western_wannabe

Trådstartare
Vilka senskydd föredrar du? Läderskydd eller plastskydd? Neoprene eller fårskinnsfodrade? Vilken typ av remmar?

Letar efter skydd till unghästen, och vet inte riktigt vad jag vill ha... Till andra hästen har jag ett par urgamla Olympic med utbytbara remmar (plast/neoprene) som sitter som ett smäck och hållt sig jättefina i snart 10 år, samt ett par Equiguard, kopia på Eskadron, som är helt OK, men där resåren slitits ut rätt snabbt.

Har kikat på Eskadrons Flexisoft Prosafe (älskar Eskadrons produkter) och gillar dem, men är lite tveksam till att remmarna inte är utbytbara. Har även kikat på ett par modeller av Veredus, där man liksom på mina gamla Olympicskydd kan byta ut remmarna när kardborren börjar ge sig, och funderar mer och mer på dessa.

Vilka skydd gillar ni bäst? Några andra tips än ovanstående?
 
Sv: Senskydd!

Felet nästan alla gör med vanliga senskydd är att de drar åt dem för mycket! Det kan skada hästens ben + resåren. Jag sätter bara de runt benen och fäster de i karborren, så resåren inte blir utsträckt alls, då skonas hästens ben bättre, senskyddet sitter ändå på plats + resåren hålls hel längre.
 
Sv: Senskydd!

Jag tycker att materialet har mycket mindre betydelse än passformen. Dålig passform så kryper det in en massa skräp och grus som kan skava. Bland de bästa jag har är billiga i plast från Rusta, just för att de sitter bra. Men tyvärr har ju inte alla hästar likadana ben så det är svårt att rekommendera något åt andra.
 
Sv: Senskydd!

Tro mig, jag drar inte åt särskilt hårt;)

Upplever mer att resåren torkar, då skydden regelbundet utsätts för vatten, vägsalt m.m. och att det är därför resåren släpper, samt att kardborredelen slits ut. Därför gillar jag skydd med utbytbara remmar bättre, dels för de ej är elastiska, och för att de går att byta ut...

Någon som har pejl på detta med bakbensskydd, läste någon stans att det inte skulle vara tillåtet med elastiska remmar på bakskydd, vet ej om det var under vissa tävlingar eller en allmän ändring i TR. Någon som har bättre koll?
 
Sv: Senskydd!

Håller helt med dig där. Sitter inte benskydden på plats utan att man drar åt för kung och fosterland så passar dom inte hästen.

Oops! Skulle var till Sorbe!
 
Sv: Senskydd!

Är läderinsida bättre än neoprene? Hur rengör man dem bäst? Hur funkar det med läderinsida på skavkänsliga hästar?

Ursäkta mina 1000 frågor:angel:
 
Sv: Senskydd!

Hur länge har du haft dem, och hur är resåren/kardborren? Problemet som känner med mina 3 år gamla EquiGuard är att resåren blivit lite torr/tappat spänsten samt att kardborren inte sitter lika bra. Ex. kan flärpen man sätter över kardborreknäppningen gå upp lite om man rider genom vattenhinder eller genom sly i skogen... Och jag upplever att resåren torkat, inte varit för hårt spänd...
 
Sv: Senskydd!

Jag har haft mina hoppskydd (eskadron oxå runt om) i typ 6-7 år kanske? Används endel flitigt i början (tälvade ponny) och har sedan legat väldigt mycket. De är som nya! Kardborren har inte "luddat" sig något och inte töjt sig mer än det jag töjde ut av misstag i början när jag hade fåskinn under under en period med överben. Resåren är inte det minsta stel/gammal. Har samma erfarenhet av alla riktigt gamla skydd på stuteriet med (eskadron alltså).

De enda som var kass i resåren var riktigt gamla som hade en tunnare resår än de man köper nu. Och de blev kanske ändå typ 10-15 år gamla innan de slängdes (pga uttöjd och halvtrasig resår).

Dessa som jag visade i inlägget ovan har jag bara haft i 1,5 år, köptes nya till lillpållen :) Men är som nya förutom små repor i skalet. Jag älskar eskadron!
 
Sv: Senskydd!

OK, kvaliten på resåren kanske skiljer sig rätt mycket mellan märkena trots allt... Hmm, vad ska man välja, Eskadrons Flexisoft Prosafe eller något av Veredus? Något annat? Fler synpunkter?
 
Sv: Senskydd!

Veredus kommer med nya modeller och enligt källor så kommer de med utbytbara remmar inte finnas alls i framtiden, så vill du ha utbytbara remmar får du heltenkelt köpa upp många nu för att vara säker på att du har nya sånna när du behöver.
 
Sv: Senskydd!

Whow- det lät intressant- jag är en sucker för veredusskydd...
TS!!!
Jag gillar absolut bäst den nyaste modellen med läderinsida- alltså inte de med kardborrar utan det nya fästet.

Enkla att hålla rena- bara skölj av hela och torka med trasa. Lädret kan få sig en smörjning då o då men är alltid mjukt. Min häst är inte känslig ör skav men dessa måste vara bland det bästa. Blir ju inte varma som neopren heller....
 
Sv: Senskydd!

Shit, då går även det bort:cry:

Vet du nåt om de nya skydden? Eller det kanske inte har släppts några bilder ännu?

Är som sagt sugen på ett par Eskadron Flexisoft Prosafe annars, någon som hunnit prova dessa och kan uttala sig? Skulle gärna vilja ha helbruna, men de går ju bara att få i brunt/ljusblått. Nåja, får väl bli helsvarta då...
 
Sv: Senskydd!

ja har haft både eskadron och har nu veredus med läderinsidam, den äldre modellen och tycker mycke bättre om mina veredus.
hade eskadron till min ponny ja hade, han fick skav av resåren. gör rent dem med lädersåpa vet inte om de e de bästa alternativet men eskadronen varbara att stoppa i tvättmaskinen de va skönt.
 
Sv: Senskydd!

Material ganska oviktigt, passform mycket viktigt.

Tycker både Veredus och Eskadron (jag har Cross Country-modellen) sitter bra, föredrar inte nån av dem framför den andra. Prova och ta dem som sitter bäst på din häst eller de du gillar helt enkelt.
 
Sv: Senskydd!

*kl*

Om någon av er har bilder på skydden när de sitter på hästarna får ni gärna lägga in bilder:laugh: Har jättesvårt att bestämma mig...
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 105
Senast: Centaur
·
P
Utrustning Vad har ni för förslag på senskydd om man har en häst som har ett överben på insidan av skenbenet? De bör ju va lite mjukare o följsamma...
Svar
13
· Visningar
1 239
Senast: piggis_83
·
Hoppning Jahapp då börjar man bli lite nojjig ang att använda Hampa Pro bakskydden, efter att ha läst att många fått problem med sina hästar med...
Svar
18
· Visningar
1 928
Senast: novaa
·
M
Utrustning Eskadron-skydden har "permanent" ludd i va? Från början så ville jag ha snygga skydd, senskydd fram och låga strykkappor bak, som...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: md5krist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp