Bukefalos 28 år!

Senskada var inte senskada

Flummflicka

Trådstartare
Uppdatering... hittade ju min pojke blockhalt i hagen i tisdags. Senan supersvullen och varm. Vet var ut och så. Kylde och allt det där. Så idag ultraljudade vi. Han är fortfarande varm och svullen och halt och jag har trott det värsta. :crazy:
Men så var senorna jättefina. :confused:
Superskönt såklart. Antagligen har han slagit på sig runt mjukdelarna så även senan svullnat upp.
Jag tycker dock han borde slutat halta nu, men kanske är han känslig?
Hittade en liiiiten grej på gaffelbanden, som kanske var normal, men för säkerhets skull ska vi tillbaka om 2 veckor.

Känns väldigt snopet, hade som sagt ställt in mig på det värsta. Men ibland kanske man ska ha lite tur. :)
 
Sv: Senskada var inte senskada

Har ni kollat förstärkningsbandet?
Min pålle var svälld när hon skulle in från hagen och på första kliniken kollade de bara sena + gaffelband, och inget av dem var ju sönder, de som hade henne då (innan jag köpte henne) red på som vanligt tills förstärkningbandet till djupa böjsenan nästan var av! på en annan klinik hittade de felet påengång!
 
Sv: Senskada var inte senskada

Det vet jag faktiskt inte... :confused: Ser man det på ultraljud också? De kollade jättenoge över alla senor och sånt, men just det vet jag inte...

Var hästen inte halt? (Tänkte eftersom förra ägaren ridit)
 
Sv: Senskada var inte senskada

Ja det syns på ultraljud (vet. spelade in de på dvd ;) )
från början var halt (så som jag har hört att det var) och fick vila lite och sedan åkt till vetrinär med rådet att "motionera henne som vanligt, det är inge farligt om hon är lite svullen"
det e faktiskt en mkt vanlig skada på halvblod, men det e inte alla vet. som uppmärksammar skadan, ibland blir det bara en "liten" skada och om de får vila blir de fit for fight relativt snabbt...
fast på min pålle har det gått så långt att det kanske inte är möjligt att få en riktig "tävlingshäst" och hoppa är bara att drömma om!
 
Sv: Senskada var inte senskada

Okej, tack! :) Han ska vila nu två veckor så ska vi tillbaka, ska fråga dom då om det ultraljudade förstärkningsbandet, annars får de göra det. Men jag tror det, det var 3 vet som satt där och var fundersama och kollade väldigt noga på allt vad jag fattade dte som. Men som sagt, ska höra nästa gång.
 
Sv: Senskada var inte senskada

vissa vetrinärer är inte alltid så "uppmärksamma"..,. tyvärr..

men hoppas att det går bra :bump:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 310
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 238
Senast: Robina
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 049
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 197
Senast: NovaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp