Separerade föräldrar

aramis

Trådstartare
Hej!

Jag skriver här för jag skulle vilja ha råd hur en anhörig (mamman) ska göra, eller var hon kan söka hjälp.
Hon är separerad och har två barn i skolålder låg/mellanstadie. Har barnen 50% så i dagsläget är det ingen av parterna som betalar någonting till den andre för barnen.
Tyvärr är kontakten med pappan väldigt kylig och bristfällig.

Barnen går i skola i större stad, pappan bor 3mil åt ena hållet och mamman bor 3 mil åt andra hållet med staden mitt i mellan.

Ingen av dom har rätt till skolskjuts då dom bor på fel sida gränsen till staden.

Det har fungerat någorlunda med att föräldrarna skjutsar och hämtar barnen varje dag.
Men nu fick jag reda på att pappan blivit av med körkortet (för lång tid framöver) och nu mer eller mindre kräver att mamman ska ha barnen alla vardagar och skjutsa till och från skolan. (för det kunde han inte ordna nu enligt honom) Mamman är arbetslös (ströjobb), arbetssökande och har det tufft. Han vill inte heller betala någonting för att hon nu "tvingas" ha barnen.

Hon vet inte vad hon ska ta sig till, all typ av diskussion med fadern är enormt svår... Hon orkar inte psykiskt, ekonomiskt och barnen är för små för att kunna ta sig fram själva med bussbyten mm i en stor stad.

Jag hävdar att det är pappan som måste lösa sin del. Han har barnen var annan vecka och är skyldig att se till att dom kommer till skolan. Men jag förstår när han är som han är att det inte är så lätt.....

Finns någon stödlinje för henne att ringa (gratis) där hon kan få råd om vad som gäller enligt lag och stöd om hur hon kommer vidare?

Ni med barn, vad säger ni? Vad gör man?

Jag tycker jättesynd om henne och barnen blir så klart drabbade fast hon gör så gott hon kan....
 
Tror man kan ringa försäkringskassan och fråga om vad som gäller för underhålls-stöd.
Vet kollegan gjorde det då hennes ex slängde ut äldsta sonen som då flyttade hem till henne på heltid.
Antingen betalar han för barnen eller har dom sina veckor.
Rövhatt
 
Försäkringskassan om det gäller underhållsstöd. Bra!

Men i hennes fall så är det inte den bästa lösningen att hon har barnen på vardagarna. Så finns det någon som har tips på rådgivning för att lösa hur hon ska ställa sig till situationen.
Finns det hjälp att få för att medla typ??
 
Försäkringskassan om det gäller underhållsstöd. Bra!

Men i hennes fall så är det inte den bästa lösningen att hon har barnen på vardagarna. Så finns det någon som har tips på rådgivning för att lösa hur hon ska ställa sig till situationen.
Finns det hjälp att få för att medla typ??

Man kan höra av sig till familjerätten i kommunen. De kan hjälpa till med medling angående vårdnad och umgänge!
 
Är det någon som fått hjälp därifrån, var inne på deras sida och såg att man bokade in möten och varje möte kostar 250kr. Jag hoppas att dom även kan ge lite tips och stöd gratis via telefonen då man ringer?? Eller kommer man bara till en receptionist?

Jag tipsade om familjerätten nu.
Men jag undrar om ni har några spontana tips till henne nu? Hon kommer skjutsa över barnen hem till honom nu på fredag efter skolan eller om det är på lördag, så han har dom i alla fall över helgen.

Men sen då? Vad säga eller inte säga?

Jag tänker att hon ska vara försiktig med att säga att "jaha ja då får jag väll ta dom och skjutsa dom till skolan då" eller tvinga honom betala en viss summa.

Tänker att det är sådant som han sen kan använda mot henne att dom ingått avtal om det och om det sen visar sig att han skulle betalt det dubbla så gäller inte det längre osv...??
 
Är det någon som fått hjälp därifrån, var inne på deras sida och såg att man bokade in möten och varje möte kostar 250kr. Jag hoppas att dom även kan ge lite tips och stöd gratis via telefonen då man ringer?? Eller kommer man bara till en receptionist?

Jag tipsade om familjerätten nu.
Men jag undrar om ni har några spontana tips till henne nu? Hon kommer skjutsa över barnen hem till honom nu på fredag efter skolan eller om det är på lördag, så han har dom i alla fall över helgen.

Men sen då? Vad säga eller inte säga?

Jag tänker att hon ska vara försiktig med att säga att "jaha ja då får jag väll ta dom och skjutsa dom till skolan då" eller tvinga honom betala en viss summa.

Tänker att det är sådant som han sen kan använda mot henne att dom ingått avtal om det och om det sen visar sig att han skulle betalt det dubbla så gäller inte det längre osv...??

Familjerätten är gratis, har du kollat på familjerådgivningen?
 
Åh va bra!
Det är mycket möjligt att det var så det var, hoppas det!
Mest hoppas jag att hon verkligen ringer och pratar med dom, och att dom kan ge stöd i detta.
 
Det har jag ingen aning om. Om det skulle vara fallet, är det någonting som polisen gör? På vilket sätt hjälper det mamman nu?
 
Det har jag ingen aning om. Om det skulle vara fallet, är det någonting som polisen gör? På vilket sätt hjälper det mamman nu?

Polisen har skyldighet att anmäla till socialtjänsten om de fått in information som kan leda till att ett barn kan tänkas fara illa.

Det socialtjänsten gör är att kolla upp att den andra föräldern får del av informationen och att barnet är skyddat. Man kan också erbjuda den som gjort någon som att ha varit rattfull stöd så att det inte ska hända igen. I detta fall skulle man kunna prata med fadern om att han får hitta ett sätt att lösa situationen som han har skapat (om han nu varit rattfull eller begått något annat brott) men det är tyvärr så att om ena föräldern brister så förväntas den andra föräldern ta en större del av ansvaret. Däremot förväntas han betala om barnet har sitt huvudsakliga boende hos den andra föräldern.

Mina råd som socialsekreterare är att kontakta familjerätten och försäkringskassan.
 
Tack för svaret!
Så om den andre föräldern förväntas ta ett större ansvar, då hoppas man att det finns stöd för denne föräldern att få. Jag bara tänker högt, men det är ju tyvärr inte alltid så lätt. tex nu när den som ska ta större ansvar bor litet, inte har mer än enstaka ströjobb (som nu började innan skola eller fritids öpppnat tex), saknar skolskjuts och får själv åka ca 6 mil per dag till och från skola.
Jag ska ligga på henne att ta kontakt med dom, jag tror på det, för allas skull.
 
Tack för svaret!
Så om den andre föräldern förväntas ta ett större ansvar, då hoppas man att det finns stöd för denne föräldern att få. Jag bara tänker högt, men det är ju tyvärr inte alltid så lätt. tex nu när den som ska ta större ansvar bor litet, inte har mer än enstaka ströjobb (som nu började innan skola eller fritids öpppnat tex), saknar skolskjuts och får själv åka ca 6 mil per dag till och från skola.
Jag ska ligga på henne att ta kontakt med dom, jag tror på det, för allas skull.

Grundförväntningen på varje förälder är att man ska vara det 100% och inte 50%, man förväntas kunna rycka in och ta fullt ansvar för sitt barn.

Man har alltid rätt att ansöka om stöd från socialtjänsten men det är inte säkert att det man önskar finns att få. Mycket förväntas vi kunna ordna själva (som permanent bostad) men man kan kontakta försörjningsstöd för att se om det går att få stöd därifrån. Skolskjuts är omfattat av regler som jag inte har full koll på, men jag kan tänka mig att det blir svårt om man valt en skola som inte ligger i någon av föräldrarnas hemkommunen utan man kan uppmanas att byta skola för att slippa skjutsande. Detta gällde innan barnkonventionen ingick i lagstiftningen så jag vet inte hur det tänks nu gällande skolbyte för barn.
 
Grundförväntningen på varje förälder är att man ska vara det 100% och inte 50%, man förväntas kunna rycka in och ta fullt ansvar för sitt barn.

Man har alltid rätt att ansöka om stöd från socialtjänsten men det är inte säkert att det man önskar finns att få. Mycket förväntas vi kunna ordna själva (som permanent bostad) men man kan kontakta försörjningsstöd för att se om det går att få stöd därifrån. Skolskjuts är omfattat av regler som jag inte har full koll på, men jag kan tänka mig att det blir svårt om man valt en skola som inte ligger i någon av föräldrarnas hemkommunen utan man kan uppmanas att byta skola för att slippa skjutsande. Detta gällde innan barnkonventionen ingick i lagstiftningen så jag vet inte hur det tänks nu gällande skolbyte för barn.

Det har inte skett något med BK och lagen ännu och utredningen som ska komma fram till det fick ett år till på sig.
 
Är det rattfylla finns villkorat körkort som transportstyrelsen kan utfärda. Det verkar ganska frikostiga med det vid icke upprepad rattfylla, missbruk eller blandmissbruk.

Det är långt ifrån billigt, men då kan pappan köra. Även om det är så att mamman måste axla mer ansvar för barnens skull, kan ju pappan ta och iaf försöka göra situationen så friktionsfri som möjligt för alla andra...
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 668
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 772
Senast: niardasp
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 935
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 820
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp