Senskydd Veredus vs Eskadron

Antiqua

Trådstartare
Behöver lite hjälp här med val av senskydd;)

Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha varit konvalecent några månader pga senskador vf. Veterinären tycker att jag ska ha skydd på henne i början och jag undrar ju då givetvis vad:). Jag har Proffessional choice skydd som hon har haft och har på sig när jag jobbar med att stärka upp henne i form av prommenixer och tömkörning. Tycker dom är jättebra, men var lite bökiga att få på (blir ju galen på alla kardborrar:grin:) i början men nu har jag dock fått in tekniken efter ett par månader;).

Men då även andra än jag har utsläpp på morgnarna så skulle jag vilja ha ett par skydd som går snabbt och enkelt att sätta på, och som sitter där dom sitter när hon är i hagen. Mjuka, följsamma och som ger lite stöd och stötdämpning.

Har googlat lite och hittat några märken och modeller som jag tycker verkar vara bra och det är:

Senskydd Olympic Veredus

Senskydd Carbon Gel Veredus

Senskydd Flexisoft Pro-Safe
Eskadron


Erfarenheter och synpunkter på dessa skydd mottages tacksamt. För/Nackdelar? Hur är de i storlekarna? Risk för skav?

Hon ska ha dessa i hagen där hon går 12-14 h /dygn så viktigt att de sitter bra och inte kasar ner osv! Hon är ett engelskt fullblod, modell liten (159 hög), vad tror ni om storlekar? Inga kralliga ben här alltså:p

Eller har ni andra tips på BRA stötdämpande och stödjande skydd, som är enkla att sätta på?:)

:bow:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Min häst har Pessoas "öppna" skydd fram. Tkr dom är bra, andas väldigt bra . :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Vet du vad dom heter? Har försökt goggla men hittar ingenting om hur de ser ut och vilka som är återförsäljare:confused:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Vet inte riktigt ännu, veterinären tyckte jag skulle ha det "ett tag". Vet inte ännu hur länge han tänkte, men ska ringa honom om ett ar veckor idå jag har lite andra frågor och tänkte fråga då hur länge "ett tag" är;)
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Haha, kan någon hjälpa mig att klicka mig fram, jag förstår inte:

http://www.kallquists.com/

:D:D


(Det är vad som kommer fram när jag söker på Källqvists ridsport, hästutrustning mm):confused:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Veredus har överlägsen passform. Olympic duger bra.

Mitt fullblod fick skav av sina skydd (nej det var inte Veredus) efter bara några dagar i hagen vilket resulterade i skitfula vita ärr.
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Ok, tack! Vet du hur dom är i storlekarna, M borde väl bli bra till ett litet fullblod? :idea:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

M har jag på normala halvblod. Dock är risken att S blir lite kort, kanske?
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Ja, det kan nog bli det. Det borde finnas nåt mellanting mellan S och M för S blir ofta för korta och M blir ofta för "vida" *suck*. Hon är en såndär mittemellanhäst i allt, täcken tex skulle 140 cm passa utmärkt:).
Såg att Hästbiten har Veredus skydd och det är nära jobbet så i värsta fall om dom inte passar så får jag väl kila dit och byta:idea:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Det låter som att hon har samma storlekar som min häst, sådär "mitt emellan". Ska bli intressant att höra vilken storlek som passar din på veredus/eskadron!
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Ja, jag rapporter sen;). Kilar nog och köper på lunchen i morgon:)
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Hittade dessa skydd också, är också Veredus (Piaffe Evo dressyrskydd ). Dom ser ju ut att ge ett bra stöd, i mitt fall vill vi minska genomtramp så senorna tänjs så mkt som möjligt och dessa är ju liknande i modellen som Professional choice-skydden. Någon som har såna här?

(Dyyyyyyra dock, för detta lilla ändamål, men men vad gör man inte, jag är livrädd att hennes skada ska gå upp igen:crazy:)


21020201_1_1445.jpeg


Beskrivning:

Anatomiskt formade skal garanterar maximal komfort och perfekt placering på hästens ben.

- Extra skydd i X-form: på baksidan av skyddet, täckt med EVA foam padding, finns ett extra skydd i X-form, som garanterar maximalt skydd till böjsenan, ett område som är särskilt utsatt för skador. De stötdämpande egenskaperna hos EVA foam minskar stötar och slag med 40%. Maximalt stöd för sträck- och böjsenor tack vare de perfekta anatomiska och elastiska egenskaperna hos skydden.

- Neopren med mikro-hål och andasfunktion (Aerox) undviker överhettning av senor och ligament.
Innovativ knäppning med hakar i rostfritt stål.

- Snabbknäppning: Änden på spännet är i FLEXTAN, ett icke-deformerbart material, som spänns fast på hakar i rostfritt stål vilket möjliggör snabbast möjliga knäppning och uppknäppning, även med bara en hand. Hålen är utformade på ett sätt som garanterar högsta säkerhet och förhindrar risken för oavsiktlig uppknäppning under ridning.


Vad tror ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Googla bilder- Pessoa benskydd så kommer dom upp. Dom med hål överallt typ. :laugh:
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

Blir inte de där väl täta i hagen?

Mitt fullblod har M på Veredus.

Det står att dom andas, men du kanske har rätt i att det blir för lång tid, uppemot 14 timmar. Annars verkar de ju ge bra stöd:). Jag får fundera lite till, har ju hela natten på mig:p
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

:idea: tack!

Dom var ju inte direkt snygga:angel:. Men det är skitsamma, frågan är om de ger något stöd? Ser ut som de andra vi diskuterat här ger mer?
 
Sv: Senskydd Veredus vs Eskadron

jag skulle inte välja någon av dom faktisk. eskadronskydden är för hårda och veredusskydden har smala remmar över skenbenen som kan ge tryckskador. pc får inte sitta på mer än några timmar så dom går också bort.

måste det vara senskydd? jag tycker strykkappor eller damasker är överlägset bäst. ger bra skydd och är mjuka. men om det ska vara senskydd så kolla på catago skydden (dom som säljs i set om 4), dom är som en blanding av veredus och eskadron. inte så hårda och breda resårer framtill.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har en liten irländare 1,58 m hög med korta och ganska grova skenben. Hon slår sig inte på benen, men jag vill gärna ha senskydd...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 876
Senast: Marvin
·
J
Hoppning För mej är det är mörk djungel alllt det hära med utgående, nya modeller osv. Jag är ute efter ett par senskydd, bak och fram. Ingen...
Svar
12
· Visningar
3 805
Senast: Camisado
·
Utrustning Vilka senskydd föredrar du? Läderskydd eller plastskydd? Neoprene eller fårskinnsfodrade? Vilken typ av remmar? Letar efter skydd...
2
Svar
20
· Visningar
1 963
Senast: lil-sis
·
P
Utrustning Vad har ni för förslag på senskydd om man har en häst som har ett överben på insidan av skenbenet? De bör ju va lite mjukare o följsamma...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: piggis_83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp