Senskada på ytliga böjsenan

Ela

Trådstartare
Ni som haft skador på ytliga böjsenan hur allvarlig var skadan och hur upptäckte ni det?
Hur var rehabiliteringen? Använde ni någon alternativ behandling som ni ansåg ha bra effekt? (Ex, laser, stötvågor, biolight och liknande)
Hur gick det sen?

Jättetacksam för alla svar och tips då jag helt saknar erfarenhet av denna typ av skador.
 
Jag testade lite allt möjligt, omslag med vallörtsblad var super! Inte för ofta, då de kan blistra. Krämen Orudis, receptbelagd, påskyndar läkningen oxå tycker jag.
Sen anser jag att man ska hålla veterinärens rehabprogram ändå, även om skadan är utläkt fortare. Hellre sakta men säkert för en hållbar häst :)
 
Min förra häst hade, innan jag köpte honom, en skada på gaffelbandet. Han var tjock och svullen men det tog ändå flera vet besök innan de hittade orsaken. 3 månader på box sedan ytterligare 3 månader på box men med promenader och sedan följde 6 månader med mycket långsam rehab. Han blev helt återställd och det var inget som kom tillbaka, dock följde jag veterinärens rekommendationer att undvika underlag som var mycket mjukt.
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Tant hade en rejäl skada på ytliga böjsenan ena bak, och även skada på djupa böjsenan på samma ställe. Det var skarpt våld från utsidan som orsakat skadan och senan var i stort sett av. Syntes väldigt tydligt från utsidan, i detta fall...

Hästen hängde och vägde på "kanske inte ens håller som avelsmärr", men ok, vill du försöka så får du.

Rehaben var LÅNG och även efter den var slut reds hon i stort sett bara ut i många år. Sen väldigt långsam introduktion till arbete på bana igen där målet var ett mer korrekt rörelsemönster och vi arbetade massor med det. Hästen höll sedan för hoppning upp till 120cm nivå och vi gjorde galopppiruter och passage. Dock mkt arbete ute och varierat underlag. Lång uppvärmning och alltid fokus på att arbeta korrekt med det skadade benet.

Detta var många år sedan i dagsläget hade jag nog använt typ stötvåg/vibrationsgolv (heter det så?) då detta har visat sig ha positiv inverkan på just senor.
 
år 2014, min ponny vid då 19år (numera död men pga annan skada) halkade i hagen och fick en skada högt upp på ytliga böjsenan, 19% av senan var skadad. Vår rehabilitering såg ut såhär:
2014-10-20_191231-1_54462115e087c30a79f4230c.jpg


Vid återbesöket såg det mycket bättre ut men hon behandlades ändå med ACP för att försöka påskynda läkningen.

1 månad efter lever hon rövare i sin lilla sjukhage och drar upp skadan+lite till, senan var då skadad till 30%... Nya rehabiliteringen ser då ut såhär:
*Zinkbandage i 2-3 veckor med byte och kylning var 4:e dag
*om 3 veckor gå 1x5min
*hon får stå ute i den lilla sjukhagen vid bra väder
*Återbesök efter 8v

På återbesöket såg det bra ut men det tog ca 1,5 år från början till slut innan innan hon var läkt och rehabiliteringen var färdig. Dock så fick hon bli pensionär och promenadkördes/reds bara ca 2ggr/v :)
 
Tack för dom svar jag fått.

Har ytterligare en fråga som jag hoppas någon kan svara mig på.
Hur länge efter skadan har ni upplevt ökad värme i benet?
Tycker min häst till och från kan kännas något varmare i det benet där han skadade senan.
 
Min häst fick ett sticksår där han klöv ytliga och djupa böjsenan plus gaffelbandet nå centimetrar. Såret var precis mitt på skenbenet på baksidan.
Smörje med Orudis men annars inget annat än strikt boxvila ca tre månader, kunde knappt gå promenader då har var tre år och hingst och knappt hanterad, jag hade precis köpt honom från Spanien.
Gick fram och tillbaka i stallgången så fort jag fått klartecken av vet.
Tror han stod sammanlagt ca 9 mån på box och sjukhage som jag gjorde lite större för var månad.
Tills sist sa vet att jag skulle rida igång (rida in fick det ju bli då) och han har aldrig haft några problem av skadan. Men givetvis inte massa hoppträning på höga hinder men det mest pga talanglös PRE. 😬
Vanlig dressyr och hoppning för husbehov och ut och rejsa i skogen funkar utmärkt. Nu är han sexton år och mår fortfarande som en prins i sitt nya hem.
 
Tack för dom svar jag fått.

Har ytterligare en fråga som jag hoppas någon kan svara mig på.
Hur länge efter skadan har ni upplevt ökad värme i benet?
Tycker min häst till och från kan kännas något varmare i det benet där han skadade senan.
Min var till och från varmare i det senskadade benet i säkert ett halvår.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 152
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Västeråsträffstråden
  • Drop-in-vigsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp