Senskydd eller benlindor

SkorpSmulan

Trådstartare
Har en häst som ska sättas igång efter att ha haft tre olika skador på samma ställe, ett framben, den senaste var en 5% gaffelbandskada.
Jag tänker lite att det kan vara skört iom att hon haft tre olika på samma ställe på samma ben (en fissur, en blödning i kostenskidan och så gaffelbandet) och funderar på om jag kan skydda henne på något vis under igångsättningen.
Om det är någon vits med att linda benen eller ha senskydd på?
Och ifall det gör gott att linda benen undrar jag vad man ska ha för något :o jag äger bara tjocka stallbandage och har ingen större erfarenhet av lindor eller skydd vid motion.
 
Tänkte att de missat gaffelbandsskadan när fissuren upptäcktes.Våra fullblod kyla och lindas med kylbandage vid en upptäckt akut sen/gaffelbandsskada men efter det har de varken lindor eller skydd .Vid tävling(hinderlöp) har de skydd när vädret inte är för varmt
 
Tänkte att de missat gaffelbandsskadan när fissuren upptäcktes.Våra fullblod kyla och lindas med kylbandage vid en upptäckt akut sen/gaffelbandsskada men efter det har de varken lindor eller skydd .Vid tävling(hinderlöp) har de skydd när vädret inte är för varmt
Jag har också tänkt på det att det är möjligt att alla skador kom på samma gång bara att gaffelbandet som sagt missades men hon blev ordentligt genomröntgad och ultraljudad vid två tillfällen utan att dom såg gaffelbandet.
 
Jag tänker att om hin har fått skadorna vid tre olika tillfällen så kanske hon behöver skydd i förebyggande syfte om hon är lite drullig.Hör med vet men jag hade själv väntat med skydd tills skadan är utläkt och inte kan utsättas för ev farligt tryck
 
Jag tänker att om hin har fått skadorna vid tre olika tillfällen så kanske hon behöver skydd i förebyggande syfte om hon är lite drullig.Hör med vet men jag hade själv väntat med skydd tills skadan är utläkt och inte kan utsättas för ev farligt tryck
Hon är jäkligt drullig i hagen och hon kommer att få gå i en slät hage ett tag.

Skadan är utläkt och hon ska sättas igång. Jag tänkte mest ifall det skulle ge mer stabilitet till gaffelbandet om man lindar eftersom det har varit skadat
 
Lindor hade jag inte vågat mig på om man inte kan bevaka hästen under hela utevistelsen. Går de upp blir det lätt kaos. Benskydd är svårt, lite pest eller kolera. Du kommer med största sannolikhet få skav, men en drullputta kan det naturligtvis hjälpa. Jag har boots på min, peppar peppar har det funkat, då har jag många att byta med så de alltid är torra och rena.
 
Lindor hade jag inte vågat mig på om man inte kan bevaka hästen under hela utevistelsen. Går de upp blir det lätt kaos. Benskydd är svårt, lite pest eller kolera. Du kommer med största sannolikhet få skav, men en drullputta kan det naturligtvis hjälpa. Jag har boots på min, peppar peppar har det funkat, då har jag många att byta med så de alltid är torra och rena.
Fast jag frågar om skydd eller lindor som stabilitet vid motion.
 
Fast jag frågar om skydd eller lindor som stabilitet vid motion.
Finns ingen evidens för att lindor/skydd som gemene man använder har en verklig stabiliserande effekt. Då pratar vi sjukomslag typ och det låter inte särskilt bekvämt för hästen att ridas med ;)
Bäst för gaffelbandet är skritt på hårt underlag.
 
Finns ingen evidens för att lindor/skydd som gemene man använder har en verklig stabiliserande effekt. Då pratar vi sjukomslag typ och det låter inte särskilt bekvämt för hästen att ridas med ;)
Bäst för gaffelbandet är skritt på hårt underlag.
Vad bra, då behöver jag inte springa iväg och köpa något nytt 😁
 
Jag har typ alltid lindor vid igångsättning men det förutsätter att hästen sätts igång efter vila och inte skador. Hade hört med din veterinär vad denne rekommenderade att du skulle göra ang skydden.
 
Får man spinna vidare på trådens rubrik?

Varför används lindor?

Alltså vad jag läst mig till är det inte bra med värme för senorna och att man då ska välja skydd med bra ventilation. Men hur kan det då vara bra med padd + linda?
 
Får man spinna vidare på trådens rubrik?

Varför används lindor?

Alltså vad jag läst mig till är det inte bra med värme för senorna och att man då ska välja skydd med bra ventilation. Men hur kan det då vara bra med padd + linda?

Bra fråga, framför allt detta med fleecelindor - som är till för att hålla värmen....

Jag som är gammal fattar inte grejen med att rida med fleecelindor. Det använder jag till stallbandage (när så behövs) - inte till ridbandage. Då ska man använda lindor med lite elasticitet + padd så klart.

/Lizzie
 
Blev fel artikel även om den är bra avhandlar den inte om värme.MEN det finns en engelsk artikel med en stor studie där man mätt senornas påverkad beroende på värmen under skydden.Ska försöka hitta den!
 

Liknande trådar

Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 481
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 671
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 204
Senast: Rebeckafalk
·
F
Hästvård Min häst fick för snart fyra månader sedan en spark på insidan av höger framben, strax under knät. Vi fick åka in akut till kliniken...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: FannyW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp