Ser ut att vara dräktig i 14 månaden

Shaggy

Trådstartare
Vi flyttade våra hästar från sommar hagen till vinterhagen i lördags. I vinterhagen har det växt upp allehanda goda saker att äta och nu står dom med nosen i marken från kl.6- kl.17. På min häst syns det VÄLDIGT tydligt eftersom hennes bukomfång börjar likna en riktigt stor fölmage. Från sidan ser hon ut ungefär som vanligt men frammifrån :smirk:, magen sticker ut minst 20 cm på varje sida. Så här tjock var hon inte ens i våras när vi släppte dom på betet :confused:
Vad gör man? Jag kan inte ha henne ute kortare tid eftersom alla i stallet jobbar på annan ort. Jag kan inte ha henne i sommarhagen för då ser hon inte dom andra hästarna och den hagen behöver vila. Jag kan inte ge henne mindre mat inne för hon får bara 1,5-2 kg hö under resten av dygnet. Jag kan inte rida mer för det hinner jag inte och dessutom vill jag inte rida för hårt nu eftersom hon har så mycket övervikt att släpa på.
Shaggy börjar bli desperat orolig för Novans stackars ben.
 
Är du riktigt säker det är övervikt då och inte proteinbrist ? Proteinbrist kan göra så magen sväller...hur ser hästen ut över revben och rygg då ? Putsade ni inte ned det gräs som vuxit upp i vinterhagen innan ni släppte dit dom ??
 
Troligen inte proteinbrist eftersom det som är i hagen till stor del är klöver. Dessutom har hon blivit så här tjock på 3 dagar vilket inte borde visa sig så snabbt pga proteinbrist.
Nej vi putsade inte det slogs i juli men sen har vi inte gjort nåt mer.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 075
Senast: Djurvän
·
Hästhantering Jag har fått ett intressant problem. Vi bor på egen gård och jag har min ridhäst hemma, tillsammans med en ponny som sällskap. Fram...
Svar
3
· Visningar
1 807
Senast: Piek
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 465
Senast: Lisa2014
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp