senskador?

Rebecka83

Trådstartare
Skulle vilja ha era erfarenheter av senskador. Hittade min pålle haltande i hagen för några dagar sen. Han har antagligen fastnat med en sko som han slitit loss o då också skadat senorna. Han e svullen o halt. Men han har fått gå i hage med stödbandage nu men de har inte vistat att de skulle bli bättre så nu sitter jag o väntar på veterinären som ska komma på eftermiddagen.

Funderade på boxvila men jag vet att det bara slutar med att han står o sparkar i boxdörren. så han går nu i hage tillsammans med sin shettistjej. Tror han e lugnast så. Hur lång tid tar de innan sånt här blir bra? Hur ska man ta hand om det på bästa sätt?

tips, råd o erfarenheter mottages tacksamt
 
Sv: senskador?

Jag hade kört till klinik om inte din veterinär har ul. En hemma veterinär kan inte göra så mycket.
 
Sv: senskador?

tyvärr går det inte så enkelt för mig. innebär en båtresa på två timmar plus bilresa på 2 timmar. O har ingen möjlighet att åka iväg nästa vecka då jag har annat som inte går att skjuta upp.
 
Sv: senskador?

Om du misstänker att det är en sen skada så försök att kyla hästen 4 ggr per dag i 20 min per gång. Där emellan lägger du om med bandage och vadstycke.

Om det är en senskada så brukar det kännas som att det ligger tuggummi under huden då man klämmer på benet. Gör så att du lyfter upp benet och klämmer kläm då vid senornas övre och undre fästen så märker du var hästen ömmar då du trycker.

Men jag rekomenderar dig att ringa vet iallafall och be dom komma ut för ju snabbare behandling av senskada desto bättre.

Lycka till!
 
Sv: senskador?

Min erfarenhet av två gaffelbandsskador som uppkom efter yttre våld är följande:

Veterinär gör ett ultraljud, det finns mig veterligen inget annat säkert sätt att konstatera senskada och med tanke på konvalescensen på 4mån-1 år så vill du nog vara säker innan du ställer din häst på boxvila.

INGEN motion alls de första månaderna för att sen börja med mycket korta promenader på hårt underlag.

Jag har hört ett fåtal som anser att man kan sätta igång/släppa ut sin häst tidigare men det skulle jag aldrig våga. Senskador är ingen att leka med.

Hoppas att det löser sig för dig och att det är någon enklare åkomma!
 
Sv: senskador?

Det sämsta man kan göra är att sätta hästen på boxvila. Det bästa är att hästen får röra på sig på hårt underlag, detta för att blodgenomströmningen ska vara bra och därmed läker skador bättre. Förövrigt så är det veterinär och ultraljud som gäller för att säkert fastställa en senskada.
Som någon sa så är det bra att kyla benet på hästen, ett tips är att eclipse har en riktigt bra kyllera som kan vara till hjälp. Även magnetbenskydd är bra för läkningen av senskador.

//Morcraban,vars häst har en utläkt senskada
 
Sv: senskador?

Jag håller med talare ovan...

Ställ inte hästen på boxvila...

Om du har en häst som inte brallar varje dag så skulle jag låta den gå i sin vanliga hage med bandage och vaddstycke.

Som sagt innan så är det viktigt att blodcirkulationen hålls igång för att det ska läka så fort och bra som möjligt.

Jag har alltid satt igång mina hästar tidigt efter skadans skede men bara skritt på asfalt.

Jag har jobbat med en hel del senskador och det ända misslyckandet var då vi lyssnade på veterinär och hade hästen på lång boxvila och sjukhage.. Det som hände var att det blevsamman växningar under läkningen och hästen fick flytta till himlen.

Hoppas det går bra nu när veterinären kommer!
 
Sv: senskador?

Min erfarenhet av två gaffelbandsskador som uppkom efter yttre våld är följande:

Veterinär gör ett ultraljud, det finns mig veterligen inget annat säkert sätt att konstatera senskada och med tanke på konvalescensen på 4mån-1 år så vill du nog vara säker innan du ställer din häst på boxvila.

INGEN motion alls de första månaderna för att sen börja med mycket korta promenader på hårt underlag.

Jag har hört ett fåtal som anser att man kan sätta igång/släppa ut sin häst tidigare men det skulle jag aldrig våga. Senskador är ingen att leka med.

Hoppas att det löser sig för dig och att det är någon enklare åkomma!


Men en gaffelbandsskada som är orsakad av yttre våld är ju sällan lika allvarlig som en senska som är orsakad av tex genom tramp.

Vid yttre våld uppstår ofta en blödning det viktiga då är att man kyler och skrittar hästen för att hålla svullnaden nere. Jag skulle aldrig ställa en sån häst på boxvila. (men det är jag) Kortison behandling, kyla och skritt på fast underlag samt hage som vanligt med bandage om hästen inte brallar isånafall en mindre hage.
 
Sv: senskador?

Och jag gör bara som chefsveterinären på kliniken säger åt mig, typiskt mig.

/ASKAPLASKA med häst med utläkta senskador
 
Sv: senskador?

Veterinärer säger mycket, betyder int att allt de säger stämmer, tyvärr.
Likaså när det gäller hovslagare...men det hör int hit.
 
Sv: senskador?

Skulle vilja ha era erfarenheter av senskador. Hittade min pålle haltande i hagen för några dagar sen. Han har antagligen fastnat med en sko som han slitit loss o då också skadat senorna. Han e svullen o halt. Men han har fått gå i hage med stödbandage nu men de har inte vistat att de skulle bli bättre så nu sitter jag o väntar på veterinären som ska komma på eftermiddagen.

Funderade på boxvila men jag vet att det bara slutar med att han står o sparkar i boxdörren. så han går nu i hage tillsammans med sin shettistjej. Tror han e lugnast så. Hur lång tid tar de innan sånt här blir bra? Hur ska man ta hand om det på bästa sätt?

tips, råd o erfarenheter mottages tacksamt
Det är ju bra att det är sommar och skönt. Släpp din häst på bete. Självklart ska benet undersökas så man kan se hur det ser ut och hur gravt det där.
En senskadad häst ska INTE, INTE, INTE stå stilla eller i box. Den bästa läkningen sker under rörelse, gärna dygnet runt.
Sen undrar jag lite om ditt "stödbandage". Du har väl inte lindat med elastisk linda? Låt hästen vara utan bandage eller lägg ett zinkabandage och då ska det bara läggas om, det får inte sitt åt på något sätt.
lycka till
gulan
 
Sv: senskador?

Jag har en häst som fick en senskada för 4 eller 5 år sedan, han behandlades,
släpptes på bete över sommaren, fick en spruta till (bara för i fall att...), och
sattes sedan igång. Han har aldrig haft några problem med sin sena efter detta,
han är ultraljudad flera ggr och det är helt läkt. Det enda man kan se är att den
senan är tjockare men det betyder också enl vet att den nu är starkare.
Har ingen aning om ifall det var rätt eller fel att släppa hästen på bete men han
blev helt återställd :)!

PS! Han var inte lindad.
 
Sv: senskador?

Det sämsta man kan göra är att sätta hästen på boxvila. Det bästa är att hästen får röra på sig på hårt underlag, detta för att blodgenomströmningen ska vara bra och därmed läker skador bättre. Förövrigt så är det veterinär och ultraljud som gäller för att säkert fastställa en senskada.
Som någon sa så är det bra att kyla benet på hästen, ett tips är att eclipse har en riktigt bra kyllera som kan vara till hjälp. Även magnetbenskydd är bra för läkningen av senskador.

//Morcraban,vars häst har en utläkt senskada

Nu är du riktigt ute och cyklar!! Senskador i initialt skede, tillsammans med benbrott, är en av de förhållandevis få skador som i faktiskt kräver total vila, och med total vila menas boxvila eller liten hage. När hästen sedan ska börja rehabiliteras så ska den skritta på hårt underlag, och den ska röra sig under kontrollerade former - alltså just skritta rakt fram på tidigare nämnda hårda underlag - inte fara runt i hagen.

Till TS: Se till att hästen inte springer o busar. Om den är lugnast i liten hage med snäll shettis, så ha den där så länge, och försök avgräna ytan så han inte kan springa (trist för shettisen, men det är ju inte för evigt). Kyl ordentligt flera ggr om dagen o försök få ut en vet med UL- utrustning. Jag ser att flera har svarat att senskador ska behandlas precis tväret emot vad all veterinär experits säger, och visst, vill man chansa på något helt ovedertaget så kan man ju göra det... Jag hade inte gjort det.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: senskador?

Jag vet inte hur länge min häst hade haft sin skada innan han släpptes på bete,
det kan ju ha varit ett bra tag och det är mkt möjligt att han fick den första
tiden enl gängse normer. Det kanske blev lite fel i mitt förra inlägg....... :confused: Jag vill ju inte bidra till att något blir fel med en konvalecens, kan
bara säga att jag vet att just min häst släpptes på bete men det kan ju ha
gått månader innan det skede. Ursäkta om jag inte tänkte mig för innan jag
skrev mitt förra inl.
 
Sv: senskador?

Min häst fick en gaffelbandsskada för många år sedan. Han kunde heller inte ta det lungt i en liten hage och det blev bara värre. Så jag kapade hans hage så att det var mest skog kvar samt kanske femton meter ängsmark ut från skogen. Sen stod jag en hel helg :crazy: och snitslade och gjorde en labyrint med plastband och hagpinnar så han inte kunde få upp nån fart i hagen utan max jogginghastighet. Drygt! Men det blev toppen och han kunde ha en stor hage hela sommaren trots att han skulle haft boxvila.
 
Sv: senskador?

Jag vet inte hur länge min häst hade haft sin skada innan han släpptes på bete,
det kan ju ha varit ett bra tag och det är mkt möjligt att han fick den första
tiden enl gängse normer. Det kanske blev lite fel i mitt förra inlägg....... :confused: Jag vill ju inte bidra till att något blir fel med en konvalecens, kan
bara säga att jag vet att just min häst släpptes på bete men det kan ju ha
gått månader innan det skede. Ursäkta om jag inte tänkte mig för innan jag
skrev mitt förra inl.

Det är ju en helt annan sak :)!
 
Sv: senskador?

Jag har också en häst (islandshäst) med senskada för tillfället. Hon skadade djupa böjsenan på vf i påskas. Också i hagen. Vet inte hur det gått till. Vet gjorde ul och konstaterade mindre blödningar i senan. Hon fick stå i sjukhage i två veckor med inställning nattetid. Hon fick zinkaband först och sedan vanligt linda. Nu får hon gå i platt sommarhage med sin kompis. Hon går fortfarande lindad. Provade utan men det svullnar direkt. Vet kommer tillbaka i augusti och ska ul igen.
Hon skadade förstärkningsbandet till djupa böjsenan i andra benet för några år sedan. Hon vilade då på samma sätt i 8 mån. Hon blev helt återställd då. Så jag hoppas givetvis att det ska bli bra det här också. Hon har visserligen kanske åldern (19 år) emot sig, men jag håller tummarna.
 
Sv: senskador?

*KL*

tack för alla svar!! min pålle hade ingen senskada utan var svullen pga en hovböld. senorna kändes fina o han var inte öm i dem.

bölden har spruckigt idag som tur var :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 967
Senast: Stereo
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 485
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 006
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 830
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp