Bukefalos 28 år!

Sent missfall.

Viva

Trådstartare
Tänker att på Buke finns alltid svar. Vid ett sent missfall (om man kallar det så), hur går det till efteråt? Antar att man måste kunna få beviljat kejsarsnitt om man inte känner sig kapabelt att genomföra en vanlig förlossning? Vad händer sedan, jag antar att det är delvis upp till de inblandade, men får man begrava barnet? Om man inte vill, vad händer då?

Det är inte min graviditet och inte mitt missfall men jag är så ledsen för de inblandade och vill inte betunga dem med mina frågor nu när de just fått bära upp den redan ihopskruvade barnsängen till vinden.
 
Tänker att på Buke finns alltid svar. Vid ett sent missfall (om man kallar det så), hur går det till efteråt? Antar att man måste kunna få beviljat kejsarsnitt om man inte känner sig kapabelt att genomföra en vanlig förlossning? Vad händer sedan, jag antar att det är delvis upp till de inblandade, men får man begrava barnet? Om man inte vill, vad händer då?

Det är inte min graviditet och inte mitt missfall men jag är så ledsen för de inblandade och vill inte betunga dem med mina frågor nu när de just fått bära upp den redan ihopskruvade barnsängen till vinden.

Beklagar :(
Vilken vecka var hon i?

Man brukar så gott som alltid föda fram barnet. Det brukar vara bäst ur infektionssynpunkt.

Efter vecka 14 (tror jag det är här i Halland i alla fall) brukar man om man vill få begrava barnet i en minneslund. Men det är först efter vecka 22 som det räknas som ett barn och kan få en "riktig" begravning om man vill.

Efter vecka 22 kallas det väl dessutom för fosterdöd eller något sådant.
 
Tänker att på Buke finns alltid svar. Vid ett sent missfall (om man kallar det så), hur går det till efteråt? Antar att man måste kunna få beviljat kejsarsnitt om man inte känner sig kapabelt att genomföra en vanlig förlossning? Vad händer sedan, jag antar att det är delvis upp till de inblandade, men får man begrava barnet? Om man inte vill, vad händer då?

Det är inte min graviditet och inte mitt missfall men jag är så ledsen för de inblandade och vill inte betunga dem med mina frågor nu när de just fått bära upp den redan ihopskruvade barnsängen till vinden.
Fy så ledsamt!
 
Beklagar :(
Vilken vecka var hon i?

Man brukar så gott som alltid föda fram barnet. Det brukar vara bäst ur infektionssynpunkt.

Efter vecka 22 kallas det väl dessutom för fosterdöd eller något sådant.
Ja, det känns så jävla orättvist.

Beräkna förlossningsdatum var om 2 veckor.
 
Ja, det känns så jävla orättvist.

Beräkna förlossningsdatum var om 2 veckor.
Ojdå :cry:

Då är det inget missfall. Då är det ett dödfött barn.

Föräldrarna får ordna en begravning som dom vill ha det. Barnet får ett namn och registreras som en individ.

Beklagar verkligen ur djupet av mitt hjärta. :(

Nu är det olika från person till person men det är vanligt att de sörjande föräldrarna vill att man pratar om barnet och frågar om det. Men det får du känna av lite.
 
Förlåt, det är klart att det inte kallas missfall så sent. Jag tänker inte riktigt klart. Fick nyss samtalet.

Vad händer om de inte vill begrava? Begravs det ändå? De ska resa bort nu närmaste tiden, men det är mitt syskonbarn det handlar om så jag kommer såklart att vara inblandad.
 
Förlåt, det är klart att det inte kallas missfall så sent. Jag tänker inte riktigt klart.

Vad händer om de inte vill begrava? Begravs det ändå? De ska resa bort nu närmaste tiden, men det är mitt syskonbarn det handlar om så jag kommer såklart att vara inblandad.
Alla har ju rätt till en begravning och man har skyldighet att begrava människor. Om de absolut inte vill antar jag att kommunen tar över.

Men det är nog väldigt ovanligt att föräldrarna inte vill begrava sitt barn på något sätt (minneslund, riktig grav, sprida ut askan mm).

Inom sjukvården brukar föräldrarna bli behandlade som vilka nyblivna föräldrar som helst. Man får sitt barn till sig och får sitta så länga man vill med barnet.

Sen är detta väldigt individuellt givetvis och du får som sagt känna av läget men tex en present i form av ett mjukisdjur till barnet från dig brukar uppskattas av föräldrarna. Eller en fin filt.

Jag tror faktiskt att det enda är att fråga lite försiktigt. Att man vågar prata om barnet. Att fråga om namn kan ju också vara bra.
 
Jag fick höra någonstans att de ofta vill att man föder fram barnet och inte snittar, att det fanns någon psykologisk orsak. Jag är dock osäker då jag saknar riktig källa på det.

För ett par år sedan berättade en tjej jag träffade om sin släkting som fick veta efter att hon gått över tiden att barnet dött någon dag innan. Där såg det ut så att hon födde barnet, de bodde på BB efteråt, tillsammans med barnet. Döpte och begravde tillsammans med sina närstående efter någon dag eller två. Hemskt att behöva utsättas för :( jag är så ledsen för alla som måste leva med den upplevelsen.
 
Alla har ju rätt till en begravning och man har skyldighet att begrava människor. Om de absolut inte vill antar jag att kommunen tar över.

Men det är nog väldigt ovanligt att föräldrarna inte vill begrava sitt barn på något sätt (minneslund, riktig grav, sprida ut askan mm).

Inom sjukvården brukar föräldrarna bli behandlade som vilka nyblivna föräldrar som helst. Man får sitt barn till sig och får sitta så länga man vill med barnet.

Sen är detta väldigt individuellt givetvis och du får som sagt känna av läget men tex en present i form av ett mjukisdjur till barnet från dig brukar uppskattas av föräldrarna. Eller en fin filt.

Jag tror faktiskt att det enda är att fråga lite försiktigt. Att man vågar prata om barnet. Att fråga om namn kan ju också vara bra.
Detta är väldigt nytt och jag frågar bara utifrån alla eventualiteter, de är båda väldigt mycket i chock eftersom de var totalt oväntat men jag tror också att de kommer vilja ha en begravning när han är född. De hade bestämt ett namn också sen får vi väl se om det känns rätt.

Det är som sagt inte min sorg men jag går verkligen sönder för mitt älskade syskon och såklart respektive. Det är inget någon borde behöva uppleva. :cry:
 
Det hände en av mina vänner förra året. Barnet dog i magen i vecka 41. Oerhört tragiskt!

Kejsarsnitt är inte något som vården rekommenderar eller föreslår, eftersom det tydligen inte har några fördelar som jag förstod det.

Deras barn obducerades (de hittade inget fel, utan var antagligen typ PSD) och de har urnan i en minneslund.

Hon läste på allt hon kunde om sorg och bearbetade det på ett väldigt imponerande sätt. Nu är hon gravid igen och har BF om några veckor.
 
Det hände en av mina vänner förra året. Barnet dog i magen i vecka 41. Oerhört tragiskt!

Kejsarsnitt är inte något som vården rekommenderar eller föreslår, eftersom det tydligen inte har några fördelar som jag förstod det.

Deras barn obducerades (de hittade inget fel, utan var antagligen typ PSD) och de har urnan i en minneslund.

Hon läste på allt hon kunde om sorg och bearbetade det på ett väldigt imponerande sätt. Nu är hon gravid igen och har BF om några veckor.
:( Kommer ihåg när du skrev om det i "er" vänta barntråd.

Men roligt att hon är gravid igen.
Jag hade nog bott på BB med den där babyhjärtmätapparaten (jag kan för mitt liv inte komma på vad den heter :crazy:) på magen dygnet runt.
 
Detta är väldigt nytt och jag frågar bara utifrån alla eventualiteter, de är båda väldigt mycket i chock eftersom de var totalt oväntat men jag tror också att de kommer vilja ha en begravning när han är född. De hade bestämt ett namn också sen får vi väl se om det känns rätt.

Det är som sagt inte min sorg men jag går verkligen sönder för mitt älskade syskon och såklart respektive. Det är inget någon borde behöva uppleva. :cry:
Vad man som anhörig kan göra är om man får någon möjlighet är att ta mycket kort på barnet eller försöka få till andra minnen av barnet.

Är inte säkert att föräldrarna klarar av det just då men sen när den värsta sorgen lagt sig så kanske man upptäcker att man skulle tagit mer kort/sparat något.

Detta är givetvis något du får vara extremt försiktig med.
 
Det finns ett gäng fotografer i landet som tar fina bilder på just dödfödda barn utan stor kostnad, kanske till och med gratis. Googla lite så borde det finnas info.
Beklagar sorgen för dig också ts! :(
 
Så fruktansvärt hemskt! :cry: Givetvis är det din sorg också och jag beklagar verkligen @Viva! Jag skulle vara förkrossad om något hände mina syskon eller syskonbarn.
 
Så otroligt sorgligt och ledsamt - jag beklagar.

Som jag har förstått det så snittar man helst inte för att det döda barnets vävnader inte ska smitta ner/förgifta mamman.

Min kompis vars barn dog under förlossningen tog många bilder på honom och gjorde även hand och fotavtryck som hon har kvar.
 
Läste tråden först idag. Hör av dig om du vill prata. Jag var i din sits för ganska precis ett år sedan, min systers första barn dog i magen i v. 41 :'(

Det är självklart det är din sorg också, du har förlorat en familjemedlem som du säkert sett framemot att lära känna.

Det allra viktigaste för dem är att få hjälp och stöttning i vardagen. Första veckan efter förlossningen var jag hemma från jobbet och hjälpte till hos dem med matlagning, rastning av hund, handling och massa andra praktiska saker. De orkade inte med något annat än överleva just då. Men jag var hemma för att bearbeta chocken och sorgen som även drabbade mig som står min syster väldigt nära.

Du når mig via PM om det är något :heart
 
När det gäller begravningsbiten så kan man faktiskt få begrava även tidiga missfall, många trossamfund vill det, bland annat inom islam.

Familjen får själva bestämma om de vill kremera eller begrava i kista, de borde inte ha några problem alls att välja den gravplats de själva vill. I de större städerna finns det fosterlundar där både kistor och urnor begravs, det finns också speciella kvarter/områden för barngravar.

Jag har delat ut flera gravplatser till föräldrar som mist sina barn på liknande sätt, det är en hemsk sits för de anhöriga, beklagar:(
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 735
Senast: Badger
·
Gravid - 1år OBS!! Rubriken säger väl det mesta, men det här är nog inte en tråd för förlossningsrädda! Jag har blivit mer och mer intresserad...
2
Svar
24
· Visningar
4 267
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Just mitt barn är litet men jag vet att det kan förekomma i alla åldrar så jag lämnar prefix öppet. Och ja, jag vet att detta inte är...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
14 367
Senast: Sar
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp