Serversurf

Freydis

Trådstartare
Är det möjligt att surfa via en privat server i Sverige om man bor utomlands och att IP-adressen visas som samma som den dator som finns i direkt anslutning till servern?
 
Sv: Serversurf

inte för servern som besöker dig, men den sidan kan ju alltid ladda ett script som kollar whatismyip.com eller dylikt, dvs från den anslutningen du använder.
 
Sv: Serversurf

Ja, det är fullt möjligt. Jag kan till exempel var som helst ifrån logga in på min jobbdator och köra vilket program som helst på den, men få upp fönstren vid den dator jag sitter. Kör jag en webbläsare på jobbdatorn kommer då alla sidor jag besöker gå via min jobbdators IP-adress.
 
Sv: Serversurf

Ja, det är fullt möjligt. Jag kan till exempel var som helst ifrån logga in på min jobbdator och köra vilket program som helst på den, men få upp fönstren vid den dator jag sitter. Kör jag en webbläsare på jobbdatorn kommer då alla sidor jag besöker gå via min jobbdators IP-adress.


Du har inte lust att förklara lite n'rmare hur det där fungerar? Jag är lika nyfiken som Freyan & kan inte få min lilla hjärna att fatta grejen :crazy:

Är det vanligt att man gör såhär?
 
Sv: Serversurf

Men alltså- om jag sitter utomlands med min fina laptop och min vän hemma i Svedala har en server som denne använder att surfa via- kan jag oxå surfa via den och då erhålla samma IP-nummer som min vän?

Och om jag sedan bor på ett hotell tillfälligt- kan jag även då surfa via servern hemma hos vännen?
 
Sv: Serversurf

Finns ju lite olika sätta att göra. Antingen kan man på ett eller annat sätt logga in remote på servern (behöver ju inte nödvändigtvis vara en server, en vanlig arbetsstation eller laptop fungerar lika bra) och surfa på den, eller så kan man tunnla sin http-trafik på sin egen dator genom den (servern).
 
Sv: Serversurf

Du kan ju använda dig av ssh om din vänn kör en ssh-server på sin server-burk, vilket är ganska troligt om det är en server och ännu troligare om den kör linux.
 
Sv: Serversurf

Intressanta svar, men om ni tänker "surfning for dummies" så kanske de kunde vara lite annorlunda formulerade :D
 
Sv: Serversurf

Intressanta svar, men om ni tänker "surfning for dummies" så kanske de kunde vara lite annorlunda formulerade :D

My thouht exactly...

Hmmm... asså... Kan jag ha en laptop i Ungern, Grekland, Sydamerika eller anywhere & koppla upp mig till "vännens" server i Sverige från olika platser?
Jag fattar liksom bara inte hur faaaasen det går till :crazy:
 
Sv: Serversurf

Om du t.ex. ska surfa genom en proxy eller nått på din vänns server så skickas all information till hans server och sen ut till sidan du ska surfa till och sen skickar den sidan tillbaka information till servern som den sen skickar vidare till din laptop och hemsidorna ser det då som att du sitter i Sverige och surfar eftersom det är hans serverip som skickas till siterna.
 
Sv: Serversurf

Intressanta svar, men om ni tänker "surfning for dummies" så kanske de kunde vara lite annorlunda formulerade :D

Du tycker alltså att svaret "Ja, det ska du kunna göra." är för avancerat? ;)

Men vad är det du vill ha svar på? Du har frågat om det går, och svaret på den frågan är "ja". Vill du veta hur det fungerar, eller vill du kunna surfa på det sättet själv?
 
Sv: Serversurf

Men varför?

Det finns många olika sätt att göra det på, och vilket man väljer beror på syftet och på vad man har tillgång till för utrustning och program.
 
Sv: Serversurf

Ja du!

Om jag vore tankeläsare hade jag förmodligen varit världens rikaste person, men jag gissar att TS vill ha en steg för steg-guide och tror att det bara finns ett sätt.

Det är väl som alla andra "intressanta frågeställningar" typ vad är det för nått som saknas när jag inte kan se xxx och de inte talar om de mest elementära parametrarna som OS osv. Typ rita, gissa, spring ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 933
Senast: Jeps
·
Juridik & Ekonomi Behöver input från er allvetande bukare igen! Jag ska förhoppningsvis börja jobba i Sverige, och skulle haft lite info kring vad som är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 933
Senast: Bison
·
IT & mobiler När folk kommer hem till mig och kör hit med gps, så blir de guidade att köra ner på grusvägen till grannen. Det är inte rätt väg till...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 394
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp