Bukefalos 28 år!

Service pack 2 till xp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Javan

Trådstartare
SKIT... installerade Service pack 2 till min dator och nu är den helt KAJKO! Kan inte starta om jag inte går i felsäkert läge och den kan inte göra systemåterställning. HUR fan ska jag bli av med skiten? Skulle helst vilja slippa använda recovry-skivorna då jag har rätt mkt nerladdat på min hårddisk som jag vill ha kvar. Snälla någon hjälp mig.

Mvh javan
 
Sv: Service pack 2 till xp

Det är nog så det är tyvärr. :P SP2 kan ställa till med rätt mycket om man inte är säker på att datorn är 100% kry innan. Själv väntade jag med att installera SP2 tills jag formaterade om datorn, då funkade det utmärkt. Nån annan kanske har ett bättre tips, jag vet tyvärr inget annat!

/Erica
 
Sv: Service pack 2 till xp

Efter x antal försök kom jag på hur jag skulle göra :0). Det var enklare än jag trodde, jag gick in i kontrollpanelen i alla fall och avinstallerade det manuellt via lägg till/ta bort programm och peppar peppar det verkar ha fungerat.

javan
 
Sv: Service pack 2 till xp

Min har inte krånglat nått alls efter jag installerade det, med tanke på hur diskussionerna var när SP2 kom så räknade man ju med att halva datorn skulle krascha.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Men många HAR haft väldiga problem..! Så jag tror inte alls att diskussionerna kring SP2 har varit överdrivna på något sätt. Jag har hört många kunder som ringt in till jobbet som haft problem med SP2 också. Det rekommenderas ju dessutom att man ska göra backup av viktiga filer innan man istallerar SP2, så t.o.m. Windows erkänner att det är riskfullt att installera.

/Erica
 
Sv: Service pack 2 till xp

Jo tack, det vet vi! Det kan bli strul efter man tar bort det också! Det vet min dator... :smirk:
 
Sv: Service pack 2 till xp

Jag upptäckte det nästa gång jag läste igenom ditt svar, jag läste det nog lite fel. Ber om ursäkt! :o

/Erica
 
Sv: Service pack 2 till xp

gör som jag, kör inte windowsupdate överhuvudtaget. Jag kör inte windowsupdate alls. Och min dator fungerar utmärkt, för att vara en pc *usch*
:bow: Mac Rulez! :bow:

ServicePack 2 brukar ställa till det för de flesta pcanvändare då det är bara är ett enda hopkok utav jävelskap =).

Mitt råd är därför: Kör aldrig windowsUpdate. Använd så lite utav Microsofts Produkter du kan.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Mitt råd är: lyssna inte på personen ovan. ;) Kör windowsUpdate regelbundet, men akta dig för SP2. Min dator fungerar alldeles utmärkt! :idea:

/Erica
 
Sv: Service pack 2 till xp

Vet inte om jag skulle rekommendera folk för att akta sig för SP2 direkt. Tvärtom skulle jag vilja säga. Installera SP2!
Men ha insikt om att det kan misslyckas på en dator som inte är nyinstallerad. Om så är fallet, så får man avinstallera SP2 igen (om det går) och installera om Windows innan man installerar SP2 på nytt.
SP2 innehåller en hel del nyttigt som hjälper den vanliga windowsanvändaren att undvika spywarez, trojaner och andra attacker.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Elajten skrev:
gör som jag, kör inte windowsupdate överhuvudtaget. Jag kör inte windowsupdate alls. Och min dator fungerar utmärkt, för att vara en pc *usch*
:bow: Mac Rulez! :bow:

ServicePack 2 brukar ställa till det för de flesta pcanvändare då det är bara är ett enda hopkok utav jävelskap =).

Mitt råd är därför: Kör aldrig windowsUpdate. Använd så lite utav Microsofts Produkter du kan.

Lyd ovanstående råd om du vill vara säker på att din dator ska vara sårbar för alla attacker som upptäckta säkerhetshål inbjuder till!
SP2 och att ständigt köra Windows uppdate är ett bra sätt att hålla ett hyffsat grundskydd!

Har åtgärdat ett otal datorer som inte haft någon patchnivå efter att dom kopplat upp sig via bredband.
Man behöver inte få något mail eller liknande, det räcker fint med att vara uppkopplad med en opatchad dator för att bli smittad!
 
Sv: Service pack 2 till xp

Bubben skrev:
Lyd ovanstående råd om du vill vara säker på att din dator ska vara sårbar för alla attacker som upptäckta säkerhetshål inbjuder till!
SP2 och att ständigt köra Windows uppdate är ett bra sätt att hålla ett hyffsat grundskydd!

Har åtgärdat ett otal datorer som inte haft någon patchnivå efter att dom kopplat upp sig via bredband.
Man behöver inte få något mail eller liknande, det räcker fint med att vara uppkopplad med en opatchad dator för att bli smittad!

Min dator har varit up-and-running nu i flera månader utan en enda spyware. Förklara hur det kan komma sig då? Kör jag alla windowsupdates så blir datorn helt bäng och lägger av. Och ska det vara sånt jäkla jox med att installera servicepack2?? Hur ska då en helt vanlig tant agda 80 år klara av detta?

Microsoft bakar bara in mer och mer skit i varje update som kommer. Bland annat en massa diagnosprogram och spyware som kollar vad du har för piratkopierad mjukvara t.ex windows. Men det kanske du missat? Inte läst på eller?? Enligt 3Dmark tester visar de att med komplett windowsupdate med ALLA update inklusiva servicepack2 så blir datorn avsevärt trögare än utan det överhuvudtaget.

Windows är en smitthärd. Internet Explorer ska vi ju inte tala om. Macintosh med sitt Absolut 120%:igt virusFRIA Mac OS X.

Microsofts inbyggda brandvägg är ett skämt. Jag använder Trend Micro´s Pc-Chillin 2002 antivirusprogram med inbyggd brandvägg. Detta är väldigt lätthanterligt, ger bra skydd och uppdaterar sig självt minst 1 gång per dag, ibland 2 gånger per dag. Av 10 antivirusprogram som testats så ligger detta på 2:a plats. Norton antivirus låg på 4:e plats.

Ett bra koncept är:

* Använd endast Mozilla Firefox som webläsare
* Ställ in Ad-Aware på automatisk maximal sökning vid start av windows
* Stäng av windowsupdate
* Kör Pc-Chillin 2002 eller Panda Antivirus som antivirsuskydd samt brandvägg och skippa Windows egna inbyggda skit.
* Och det mest optimala: Köp en Macintosh med Mac OS X så slipper ni tänka på sånt här i framtiden.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Jag skulle föreslå att du kastar ut din windowsdator (om du fortfarande har en sådan) och kramar din mac lite extra inatt. Jag kan faktiskt hålla med om att mac OSX är lite sexigt. Mest på grund av den robusta grunden den har från BSD. Men inte mer än så.

Jag kan verkligen inte hålla med om dina rekommendationer angående windows. Klar det blir en liten prestandaändring om man installerar in fler saker i systemet, men datorn "klappar inte ihop" normalt sett (i såna fall har man troligtvis redan problem med virus, spyware eller liknande). Det blir det oavsett om det är uppdateringar eller om man installerar antivirusprogram eller liknande. Faktum är att antivirusprogram brukar kunna stjäla ganska mycket prestanda, så jag är lite förvånad att du rekommenderar detta.

Windows inbyggda "skit" till brandvägg är inte skit för medelsvensson. Det är precis vad de behöver för att hålla datorn tät. Varken mer eller mindre. Att den är påslagen direkt vid installation och att uppdateringer hämtas automatiskt är underbart, för medelsvensson är inte så haj på datorer och brandväggar och allt vad det heter. Därför är en uppgradering till SP2 det minsta man kan begära för att farmor Agdas dator inte ska vara som ett läckande såll.

Visst kan man argumentera att Linux, MacOSX och allt vad de nu heter är säkert och lättanvänt. Men det är inte en miljö som medelsvensson är van vid. Det är inget som medelsvenssons granne har eller hans/hennes arbetskamrater, vilket betyder ganska mycket faktiskt.

Här kan du få lite huvudbry:
Operativsystemnamn: Microsoft Windows XP Professional
Operativsystemsversion: 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Ursprungligt installationsdatum: 2002-12-11, 19:43:48
Tid sedan systemstart: 38 dagar, 5 timmar, 1 minuter, 2 sekunder
 
Sv: Service pack 2 till xp

bengibollen skrev:
Jag skulle föreslå att du kastar ut din windowsdator (om du fortfarande har en sådan) och kramar din mac lite extra inatt. Jag kan faktiskt hålla med om att mac OSX är lite sexigt. Mest på grund av den robusta grunden den har från BSD. Men inte mer än så.

Jag kan verkligen inte hålla med om dina rekommendationer angående windows. Klar det blir en liten prestandaändring om man installerar in fler saker i systemet, men datorn "klappar inte ihop" normalt sett (i såna fall har man troligtvis redan problem med virus, spyware eller liknande). Det blir det oavsett om det är uppdateringar eller om man installerar antivirusprogram eller liknande. Faktum är att antivirusprogram brukar kunna stjäla ganska mycket prestanda, så jag är lite förvånad att du rekommenderar detta.

Windows inbyggda "skit" till brandvägg är inte skit för medelsvensson. Det är precis vad de behöver för att hålla datorn tät. Varken mer eller mindre. Att den är påslagen direkt vid installation och att uppdateringer hämtas automatiskt är underbart, för medelsvensson är inte så haj på datorer och brandväggar och allt vad det heter. Därför är en uppgradering till SP2 det minsta man kan begära för att farmor Agdas dator inte ska vara som ett läckande såll.

Visst kan man argumentera att Linux, MacOSX och allt vad de nu heter är säkert och lättanvänt. Men det är inte en miljö som medelsvensson är van vid. Det är inget som medelsvenssons granne har eller hans/hennes arbetskamrater, vilket betyder ganska mycket faktiskt.

Här kan du få lite huvudbry:
Operativsystemnamn: Microsoft Windows XP Professional
Operativsystemsversion: 5.1.2600 Service Pack 2 Build 2600
Ursprungligt installationsdatum: 2002-12-11, 19:43:48
Tid sedan systemstart: 38 dagar, 5 timmar, 1 minuter, 2 sekunder


Wow lite över en månad...inte så intressant..ingen svår bedrift.

Jag kramar min lilla söta ibook G4 12" ofta ja. Jag vill påstå att mina rekommendationer är utmärkta. Windows egna brandvägg är ett läckande såll, att den duger för medelsvensson är för att de inte märker hur mycket skit som trillar igenom innan det är för sent. Att antivirusprogram kräver kan jag hålla med om ifall vi pratar om Nortons prylar. Pc-Chillin 2002 drar inte en enda % i cpu kraft, märke rinte av det ett dugg.

Windows klappar ihop ofta på grund av dess struktur. Det brukar börja med småfel, sen är dominoracet igång och sedan så fungerar inget, oavsett hur snabb dator man har. En Windows-pc är det sämsta man kan ha om man tänker på säkerhet t.ex företag eller annat. jag använder enbart min pc till att spela spel på och surfa. Och ibooken till allt annat. Jag har 15 års erfarenhet utav både mac och pc så jag vet vad jag talar om. Jag har oxå haft nästan alla fel man kan ha på en dator.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Mest var det ursprungliga installationsdatumet som var mest intressant, det var då jag installerade windows på en ny hårddisk för att den gamla var kaputt (IBM deathstar)...och se trots att jag inte har formaterat och installerat om varannan månad så funkar faktiskt min dator. Startat om har jag gjort för att det behövts vid installation av program eller hårdvara eller i sällsynta fall pga strömavbrott. Aldrig någonsin för att windows har klappat ihop.

De fall jag har hört talas om när windows verkligen har klappat ihop för någon, så handlar det i de allra flesta fall om att de _inte_ har uppdaterat regelbundet och därför fått en mask i systemet.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Elajten skrev:
Wow lite över en månad...inte så intressant..ingen svår bedrift.

Jag kramar min lilla söta ibook G4 12" ofta ja. Jag vill påstå att mina rekommendationer är utmärkta. Windows egna brandvägg är ett läckande såll, att den duger för medelsvensson är för att de inte märker hur mycket skit som trillar igenom innan det är för sent. Att antivirusprogram kräver kan jag hålla med om ifall vi pratar om Nortons prylar. Pc-Chillin 2002 drar inte en enda % i cpu kraft, märke rinte av det ett dugg.

Windows klappar ihop ofta på grund av dess struktur. Det brukar börja med småfel, sen är dominoracet igång och sedan så fungerar inget, oavsett hur snabb dator man har. En Windows-pc är det sämsta man kan ha om man tänker på säkerhet t.ex företag eller annat. jag använder enbart min pc till att spela spel på och surfa. Och ibooken till allt annat. Jag har 15 års erfarenhet utav både mac och pc så jag vet vad jag talar om. Jag har oxå haft nästan alla fel man kan ha på en dator.


Att ha haft nästan alla fel man kan ha, ska det ses som en merit eller som en bedrift?

När vi pratar datasäkerhet och företag så är man helt fel ute om man börjar prata om windows!
Det första och viktigaste är företagets skalskydd och backuprutiner, därefter är det diciplinen på användarna.
Ett företag som enbart litar på sitt/sina operativsystems säkerhet är illa ute.
Det finns inget 100%igt säkert OS, inte ens Novell som jag är en stor beundrare av!

Om du har hittat ett antivirusprogram som inte kräver en enda % i cpu så måste det ju vara en stor sensation!
Tänk att köra 1000 sesioner på en PC och ändå kunna göra allt det vanliga utan att det märks!
Dom programerarna borde få Nobelpris!

Att windows klappar ihop beror ofta mer på användarna och att dom håller på och "klabbar" än på dess struktur.
Det jag har sett under mina 8år som nätverkstekniker är att det ALLTID krånglar betydligt mer hos dom som tror att dom kan en massa, sedan kan man ju spekulera i om det beror på windows struktur eller något annat!
 
Sv: Service pack 2 till xp

Bubben skrev:
Att ha haft nästan alla fel man kan ha, ska det ses som en merit eller som en bedrift?

När vi pratar datasäkerhet och företag så är man helt fel ute om man börjar prata om windows!
Det första och viktigaste är företagets skalskydd och backuprutiner, därefter är det diciplinen på användarna.
Ett företag som enbart litar på sitt/sina operativsystems säkerhet är illa ute.
Det finns inget 100%igt säkert OS, inte ens Novell som jag är en stor beundrare av!

Om du har hittat ett antivirusprogram som inte kräver en enda % i cpu så måste det ju vara en stor sensation!
Tänk att köra 1000 sesioner på en PC och ändå kunna göra allt det vanliga utan att det märks!
Dom programerarna borde få Nobelpris!

Att windows klappar ihop beror ofta mer på användarna och att dom håller på och "klabbar" än på dess struktur.
Det jag har sett under mina 8år som nätverkstekniker är att det ALLTID krånglar betydligt mer hos dom som tror att dom kan en massa, sedan kan man ju spekulera i om det beror på windows struktur eller något annat!

DÅ är du en väldigt dålig nätverkstekniker då. Min morsa och min sambos morsa har båda varsin köpt pc med alla updates och antivirus och allt "skydd" man kan ha. De surfar bara på vars högst 3-4 sidor. Ingenting annat. Deras datorer havererar i ett och fylls med en massa trojaner och jäkelskap. De kör båda Norton Antivirus.

Och jag har 15 års erfarenhet av både mac och pc. Och du, får man inga fel så lär man sig inget. Jag tycker det är bra att få fel för då lär man sig att fixa det nästa gång. Så att jag skulle "klabba" en massa är bara helt fel..

Jag kan ha överdrivit en aning med att den inte tar cpu % men man märker inte när den jobbar. Norton antivirus segar ner en 3.6Ghz pc med 1024mb ram direkt så at man kan tro att det var en P-II:a på 400mhz. Det jag ville ha sagt var att det är ett skitbra program som inte släpper igenom ett enda skit. Det GÖR Norton. Tycker du att Windows struktur är bra och stabil så kan du inget om datorer då. Då är det dags att vakna upp ur M$-drömmarna.
 
Sv: Service pack 2 till xp

Norton AV är ju ökänt för att vara tattigt, sno resurser och ställa till med besvär. Det är ju som att jämföra en frisk, levande tonfisk med en inlagd sill. :-)
Bubben har dessutom inte ens nämt Norton.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 414
Senast: Grettir
·
IT & mobiler Min dator mår synnerligen obra. Den har mått bra tills igår kväll, då jag satt och surfade och skulle ladda in lite bilder från...
Svar
2
· Visningar
1 169
IT & mobiler Finns det några snälla dataexperter här? :crazy: Hur sjutton formaterar man om hårddisken och installerar om XP på en Dell (Dell...
Svar
10
· Visningar
1 093
Senast: Skogstokig
·
F
IT & mobiler Förra veckan fick jag hjälp att omformatera hårddisken, eftersom datorn var sprängfylld med skit och därmed helknäpp. Fick tillbaka en...
Svar
5
· Visningar
996
Senast: suisyola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp