ForeverYoung

Trådstartare
För snart tre veckor sedan upptäckte jag en svullnad över böjsenorna på en av mina hästars bakben. :crazy: Hon har troligtvis själv sparkat sig på vattenkoppen under natten, eller möjligen blivit sparkad av en annan häst i hagen under morgonen. Svullnaden upptäcktes vid 11-tiden på söndagsförmiddagen och den fanns inte där kvällen innan.
Hästen var inte halt, så jag lindade bakbenen med Back on Track och gick en promenad med henne. Svullnaden hade inte gått ner nämnvärt efter promenaden, vilket jag tyckte var konstigt. Tilläggas kan också att det inte fanns någon extra värme i det skadade benet.
Sen gick svullnaden ner under de följande dagarna. Hästen var fortsatt ohalt och inte heller varm. På Onsdagen hade vi distriktveterinär ute som kände på yttre böjsenan, och hästen sparkade efter henne två gånger när hon tryckt på samma ställe. Hon trodde därför att hon kanske skadat senan, men att vi skulle avvakta och se. Svullnaden blev hela tiden mindre, men jag kände ändå på senan dagligen. Varje gång sparkade hon när jag tryckt på samma punkt på senan. Men eftersom hästen inte är så värst lycklig över att man känner på henne, gjorde jag ett test på hennes andra bakben. Och hon sparkade även där, på samma punkt på benet! Jag kände mig då ganska lugn, det kanske inte var så farligt trots allt, om hon sparkar av ren irritation.

Svullnaden var helt borta efter en vecka. Jag hoppades då på att hästen var på bättringsvägen, men sen helt plötsligt har benet blivit varmt. Det är inte svullet och inte mycket varmt, men jag känner en viss skillnad. Detta uppkommer bara ibland, helt oregelbundet. Det har nu gått nästan tre veckor sedan sparken och hon var varm i benet senast i morse. Har därför bokat en tid på ATG-kliniken i Malmö för att lysa senan, men tänkte ändå höra här vad ni får för reaktioner? Är det någon som har mycket erfarenheter av senskador av denna typ som kan berätta lite? Var är egentligen bäst att vända sig om man nu tror det är en senskada?

Tack för hjälpen! :)
 
Sv: Senskada?

Om din häst inte är halt kan din häst motioneras som vanligt. Men det det är bra att du ska kolla upp det. Men din häst mår bra av att få röra på sig.
gulan
 
Sv: Senskada?

misstänker man att senan är skadad, vilket den kan vara även ifall ingen svullnad syns tycker inte jag de är en bra ide att motionera hästen..däremot så ut i hagen kan den ju gå om den är ohalt.

min hästs skadade sena va inte svullen i slutet av läkningen när de va mini mini kvar att läka av den väldigt lilla skada som de va från början..den kändes helt som vanligt..
värmen visar ju endå att de är nånting..kan ju blivit en blödning och de behöver inte synas nånting.
men eftersom inte senan är svullen eller så så är de nog ingen stor skada eller om de ens är nån..kanske bar blivit en inflammation från sparken..sånt kan ju komma senare..
 
Sv: Senskada?

Ok, motioneras som vanligt var fel att säga, men en skrittur om 1 timma med lite trav är inte farligt, även under läkning.
Jag har mångårig erfarenhet av olika senskador och vi låter hästarna vila ca 1-3 veckor i hage...om det går släpper vi på lösdrift. Sen börjar vi köra dem. Skritt och trav. Skadade senor ska utsättas för mild och kontrollerad belastning under läkning. (kontrollerad belasting att den rids eller körs)
gulan
 
Sv: Senskada?

Med senskador är det ju så att smärtan och hältan försvinner långt innan senan är läkt. Så med misstänkt senskada kan man inte gå på hältgraden, utan det är bara ultraljud som kan avgöra.

Skulle inte varken motionera hästen eller släppa den i stor hage med kompisen innan man vet hur det är.
 
Sv: Senskada?

jo om man vet vad de är för skada så kan hästen klara skritta 1 timma och gå i hage..de gjorde min pålle och han är hel idag.
däremot så va vet. noga med att jag inte skulle trava innan de va helt läkt..däremot skritt gick bra.

men vet man inte vad de är för skada eller hur stor/liten den är så är de bäst att vänta tills man kollat upp de.
 
Sv: Senskada?

Men om vi läser utefter vad Ts beskriver så för 3 veckor sedan upptäckte hon att senan var svullen. DÅ med svullen sena var hästen INTE halt. Jag får det inte att hänga ihop.
Och ja det är rätt att en hästs sena inte behöver vara läkt men svullnaden lagt sig och hästen inte är halt. Men jag har aldrig varit med om att en häst med senskada i det akuta skedet (ofta med rejäl svullnad) inte då ochså är halt. Däremot så brukar senskadade hästar efter några veckor efter det akuta läget vara ohalta. Ibland ingen svullnad, ibland svullnad.
Oavsett svullnad eller inte så ska INGEN senskadad häst stå på box eller i pyttesjukhage. Den ska röra på sig. Det allra bästa är att släppa den på lösdrift. Möjligtvis kan jag sträcka mig så långt att precis akut skada (de första dagarna) kan behöva boxvila (vi har aldrig gjort så) och något zinkabandage och kanske cortisonpruta.
Dessutom så en senskada som uppkommit genom yttre våld (fastrullad i box, sparkat i något hårt, sparkad av anna häst osv) har en mycket bättre prognos och läker ofta utan någon längre konvalsens. Däremot en böjsena som uppkommit genom överansträgning tar miiiinst 3 månader. 6 brukar vara vanligt.
gulan
 
Sv: Senskada?

Oavsett svullnad eller inte så ska INGEN senskadad häst stå på box eller i pyttesjukhage. Den ska röra på sig. Det allra bästa är att släppa den på lösdrift. Möjligtvis kan jag sträcka mig så långt att precis akut skada (de första dagarna) kan behöva boxvila (vi har aldrig gjort så) och något zinkabandage och kanske cortisonpruta.
Dessutom så en senskada som uppkommit genom yttre våld (fastrullad i box, sparkat i något hårt, sparkad av anna häst osv) har en mycket bättre prognos och läker ofta utan någon längre konvalsens. Däremot en böjsena som uppkommit genom överansträgning tar miiiinst 3 månader. 6 brukar vara vanligt.
gulan

Där har du och den samlade veterinärexpertisen helt olika åsikter. Är man insatt i hur en sena är uppbyggd och hur den läker inser man att det inte är någon bra ide att slänga ut på lösdrift heller.

Djupa böjsenan, fastrullning i box, 9 månader konvalescens..
 
Sv: Senskada?

min vet. sa med att de va bäst att låta hästen gå i hagen på dagtid..lösdrift kanske inte är de bästa men en hage den kan röra sej i va bara bra så länge man har koll på att skadan inte blir värre..då får man givetvis sätta hästen i en mindre hage där den inte kan röra sej så mycket.

min hästs skada tog lite längre tid än vad de skulle att läka men o andra sidan så håller han för sina hysteriska beteenden som han har ibland.
hans sena kanske skulle blivit känsligare om han stått still och då gått upp när han börjar hålla på igen.

men de beror ju på vad man vill ta för risker..jag tog risken att antingen blir skadan värre eller så läker den och läker ännu bättre än vad den skulle gjort om han stog still mer..
och jag hade ju tur eftersom de läkte så bra.
de tog ju endå 5 månader för den mini lilla skadan att läka.
 
Sv: Senskada?

Där har du och den samlade veterinärexpertisen helt olika åsikter
SSS.......jag jobbar nära ett flertal "kända" vetrinärer. Så helt olika åsikter kan "jag" och "den samlade vetrinärexpertisen" inte ha.
Är man insatt i hur en sena är uppbyggd och hur den läker inser man att det inte är någon bra ide att slänga ut på lösdrift heller
Du är mycket insatt -det vet jag, jag läser mycket av vad du skriver här på buke. Jag är efter 16 år i travbranchen ochså ganska kunnig -speciellt på ben. Och efter att ha varit med om ett stort antal senskadade hästar och deras vård och eftervård och träning så vet jag rätt mycket om hur en sena är uppbyggd och hur den ska tränas för att kunnna stärkas för att åter kunna användas optialt.
Djupa böjsenan, fastrullning i box, 9 månader konvalescens..
Hm....ja. Men det är mycket sällsynt och mycket olyckligt att djupa böjsenan fått en så allvarlig skada av en fastrullning. Då är hästen ochså med all säkerhet halt i det akuta skedet?
gulan
 
Sv: Senskada?

Hm....ja. Men det är mycket sällsynt och mycket olyckligt att djupa böjsenan fått en så allvarlig skada av en fastrullning. Då är hästen ochså med all säkerhet halt i det akuta skedet?
gulan

Senskador är ju alltid allvarliga på böjsenor, men 'förutom' det så var det ingen speciellt 'allvarlig' skada, alltså den kunde varit mkt värre.

Han var svullen i ett par dagar, inte mer än minimalt halt då (som kunde varit av svullnaden), han svullnade kraftigt BB (lymfangitvarning såg det ut som). Sen helt ren, men efter några dagar efter svullnaden lagt sig kom hälta, som la sig rätt snart. Men jo han var halt initialt.
 
Sv: Senskada?

Dessutom så en senskada som uppkommit genom yttre våld (fastrullad i box, sparkat i något hårt, sparkad av anna häst osv) har en mycket bättre prognos och läker ofta utan någon längre konvalsens. Däremot en böjsena som uppkommit genom överansträgning tar miiiinst 3 månader. 6 brukar vara vanligt.
gulan

Skönt att höra att en sådan här skada inte bör ta överdrivet lång tid. Tack för alla svar i alla fall!
Jag tror att det är olika för olika typer av senskador huruvida hästen ska röra sig eller inte. En av ponnyerna hemma hade en sträckning på ena gaffelbandet i somras, och hon ordinerades promenader 30 min om dagen, men att gå i hagen som vanligt. Hon blev bra på två månader, men med regelbundna laserbehandlingar och Back on Track på nätterna.

Min kära pålle har nu tyvärr blivit mer varm och även lite svullen när hon stått stilla, så det blir nog ändå sjukhagen fram tills onsdag då vi ska till veterinären. Hittills har hon gått i hagen som vanligt och fått gå på 45 minuters-promenader 3 gånger i veckan.

Är sjukt nervös inför veterinärbesöket :crazy::crazy::crazy:
 
Sv: Senskada?

Men om vi läser utefter vad Ts beskriver så för 3 veckor sedan upptäckte hon att senan var svullen. DÅ med svullen sena var hästen INTE halt. Jag får det inte att hänga ihop.
Och ja det är rätt att en hästs sena inte behöver vara läkt men svullnaden lagt sig och hästen inte är halt. Men jag har aldrig varit med om att en häst med senskada i det akuta skedet (ofta med rejäl svullnad) inte då ochså är halt.

Vad är det du inte får att hänga ihop?
Låt mig förtydliga en sak. Egentligen är det väl inte själva senan som varit svullen, utan mer hela benet, framförallt mellan yttre böjsenan och själva benet. Och nej, hästen har inte varit halt. Jag ser detta som ett positivt tecken ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
17 576
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 526
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 982
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp