Ser bilprovningen "gamla" anmärkningar?

MiaMia

Trådstartare
Undrar pga. en diskussion jag hamnade i och kan inte släppa frågan utan svar. Är det någon som vet hur det verkligen ligger till med detta?

Ifall bilen underkänns vid besiktningen har man ett par månader på sig som man kan komma tillbaka för efterkontroll. Då de bara kollar på det man fått anmärkning på. Går det längre tid så ska man göra en hel besiktning där de som vanligt kollar allt.
Frågan är om de vid en sådan ny besiktning har koll på vad som underkändes och inte har efterkontrollerats, eller om de bara kollar på alla punkter helt förutsättningslöst?

De lär ju se direkt att bilen har körförbud och det är pga. den inte är godkänd. (detta var vi ense om att man kunde anta).
Men ser de vilka punkter underkännandet gällde? Alltid per utomatik, eller om de själv aktivt vill kolla, eller inte alls? (detta var vi ytterst oense om, men alla i grunden okunniga och gissade bara)
 
De ser vad bilen har underkänts på men kollar allt förutsättningslöst, det är ju en vanlig besiktning som görs.
 
Undrar pga. en diskussion jag hamnade i och kan inte släppa frågan utan svar. Är det någon som vet hur det verkligen ligger till med detta?

Ifall bilen underkänns vid besiktningen har man ett par månader på sig som man kan komma tillbaka för efterkontroll. Då de bara kollar på det man fått anmärkning på. Går det längre tid så ska man göra en hel besiktning där de som vanligt kollar allt.
Frågan är om de vid en sådan ny besiktning har koll på vad som underkändes och inte har efterkontrollerats, eller om de bara kollar på alla punkter helt förutsättningslöst?

De lär ju se direkt att bilen har körförbud och det är pga. den inte är godkänd. (detta var vi ense om att man kunde anta).
Men ser de vilka punkter underkännandet gällde? Alltid per utomatik, eller om de själv aktivt vill kolla, eller inte alls? (detta var vi ytterst oense om, men alla i grunden okunniga och gissade bara)
Ja, det har de koll på även om de sen även kollar på allt annat också. Jag har själv varit med om situationen. Jag tror den närmaste historiken kommer upp på skärmen.
 
Kan tillägga också att jag på en bil hade ett fel som första gången ledde till en anmärkning som skulle rättas till men inte krävde ngn efterkontroll. Året efter gick bilen igenom utan anmärkning. Året efter det var felet tillbaka igen. Då blev det krav på åtgärdande med efterkontroll. Jag frågade då och kravet på efterkontroll direkt berodde just på att bilen haft felet förut. Så felet låg kvar i systemet och flaggade. Var en felkod som dock i verkligheten inte berodde på ngt fel.
 

Liknande trådar

Äldre Ska in imorgon tidigt med ett släp som jag nu upptäckt har en icke-fungerande lampa (blinkers) Det kommer man normalt undan med bara en...
Svar
10
· Visningar
3 155
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp