Är det en allmän fråga eller har du en häst med misstänkt senskada?

Man svarar ju inte gärna på den frågan om du tänkt själövmedicinera en självdiagnosticerad senskada, tänker jag.
 
Är det en allmän fråga eller har du en häst med misstänkt senskada?

Man svarar ju inte gärna på den frågan om du tänkt själövmedicinera en självdiagnosticerad senskada, tänker jag.
Nä bara nyfiken , har ingen med senskada eller metacam behandling
 
Jag skulle inte tro att det hjälper. Har haft 2 senskador och aldrig fått metacam. Kyla, kyla, kyla och korta promenader på hårt underlag verkar vara standard.

Till första skadan (som också var värre) fick jag compagel för att hjälpa "svullnaden" att gå ner.
 
Hej. Undrar om svullnad av senskada går ner med metacam ?
Ja det kan gå ner en viss del av svullnaden runt om. Framförallt så försvann min hästs värme från senan fort och den blev kall och sval men svullnaden var ju kvar tills den mer eller mindre läkt ihop igen.
 
Hej. Undrar om svullnad av senskada går ner med metacam ?

Slår man Metacam på fass.se får man upp "Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler, leder och skelett hos hästar."

Jag hade nog inte trott att svullen sena blir mindre svullen av metacam, däremot kan ju hästen verka ha mindre ont i o m att det lindrar smärta.
 
Slår man Metacam på fass.se får man upp "Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler, leder och skelett hos hästar."

Jag hade nog inte trott att svullen sena blir mindre svullen av metacam, däremot kan ju hästen verka ha mindre ont i o m att det lindrar smärta.
Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?
 
Det är en väldigt effektiv smärtlindring i de flesta fall. Men många missuppfattar att det är någon form av helande medicin. Det är i viss grad antiinflammatoriskt, men inget undermedel.

Hur har du fått det utskrivet, och för vad?
 
Hur effektivt är då metacam? Tänker om hästen skulle vricka sig tex, då skriver de flesta veterinärer ut metacam, men om de bara lindrar kan det inte vara så effektivt?
Alltså formuleringen ”lindrar smärta” används även för starka smärtstillande som t ex människopreparatet Citodon. Det betyder inte nånslags gradering av hur mycket medicinen hjälper.
 
Tycker bara att det är en väldigt märklig fråga och försöker förstå vad det egentligen är du vill veta.
Varför märklig?
En stallkompis sa att hennes häst kom in med svullet ben, även hela senan, veterinären kom ut men då det var färskt så kunde de inte ultraljudas pga svullnad. Hon fick då metacam utskrivet och svullnaden gick ner. Så hon sa att hon inte trodde det var något med senan.
det var därför jag undrade. Hästen är idag ultraljudad och ingenting hittades.
 
Varför märklig?
En stallkompis sa att hennes häst kom in med svullet ben, även hela senan, veterinären kom ut men då det var färskt så kunde de inte ultraljudas pga svullnad. Hon fick då metacam utskrivet och svullnaden gick ner. Så hon sa att hon inte trodde det var något med senan.
det var därför jag undrade. Hästen är idag ultraljudad och ingenting hittades.
Svullnad vid skadad sena kan gå ner ganska snabbt. Det beror på en hel del faktorer förstås.
 
En svullnad från senskada kan gå ner av sig själv helt utan behandling. Och det snabbt. Särskilt vid en traumaskada. Det betyder dock inte att senan är läkt.

Vid svullnad man inte vet vad den beror på och hästen har ont kan nsaid ges för att dämpa smärta och inflammation och ta ner svullnaden så man kan undersöka. T ex en sena. Vid t ex lymfangit är metacam mer behandlande.

Att veterinärer använder nsaid som ett led i diagnosticering innebär dock inte att man själv bör ge det och se om hästens symptom försvinner och sen tro den är bra. T ex en hovböld så symptomen blir sannolikt bättre av nsaid och man tror det är bra. Men man kan förvärra själva hovbölden så den kan gona till sig och bli värre och sen kräva betydligt värre åtgärder.
 
Varför märklig?
En stallkompis sa att hennes häst kom in med svullet ben, även hela senan, veterinären kom ut men då det var färskt så kunde de inte ultraljudas pga svullnad. Hon fick då metacam utskrivet och svullnaden gick ner. Så hon sa att hon inte trodde det var något med senan.
det var därför jag undrade. Hästen är idag ultraljudad och ingenting hittades.
Svullnaden på senan går inte ner, svullnaden runt om senan går ofta snabbt ner. Har hästen en skada på senan så försvinner inte den så fort. Dock kan det vara en extremt liten svullnad på själva senan som kan vara svår att märka om man inte är van och känner hästen och hur den brukar vara.

Så om svullnaden så fort går ner så är det förmodligen inte någon senskada.
 
Svullnaden på senan går inte ner, svullnaden runt om senan går ofta snabbt ner. Har hästen en skada på senan så försvinner inte den så fort. Dock kan det vara en extremt liten svullnad på själva senan som kan vara svår att märka om man inte är van och känner hästen och hur den brukar vara.

Så om svullnaden så fort går ner så är det förmodligen inte någon senskada.

Fast det där stämmer inte. Jag har haft flera hästar med traumatiska senskador. I samtliga fall har svullnaden helt lagt sig på en vecka. Senskadan har enbart synts på ultraljud. Inte ens veterinären har kunnat palpera något konstigt.

En Senskadan pga uttröttning däremot som ger klassisk banansena osv kommer senan vara tjock även när vävnadssvullnaden lagt sig.

Men det går INTE att säga att om svullnaden går ner fort och senan känns normal även för någon kunnig finns ingen senskada.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har en häst som har rehabiliterats ett antal månader (7) efter senskada i ytliga böjsenan. Trodde vi skulle få börja återgå till...
Svar
14
· Visningar
1 330
Senast: CarroT
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·
Hästvård Hur smärtstillande är metacam? Kan man utesluta att ett beteende beror på smärta om man inte märker någon skillnad när hästen behandlas...
Svar
12
· Visningar
1 016

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp