Presto

Trådstartare
Hejsan!

Är lite arg just nu, men jag tänke jag får kolla om detta är vanligt. Jag har sedan c:a 5år sparat på en servis av ett känt märke. Ganska dyra grejer så jag har önskat mig glas och tallrikar i jul och födelsedagspresent. Vill ha 12 av varje och har spanat in vad jag ska börja samla när jag har t.ex. alla glas. Nu skulle jag börja spara upp lite av en ny sorts grej, går in på hemsidan och det finns inte kvar. Mejlar och frågar och får till svar att dom delarna har utgått ur sortimentet???

Är inte det riktigt dåligt? Hann köpa en sån, vill ju ha 12 och de kommer inte produceras längre. Borde inte företaget gå ut och informera att det kommer utgå så "passa på att köp". Detta kommer leda till att jag inte heller kan köpa nya om något skulle gå sönder. Känner nu att jag vill skrota hela servisen. Hur roligt är det att ha jättefina grejer som matchar men helt plötsligt är "glasskålarna" av annat märke och form. Sabbar ju hela idén. Eller är det bara att bita i det sura?

De har aldrig informerat att det är en begränsad eller tillfällig upplaga, utan detta kom som en chock. Har lagt mycket pengar på detta :( Såg så fram emot att kanske ha en helt komplett servis om 10år....
 
Jag förstår precis hur du känner och har varit i liknande läge själv. Samtidigt tror jag inte att någon egentligen kan lastas för problemet. Ingen tillverkare, distributör eller detaljist kommer att kunna eller vilja garantera tillgänglighet av en viss modellserie över en specificerad lång tid. Det jag tror att man kan göra är att dels se till att skaffa de "strategiskt" viktigaste delarna först, dels undvika att planera anskaffningen under väldigt lång tid. När man väl står där du gör nu så återstår att ringa runt till återförsäljare och kolla lagerstatus, och att dammsuga begagnatannonser.
 
Nja, företag kan ju inte producera grejer för att någon kanske vill fortsätta ha dem i 10 år...
Säljer det inte så gör det ju inte.
Sedan förstår jag verkligen om du blir frustrerad! Kanske kan du hitta en del begagnat?
 
Hejsan!

Är lite arg just nu, men jag tänke jag får kolla om detta är vanligt. Jag har sedan c:a 5år sparat på en servis av ett känt märke. Ganska dyra grejer så jag har önskat mig glas och tallrikar i jul och födelsedagspresent. Vill ha 12 av varje och har spanat in vad jag ska börja samla när jag har t.ex. alla glas. Nu skulle jag börja spara upp lite av en ny sorts grej, går in på hemsidan och det finns inte kvar. Mejlar och frågar och får till svar att dom delarna har utgått ur sortimentet???

Är inte det riktigt dåligt? Hann köpa en sån, vill ju ha 12 och de kommer inte produceras längre. Borde inte företaget gå ut och informera att det kommer utgå så "passa på att köp". Detta kommer leda till att jag inte heller kan köpa nya om något skulle gå sönder. Känner nu att jag vill skrota hela servisen. Hur roligt är det att ha jättefina grejer som matchar men helt plötsligt är "glasskålarna" av annat märke och form. Sabbar ju hela idén. Eller är det bara att bita i det sura?

De har aldrig informerat att det är en begränsad eller tillfällig upplaga, utan detta kom som en chock. Har lagt mycket pengar på detta :( Såg så fram emot att kanske ha en helt komplett servis om 10år....
Många gör som du och samlar på en speciell servis, jag tycker också att de absolut borde bli mycket bättre på att informera om detta.
 
Kolla tradera, där kan man hitta massor av servis-delar. Jag har lyckats köpa en komplett servis (nästan) av en sort som inte tillverkats på säkert 10 år. Man får kolla varje vecka efter nya delar.

Grejen är att jag tror dom slutade tillverka vissa delar för de såldes dåligt. Har bara hittat "standar" grejerna begagnat. Servisen är relativt ny, yngre än 10år... Känns bara så tråkigt :(
 
Nja, företag kan ju inte producera grejer för att någon kanske vill fortsätta ha dem i 10 år...
Säljer det inte så gör det ju inte.
Sedan förstår jag verkligen om du blir frustrerad! Kanske kan du hitta en del begagnat?

Fast det är skillnad på en "vanlig" pryl och en finporslin kan jag tycka... De har 10års efterköpsgaranti på flera andra serviser i sitt sortiment har jag sett nu i efterhand.
 
Förstår att det känns surt, men samtidigt kan man ju inte kräva att företag fortsätter sälja en produkt/serie i 10-15 år.
Det man kan tänka på är ju att köpa 4 delar av "allt" först, sen köpa så man har 6-8-12, för att hinna få en komplett servis, om än liten. Den finns inte i en annan färgsättning nu och du kan kombinera?
 
Jag har råkat ut för det här två gånger - i ena fallet slutade märket att tillverka serien helt, och i andra fallet bytte de ut den blå nyansen i en av sina serier till en lite mörkare. Det är inte alls kul när det händer, men jag tror tyvärr som många andra att det är rätt normalt och inget man kan göra så mycket åt. Den där de bytte ut nyansen kändes dock ovanligt frustrerande eftersom jag har svårt att se anledningen... I alla fall - jag har sedan dess alltid kört på strategin som @Trott nämner och försökt att köpa så nära komplett jag kunnat varje gång.

I mitt fall hittade jag en hel del på märkets outlet. Många av de svenska märkena har en sådan - gäller det kanske ditt också? Jag vet att det garanterat finns för Rörstrand, Ittala och Orrefors i alla fall. Mer generella hemsidor som typ Royal Design och Design Online har i vissa fall också kvar utgångna delar i sina lager.
 
Senast ändrad:
Även jag har råkat ut för det och det kom som en total överraskning. Jag hade inte ens tänkt på att det skulle kunna hända. Och de går i princip inte att få tag på begagnat heller.

Jag bestämde mig för att vara nöjd med de jag har och sen köpa på mig en ny servis med fler delar till de riktigt stora middagarna. Problemet är bara att jag inte hittar ngn ny som jag gillar. Vardagsporslin finns det mkt av som jag gillar men finporslin är svårare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Vi har en servis som vi försöker få värderad.... i morgon kommer nämligen en auktionsfirma och ska se över grejerna i svärmors dödsbo...
Svar
9
· Visningar
2 337
Senast: Prosit
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 100
Senast: Lobelia
·
Utrustning En ny häst är på intågande, och till denna kommer en helt ny utrustning köpas då jag inte vill använda min gamla hästs grejer, de är...
2
Svar
24
· Visningar
2 799
Senast: SaraB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp