningen?

hästen kostade mig 55 tusen vilket för mig är rätt mycke pengar blir så trött på mig själv som är så väldans lättlurad :cry: å de är den vackraste underbaraste häst ja någonsin kommit i kontakt med :cry:

Jag vet inte hur det med VF påverkar etc. Funderar du på att reklamera så kontakta en advokat som kan 'hästjuridik', de brukar ha gratis rådgivning nån halvtimme - timme eller så. Är många saker som spelar in om hur/när man har rätt att häva köp. Är hästen köpt från en privatperson eller en näringsidkare? Är det från en näringsidkare så borde du ha stor chans att häva, då felet fanns vid köp enligt veterinären. MEN, reklamationer etc ska göra snarast man fått vetskap om anledning till reklamation. Så kontakta en advokat nu om du ens funderar på en hävning/prisnedsättning etc. Så du inte funderar för länge, sen vill häva och faller på att du väntat.

Hopphäst tror jag tyvärr inte du kan räkna med alls med begynnande pålagringar i kotorna fram, och det du beskriver i bak =/
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Urs de låter som vi har precis samma historia bakom mig :(
nu står jai valet å kvalet om ja ska ringa fd ägare och ifrågasätta de här eller inte!

Pratade me agria igår ja tog ju över försäkringen han haft sen han va föl endå får dom inte säga någonsting öht så himla frustrerande :crazy: han kanske varit inne med samma skada tidigare... :cry:
 
Sv: Senskada och pålagring?!

tack för jättebra svar!

Men efter att ha möts idag av ett lyckligt gnägg när han såg mig och en häst som tittar på mig med sina kloka fina ögon så nej! de kommer inte bli någe bråk om honom! Han är min ögonsten och oavsett vad kommer jag aldrig aldrig kunna göra mig av med honom!
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Urs de låter som vi har precis samma historia bakom mig :(
nu står jai valet å kvalet om ja ska ringa fd ägare och ifrågasätta de här eller inte!

Pratade me agria igår ja tog ju över försäkringen han haft sen han va föl endå får dom inte säga någonsting öht så himla frustrerande :crazy: han kanske varit inne med samma skada tidigare... :cry:

Be fd ägaren att medge att sekretessen släpps. Samma med klinikjournaler etc. Vägrar fd ägaren så är något skumt.
 
Sv: Senskada och pålagring?!

dessutom fick vi vårat stall stängt igår pga febriga och dåliga hästar där vi befarar influensa då de finns ovaccinerade hästar i stallet :cry: jag är livrädd att proverna visar något och att stallet blir stängt så jag missar mitt återbesök om 4 veckor :cry:
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Jag kan säga att jag ångrar idag att jag inte gick på hårdare än vad jag gjorde mot den förra ägaren. Vi var också inne på att h*n skulle visa de gamla journalerna, men det vägrade hon, så klart... Finns det ingen juridisk väg att gå för att få tag på dessa?
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Om jag förstår saken rätt så är hästen obetydligt halt, dvs mer markering än hälta. Obetydliga förändringar fram och så dessa pålagringar bak. Det är många hästar som går runt med gamla periartikulära pålagringar på bakkotorna och som ändå fungerar bra. Nu hade ju din häst ett omoget utseende på pålagringarna, vilket kan antyda att det är något nytt.
Du får även se vad ultraljudet visar. Vilken sena rör det sig om? Men eftersom hästen inte uppvisar några större symtom tycker jag inte att du ska dra på några större växlar utan avvakta och se vad behandlingen ger. Nu vet jag inte hur länge du haft hästen men allt vad ett ägarbyte för med sig med ny ryttare, underlag, hovslagare mm kan så klart ge utslag i en övergångsperiod.
Röntgade du inte hästen vid köpet?
Jag kan tycka att då är det risk att man köper grisen i säcken.
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Fast i TS fall så även om hästen inte är tydligt initialhalt och bara reagerar lite på böjprov, så visade ju tyvärr bedövningen att hästen är tydligt besvärad av sin bakkota.

TS skrev: bedövar kotan bak för att konstatera att hästen får helt annan svung i traven och blir mycket mer taktfast

Vissa/för många hästar är ju tyvärr alldeles för snälla för sitt eget bästa, och smärttåliga med. Dvs på böjprov och initialt kan det se mellan obetydligt och lindrigt ut, men om man bedövar inser man hur pass påverkad hästen ännu är.

Haft sådan förr, och har en står i stallet nu. Han är inne på sin 18:e vecka på boxvila (ute i sjukruta i storlek av 2 boxar sen en knapp vecka), och det är en bra bit kvar tills mål (om vi når det..).

Skrället har inte varit initialhalt en endaste dag. Böjreaktion, men inte initalhalt ett endaste steg. Bedöva där det gör ont och i longering syns plötsligt en helt annan häst (rätt lik 'den vanliga' *s*). Jag sökte ju just för han såg 'tråkig' ut fram. Inte halt, men lite 'kort och matt'. Jag hade turen att vet vet hur hästen rör sig normalt. Fram tills bedövning och sen ul och rtg så var vet ganska positiv, 'det här var ju inte så farligt'.

Men som sagt, bedövning visar ganska svart på vitt att den uteblivna initialhältan tyvärr inte avspeglar hur myket det ändå besvärar honom och att det innebär smärta/obehag.

Och TS häst fick en 'helt annan trav', och då hade den dessutom behandlats för en ledinflammation fram, vilken givetvis kan vara en vrickning, men iom små rtgförändringar där även kan vara kompensationsöverbelastning.

Så det kan ju dessvärre vara 'endera bilden'. Däremot, att hästen inte ändå är mer initialt halt och böjprovshalt ökar ju chansen den iaf ska kunna fungera på någon nivå massor =)
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Tycker i allafall att om hästen haft ont specifikt i kotleden borde den reagerat mer på böjprovet, men det beror ju klart på vem som böjer och hur tålig hästen är. Och även visat symtom vid köpet om det nu är något gammalt. Sedan kan ju bedövningen i kotleden ganska snabbt diffundera ut i mjukdelar, senfästen mm som inte nödvändigtvis påverkas av böjprovet. Den hade ju även ngt tjall på en sena, även om ts inte skrev vilken det var.
Hoppas på uppdatering i tråden efter nästa besök.

Det bästa hade ju varit om köparen alltid blir upplyst om tidigare historik. Jag hade inte köpt en häst för ett specifikt ändamål, typ hoppning utan att röntga.
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Absolut att det kan påverka annat än just leden, sen kan det ju kollats så fort efter bedövning att bara kotan reagerade med. Eller som sagt hästen är en tålig sak. Finns ett otal varianter, ville bara ge min syn på att med det bedövningsresultatet så skulle jag tyvärr inte våga ta 'lättare' på det. Jmf med precis samma böjreaktion och så vidare, men där bedövning gav en marginell eller ingen skillnad.

Alla hästar går ju inte igenom böjprov, och en 'eventuell orenhet' kan ju bero på att hästen sträckt sig. Och om bedövning då inte gör skillnad, så är det ju ett betydligt bättre läge än om bedövning gör stor skillnad.

Som kuriosa, så jag hade ett sto som vi visste hade en POF/birkelandsfraktur i kotleden ena bak. Bedömd av flera vet inkl expert och ansågs vara osannolik nånsin skapa bekymmer. Hon var 1 - 2 år när den upptäcktes. Hursom, jag var när hon var drygt 3 år in på en ren 'hälsokoll' iom att hon haft andra problem. Hon hade dock friskförklarats från dem, ridits in och reds vid hälsokollen 3 ggr/v, ca 30 minuter/gång och i skritt trav och galopp. Och kändes hur fräsch som helst.

Böjprov u.a., longering u.a. Jag hade sadel med mig och vet hade ju följt oss så vet var helt enkelt bara nyfiken på att se henne riden. Ingen eg veterinär anledning alltså. Stoet såg under ryttare i trav i ena varvet ut som en liten miljon, i andra varvet såg hon ut som en 'normal treåring som för första gången travas på stor volt på ridbanan'. Vet hade inte reagerat alls om BÅDA varven sett ut som det sämsta, men just då det var sån skillnad. Vet var eg inte orolig, det var som sagt stoets första gång på annat än raka spår (grusväg) och även unghästar brukar ju ha ett lätt och ett svårt varv.

Där påpekade jag milt att 'det är i den bakkotan POFen sitter' ang det dåliga varvet. Kändes orimligt det skulle vara den, hon gick ju som sagt klockrent genom böjprov och long osv. Men när jag ändå var där, så vi bedövade bakkotan. Efter det var hon som en liten miljon i BÅDA varven. Vets kommentar 'jag trodde inte det övht var möjligt att få en SÅDAN skillnad med bedövning, hon är ju inte ens halt från början'.

Hon bokades in för op direkt och op veckan efter. Jag är naturligtvis himla glad att vi av en slump hittade det innan det störde henne mer, dvs innan leden blev så retad att det märks på böjprov/i longering. Nu märktes det ju som sagt enbart i ena varvet i trav med ryttare. Men fick mig en rejäl tankeställare om hur små yttre symptom som eg kan vara tecken på smärta. Och nånstans där jag slutade 'lita på att hästskrällen säger till' ;)

Så det är ju verkligen jättesvårt. Som motvikt så min valack som T-märktes hade en hasledsdefekt, som aldrig gav mer böjhälta än drygt en grad ens när han var som sämst, men som gav honom rejäla problem såfort det blev tal om böjda spår. Inte ens dressyr på LC-nivå fungerade. Däremot så EFTER triangelmärkningen, och efter att ha förbluffat alla genom att hålla sig mkt fräschare än vi trodde, så fick han faktiskt börja hoppa. Något han INTE gjort innan (men älskade, och talang hade han med). Hoppades varannan vecka - men hans dagsform avgjorde såklart och jag hoppade aldrig på böjt spår, eller långa längdhinder), fick hoppa upp till metern (D-ponny/liten stor häst) och 'svarade' på det med att gå u.a. genom nästa böjprov. (Inte för han blivit magiskt bra tyvärr, prova lite dressyr på LC-nivå 1 gång varannan vecka och det kraschade igen. Utan för att han helt enkelt tålde och mådde bra av hoppningen. HELT jäkla otippat - men roligt, både för mig och ffa för honom).

Så, de kan ju förbluffa åt båda håll, och kors och tvärs.
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Jag vet att jag gjorde ett misstag som inte röntgade.
Dock rider jag bara på hobbynivå och hopphäst för mig är att tävla div 3 typ :o och jag var då dum (!?) nog att lita på folk som inte tyckte de behövdes på den nivån för han endå är fullförsäkrad.

man lär sig tyvärr av sina misstag!

men jag uppdaterar givetvis direkt efter återbesök.
Som sagt står vi nu med hästar med feber diarre och allmänt hänginga. Har haft ut vetrinären för dropp på en av boxgrannarna och massa prover är tagna. tydligen har de samma symptom i västerås. Så nu är de bara att hålla tummarna att vi kommer iväg....
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Han står på box ännu, smärtan vandrar upp i bakbenet (om man nu kan säga så?!) han tycker de är väldigt obehagligt att bli bortstad/tagen på de benet och den delen av rumpan. Har ont i ryggen, hugger i luften när man tar för mycke på ryggen :cry: Vi får se tyvärr kunde ja inte komma från jobbet den dagen vi hade inbokad på strömsholm så fått en ny ti den 8de december… så de är bara att härda ut och vänta!

Fruktansvärt jobbigt att se sin häst olycklig dock! Försöker aktivera han så gott se går men de är svårt när man inte får lämna stallet
:cry::cry:
 
Sv: Senskada och pålagring?!

Strömsholm i Måndags!

han är helt ren även på böjprov höger bak! markerar dock på vänster fram men är som sagt bättre! tog en timme att försöka få in min annans jätte lättlastade häst i släpet, 2 gånger slet han sig och drog järnet runt hela stallplan :o men lycklig så få! :p

Hur som hellt han är bra veterinären var jätte förvånad :banana::banana: täckat på honom mer sedan sita inlägget vilket har gjort att ryggen blivit bättre (känner mig som en kass hästägare som inte tänkte så långt men...) och ryggen behövde jag inte oroa mig för längre sa vet :idea:

Dock är vi ordninerade boxvila januari ut! MEN jag får börja sätta igång honom :banana:

Ska skritta honom till mitten av januari någon gång då vi ska på återbesök så nu ärde bara att hålla tummar och tår!!!! Älskade världsfinaste häst!!! :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 295
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 242
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade...
Svar
8
· Visningar
1 828
Senast: Unhappy
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp