Separera med ofött barn

Nattljus

Trådstartare
Samlar mig för en separation. Vi är inte gifta.

Har ett barn sedan innan som vi har gemensam vårdnad om.

Väntar nr 2 och jag vill inte skriva på om delad vårdnad för denna då jag vet att vi kommer separera inom en snar framtid. Kan det på något vis skada mig eller barnen om jag inte skriver på om delad vårdnad? Förutom att pappan lär bli förbannad.


Hur gör man med boende och umgänge när barnen är väldigt väldigt små?

Kan pappan ta med barnen på resa utomlands utan mitt godkännande?

Kan pappan ordna egen dagisplats åt barnet i annan kommun som barnen får gå på hans dagar? Är det möjligt att barnet kan gå på 2 olika dagis samtidigt? (Nej det är inget jag vill utan nåt jag oroar mig för att pappan skulle hitta på)

Litar inte på pappan vilket är hela anledningen till att jag inte gått ännu, så länge jag stannar har jag insyn och möjlighet att påverka. Antar att om jag har ensam vårdnad om 2an så kan han inte ta med denna utomlands eller ordna eget dagis osv osv? Så det bara är ettan jag behöver oroa mig över?
 
Nej ingen vårdnadshavare kan ta med barnen på resa utan den andres tillstånd - det kan alltså inte du heller göra.

Om pappan vill ha gemensam vårdnad och du vägrar skriva på så lär han göra domstolssak av det och troligen få igenom gemensam vårdnad såvida han bevisligen inte är mycket olämplig som vårdnadshavare. Jag hade nog diskuterat den frågan med en som är riktigt kunnig inom området.

Det klyddiga är att han kan vägra adressändring för barn nr1 om du vill flytta med den.
 
Nej ingen vårdnadshavare kan ta med barnen på resa utan den andres tillstånd - det kan alltså inte du heller göra.

Om pappan vill ha gemensam vårdnad och du vägrar skriva på så lär han göra domstolssak av det och troligen få igenom gemensam vårdnad såvida han bevisligen inte är mycket olämplig som vårdnadshavare. Jag hade nog diskuterat den frågan med en som är riktigt kunnig inom området.

Det klyddiga är att han kan vägra adressändring för barn nr1 om du vill flytta med den.

Har aldrig hört talas om att det kan drivas igenom delad vårdnad.

Jag har inget behov av att flytta, det är han som kommer ha det.
 
Nej ingen vårdnadshavare kan ta med barnen på resa utan den andres tillstånd - det kan alltså inte du heller göra.

Om pappan vill ha gemensam vårdnad och du vägrar skriva på så lär han göra domstolssak av det och troligen få igenom gemensam vårdnad såvida han bevisligen inte är mycket olämplig som vårdnadshavare. Jag hade nog diskuterat den frågan med en som är riktigt kunnig inom området.

Det klyddiga är att han kan vägra adressändring för barn nr1 om du vill flytta med den.

Jag har då aldrig behövt tillstånd av den andra vårdnadshavaren när jag varit på resor med mina barn.
 
Man får ta med barn på resa utan den andra vårdnadshavarens tillstånd om man tänker återvända. Du får åka var du vill så länge du har en returbiljett och det får den andra föräldern också göra.
Källa till det är att jag jobbar med familjerätt i flera år samt flertalet domar då man inte dömts för egenmäktighet då det funnits returbiljett.

Du får ju enskild vårdnad när barnet föds och vill du inte skriva under om gemensam vårdnad när faderskapsbekräftelsen skrivs på så kan du låta bli. Han kan gå till domstol vilka kan ge familjerätten i uppdrag att göra en vårdnadsutredning. Då får både du och pappan möjlighet att lägga fram era argument. Är dina argument endast att ni inte längre är ett par och att du vill bestämma själv över barnet kan det nog bli svårt att få behålla den enskilda vårdnaden. Har du andra argument tycker jag att du ska diskutera dem med familjerätten i din kommun.

Det är bara vårdnadshavare som kan ansöka om plats i förskola/skola etc och gällande barnet ni har gemensam vårdnad om behöver ni vara överens så länge barnet inte är skolpliktigt. Kommer man inte överens om ett skolpliktigt barn placeras barnet i en skola av kommunen.

För små barn brukar det rekommenderas att de inte bor hos en förälder så lång tid som en vecka utan kanske 3 dagar åt gången. Vad gäller den nyfödda tycker jag att du ska prata med BVC om situationen. De bör ha tillräckligt stor erfarenhet för att kunna ge bra råd.
 
Har aldrig hört talas om att det kan drivas igenom delad vårdnad.

Jag har inget behov av att flytta, det är han som kommer ha det.

Om han stämmer dig på vårdnaden kan domstolen besluta om gemensam vårdnad mot en förälderns vilja om den andra yrkar på gemensam vårdnad. Om ni båda yrkar på enskild vårdnad och ingen på gemensam kan inte domstolen döma till det.
 
Det skulle jag inte rekommendera (beroende på vad problemet är kanske). Jag försökte i nästan två år efter att det sket sig (med en ofödd nr 2 i magen) och det skadade mig mer än vad jag fattade då. Nr två fyller fem år snart och jag är nog inte helt repad från den där självutplånande tiden än.

Målet är att stå ut 2 år så den ofödda hinner födas och börja på dagis. Får ta det en dag i taget.
 
Jag tolkar som att du oroar dig för att pappan t.ex.ska resa till hemlandet/ släkten och du oroar dig för att de inte kommer tillbaka?
Jag kanske drar på storeväxlar, men har sett det på nära håll. Det kan kanske vara fog för att det inte ska bli delad vårdnad?
Det finns kanske kvinnojour eller liknande som du kan ringa anonymt och rådfråga? Ibland kan man få juristhjälp för att reda ut särskilda frågor
 
Man får ta med barn på resa utan den andra vårdnadshavarens tillstånd om man tänker återvända. Du får åka var du vill så länge du har en returbiljett och det får den andra föräldern också göra.
Källa till det är att jag jobbar med familjerätt i flera år samt flertalet domar då man inte dömts för egenmäktighet då det funnits returbiljett.

Du får ju enskild vårdnad när barnet föds och vill du inte skriva under om gemensam vårdnad när faderskapsbekräftelsen skrivs på så kan du låta bli. Han kan gå till domstol vilka kan ge familjerätten i uppdrag att göra en vårdnadsutredning. Då får både du och pappan möjlighet att lägga fram era argument. Är dina argument endast att ni inte längre är ett par och att du vill bestämma själv över barnet kan det nog bli svårt att få behålla den enskilda vårdnaden. Har du andra argument tycker jag att du ska diskutera dem med familjerätten i din kommun.

Det är bara vårdnadshavare som kan ansöka om plats i förskola/skola etc och gällande barnet ni har gemensam vårdnad om behöver ni vara överens så länge barnet inte är skolpliktigt. Kommer man inte överens om ett skolpliktigt barn placeras barnet i en skola av kommunen.

För små barn brukar det rekommenderas att de inte bor hos en förälder så lång tid som en vecka utan kanske 3 dagar åt gången. Vad gäller den nyfödda tycker jag att du ska prata med BVC om situationen. De bör ha tillräckligt stor erfarenhet för att kunna ge bra råd.
Men om resan skulle kräva pass? Förut gick det inte att ansöka om pass till barn om inte båda vårdnadshavarna skrev på.
 
Jag tolkar som att du oroar dig för att pappan t.ex.ska resa till hemlandet/ släkten och du oroar dig för att de inte kommer tillbaka?
Jag kanske drar på storeväxlar, men har sett det på nära håll. Det kan kanske vara fog för att det inte ska bli delad vårdnad?
Det finns kanske kvinnojour eller liknande som du kan ringa anonymt och rådfråga? Ibland kan man få juristhjälp för att reda ut särskilda frågor

Nä vi är båda svenskar. Jag bara litar inte på hans omdöme. Han är väldigt påhittig och har noll konsekvenstänk, så länge jag är med i bilden kan jag bromsa dom mest idiotiska idéerna. Min oro kring utlandsresa grundar sig mest i att han förmodligen skulle glömma allt vad solskydd heter, låta henne åka lös i bilen och förmodligen drunkna också.
 
Men om resan skulle kräva pass? Förut gick det inte att ansöka om pass till barn om inte båda vårdnadshavarna skrev på.

Det har ju inget att göra med om man får resa utomlands eller inte. Själva resandet är tillåtet oavsett om den går att ordna rent praktiskt eller inte.
 
Jobbig sits, har hej alltid varit så eller har det hänt något? Tänker eftersom ni inte bara har ett barn utan ett till på väg?
 
Jag har då aldrig behövt tillstånd av den andra vårdnadshavaren när jag varit på resor med mina barn.

Så var det inte när jag reste med mina barn :( då behövdes tillstånd från den andra vårdnadshavaren men det var å andra sidan på hedenhös tid
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
902
Senast: Crossline
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 982
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 964
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 780
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp