Bukefalos 28 år!

LuckyMe

Trådstartare
Min hund åkte ner med benet mellan två plankor i lördags. Det gjorde väldigt ont och hon skrek till ordentligt. Ville inte ställa ner tassen efter det förrän en liten stund senare. Vi kände o klämde utan reaktion från hunden (o utan att vi kände/såg något). Hunden var inte synligt halt direkt efter händelsen.

Någon dag senare upptäcker jag en stor knöl över senan. Ingen direkt reaktion när man klämde. Ingen direkt värme eller svullnad. Hunden har nu blivit lugnare o går hellre än springer (är annars en aktiv hund). När hon stannar avlastar hon det bakbenet (står fortfarande på det men lägger vikten på andra benet). Hon lägger sig gärna ner när vi är stilla (vilket hon ofta gör annars med, men upplever det mer nu).

Veterinär är kontaktad och vi ska dit senare idag, men vill höra vad ni tror.

Jag har bara erfarenhet av senskada hos häst och vet att där tar det många månader för senan att läka.

Har googlat mig gul och blå men får bara upp folk som fått gipsa, stelopererat eller avlivat hunden pga senskadan. Ingenting om hur allvarlig skadan var, hur lång tid det tar för läkning eller om hur hundens framtid kommer se ut.

Någon här som har erfarenhet att dela med sig av? :)
 
Har tyvärr (eller tack och lov, förstås) ingen sådan erfarenhet, men vad sa veterinären då?
Vi fick smärtstillande och antiinflammatorisk medicin för att se om det kan va en inflammation. Går inte svullnaden ner ska vi röntga. Tyvärr fick vi abryta kuren akut efter att (som vi då trodde var) hon fått biverkningar och hon verkade väldigt påverkad (blev väldigt slö och vägrade äta). Blev beordrad att sluta med medicinen omgående och avvakta någon/några dagar. Dagen efter var hon inte alls bra så ringde till vet igen som sa att vi skulle komma in. Visade sig att vovven hade fått akut livmoderinflammation så blev operation dagen efter och fortsatt kur med antibiotika och metacam. Det var alltså inte biverkningar av medicinen utan hon lyckades få detta samtidigt (o inte nog med det så fick hon även öroninflammation i samma veva:().

Eftersom medicinen hon fått nu verkar på samma sätt som medicinen tidigare så ville veterinären avvakta med röntgen tills vi ska ta bort stygnen efter operationen (som blir i nästa vecka) för att se om medicinen hjälpt till. Hittills är det ingen skillnad så det är inte en inflammation.

Veterinären sa att för hoppningsvis är det bara som ett blåmärke som kommer gå tillbaka av sig själv eller så kan det i värsta fall vara att senan är av eller att hon fått en fissur som gått in i senan/ligamenten och då behövs operation.

Vovven reagerar inte vid visitering och haltar inte direkt (hon går på benet men lägger mest vikt på andra benet när hon står still, hon visar en minimal rörelsestörning).

Hon får inte röra sig mer än vid rastning. Hon får absolut inte hoppa eller springa (både pga operationen men även pga benen).

Blir troligtvis röntgen i veckan :(
 
Kan tillägga att stackarn hade hela 2 kg var i livmodern. Den var 20 gånger så stor än normalt :(. Hade vi väntat en dag till hade den troligtvis spruckit och då hade hon inte klarat sig.
 
Vi fick smärtstillande och antiinflammatorisk medicin för att se om det kan va en inflammation. Går inte svullnaden ner ska vi röntga. Tyvärr fick vi abryta kuren akut efter att (som vi då trodde var) hon fått biverkningar och hon verkade väldigt påverkad (blev väldigt slö och vägrade äta). Blev beordrad att sluta med medicinen omgående och avvakta någon/några dagar. Dagen efter var hon inte alls bra så ringde till vet igen som sa att vi skulle komma in. Visade sig att vovven hade fått akut livmoderinflammation så blev operation dagen efter och fortsatt kur med antibiotika och metacam. Det var alltså inte biverkningar av medicinen utan hon lyckades få detta samtidigt (o inte nog med det så fick hon även öroninflammation i samma veva:().

Eftersom medicinen hon fått nu verkar på samma sätt som medicinen tidigare så ville veterinären avvakta med röntgen tills vi ska ta bort stygnen efter operationen (som blir i nästa vecka) för att se om medicinen hjälpt till. Hittills är det ingen skillnad så det är inte en inflammation.

Veterinären sa att för hoppningsvis är det bara som ett blåmärke som kommer gå tillbaka av sig själv eller så kan det i värsta fall vara att senan är av eller att hon fått en fissur som gått in i senan/ligamenten och då behövs operation.

Vovven reagerar inte vid visitering och haltar inte direkt (hon går på benet men lägger mest vikt på andra benet när hon står still, hon visar en minimal rörelsestörning).

Hon får inte röra sig mer än vid rastning. Hon får absolut inte hoppa eller springa (både pga operationen men även pga benen).

Blir troligtvis röntgen i veckan :(

Oj vilken samling plötsligt elände! Men så bra att ni insåg att något var fel på riktigt och inte bara avvaktade att hon skulle sluta reagera på medicinen! :eek:

Jag har tyvärr inget nyttigt att komma med alls (utöver sympati, men hur nyttigt det är vet jag inte just ;)), men det låter ju som att röntgen är ett bra nästa steg i alla fall. Hoppas det börjar gå ordentligt åt rätt håll för er snart. :)
 
Oj vilken samling plötsligt elände! Men så bra att ni insåg att något var fel på riktigt och inte bara avvaktade att hon skulle sluta reagera på medicinen! :eek:

Jag har tyvärr inget nyttigt att komma med alls (utöver sympati, men hur nyttigt det är vet jag inte just ;)), men det låter ju som att röntgen är ett bra nästa steg i alla fall. Hoppas det börjar gå ordentligt åt rätt håll för er snart. :)
Ja röntgen lär det bli. Måste ju ta reda på vad det är för att vi ska kunna göra något åt det :/

Ja vi (hon) har haft det tufft nu men nu går det åt rätt håll :). Öroninflammationen är snart borta och såret läker fint. Hon äter bra och är precis lika lekfull nu som innan allt elände :)

Det är extremt svårt att inte låta henne leka som hon vill, men hon måste ju ta det lugnt för att läka. Hon förstår ju inte varför hon inte får göra allt hon älskar :(. Men nu går det iaf åt rätt håll :)
 
Min hund har haft senskador på 2 böjsenor i vardera baktassen. 3 senor läkte hyfsat snabbt (nåja, allt är relativt...) men det tog ca 5 månader innan den sista var såpass återställd att hon fick springa lös första gången. Då återstår ju fortfarande rätt mycket återuppbyggnad...

(Rehabiten i försäkringen räcker inte särskilt långt för senskadir, i alla fall om man vill köra watermill en gång i veckan, men Folksam som vi har täckte i alla fall de inledande laserbehandlingarna, det gör inte Agrias rehabdel)
 
Min hund har haft senskador på 2 böjsenor i vardera baktassen. 3 senor läkte hyfsat snabbt (nåja, allt är relativt...) men det tog ca 5 månader innan den sista var såpass återställd att hon fick springa lös första gången. Då återstår ju fortfarande rätt mycket återuppbyggnad...

(Rehabiten i försäkringen räcker inte särskilt långt för senskadir, i alla fall om man vill köra watermill en gång i veckan, men Folksam som vi har täckte i alla fall de inledande laserbehandlingarna, det gör inte Agrias rehabdel)
Tack för svar :)

Knölen sitter över böjsenan vänster bak. Hon haltar fortfarande inte. Knölen har varken blivit mindre eller större. Samma konsistens sen vi upptäckte den. Höger bak är fortfarande jämnsvullen.

Hade ET ute i förra veckan som behandlade mina hästar med bland annat laser så hon behandlade även vovvens skadade sena gratis för att hon tyckte så synd om henne. Det har inte gjort någon skillnad alls :(

Vi ska tillbaka till vet på måndag så det blir nog röntgen då med.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 082
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 477
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 997
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp