Senskydd för korta ben

Danten

Trådstartare
Alla senskydd jag provat har varit för höga och tar i knävecket på min häst. Storlek M/Full är lagom runt, så jag misstänker att en mindre storlek får för liten omkrets. Har testat olika modeller från Veredus i storlek M samt Eskadron storlek Full. Vad kan tänkas passa? Finns det något märke som inte blir lika höga?

Skulle vilja testa Equick, Zandona och Kentucky men har ingen fysisk butik i närheten. Vet någon hur dessa är i storleken?

Inte lätt med kortbent häst :)
 
@Marvin kanske har fler tips.

På min har WoofWear funkat bäst. Men nej det är inte lätt alls! Även Premier Equine har funkat på stallgången men sedan har de snurrat runt vid ridning. Men de har haft bra höjd o bredd. Jag har en 155 cm hög connemara med korta skenor.
 
@Marvin kanske har fler tips.

På min har WoofWear funkat bäst. Men nej det är inte lätt alls! Även Premier Equine har funkat på stallgången men sedan har de snurrat runt vid ridning. Men de har haft bra höjd o bredd. Jag har en 155 cm hög connemara med korta skenor.

Just nu är jag inne på att prova med sönderklippt antiglid-padd inne i skydden, så nej, jag har inte så mycket tips. :cautious:

Jag har gett upp och rider utan skydd, häromdagen sparkade hon sig på insidan av skenbenet på en hoppträning, jättekul. :down:

Sen är ju vårt problem att skydden glider ner, inte lika mycket att de är för långa. Har cob/small/medium, och ja, det blir lite litet i omkrets.
 
Är det bara höjden på senskydd som är problemet så kan man alltid köpa ett par billiga begagnade och klippa av en bit upptill.

dvs sprätta/lossa plasten från neoprenet upptill, klipp/skär av plasten, ta en tändare och värm upp plast kanten och tryck lite så det blir en mjuk kant igen, limma ihop igen med kontaktlim och klipp neoprenet så det följer nya plasten som resten på av skyddet :). Vill man sy om kantsömmen så är det bara att värma upp en syl och göra nya hål med :).

Gjorde detta på ett par skydd vilket gick bra :), är irriterande när allt är 2cm för högt eller blir för litet runt kotan i mindre storlek.
 
Är det bara höjden på senskydd som är problemet så kan man alltid köpa ett par billiga begagnade och klippa av en bit upptill.

dvs sprätta/lossa plasten från neoprenet upptill, klipp/skär av plasten, ta en tändare och värm upp plast kanten och tryck lite så det blir en mjuk kant igen, limma ihop igen med kontaktlim och klipp neoprenet så det följer nya plasten som resten på av skyddet :). Vill man sy om kantsömmen så är det bara att värma upp en syl och göra nya hål med :).

Gjorde detta på ett par skydd vilket gick bra :), är irriterande när allt är 2cm för högt eller blir för litet runt kotan i mindre storlek.

Jag tänkte lite tvärtom, att man kanske kan skarva knäppningen på ett par skydd som är lagom korta men för små i omkretsen?
Beror förstås på vad det är för knäppning, men är det t.ex. kardborre är det ju verkligen piece of cake att sy på lite extra på "flärparna" :)
 
Jag tänkte lite tvärtom, att man kanske kan skarva knäppningen på ett par skydd som är lagom korta men för små i omkretsen?
Beror förstås på vad det är för knäppning, men är det t.ex. kardborre är det ju verkligen piece of cake att sy på lite extra på "flärparna" :)
För mig har knäppningen iofs aldrig varit problemet utan att själva skyddet inte slutit om tillräckligt bra, t ex kunde min storhäst ha ponnyns strykkappor då det var lång kardborren men skyddet var ju ändå på tok för litet och skyddade inte kotan.
 
Zandona är lite mindre i strl. Mina har Strl full i eskadron men tycker zandona passar bättre till mindre hästar med smalare ben.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 000
Utrustning Dags att köpa nya allroundskydd då mina gamla senskydd sjunger på sista versen, och jag är ruskigt trött på allt som har med...
Svar
18
· Visningar
1 348
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 876
Senast: Marvin
·
Utrustning Jag har en D-ponny med nätta ben som behöver nya skydd. Hon är kvick i benen och än så länge inte så stark, håller inte alltid rätt på...
Svar
12
· Visningar
1 458
Senast: peperoni2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp