Bukefalos 28 år!

Sett barrockfilmer, undringar.

Djurjouren

Trådstartare
Training and ridning the barrockhorses part 1 heter den.
Den visar hur man börjar med barrockhästen. Vi ser Olivero Nuno (osäker på stavning) inlongera en häst först på kapson och sen på träns , låga inspänningar OCH nått som ser ut som ett gouge samtidigt. Det ser jättetrevligt ut, rak fin häst, ingen överböjning eller nått konstigt.

Sen ser vi Bent longera in en häst, han överböjjer den i ett par sekunder och släpper sen ut den på volten icke överböjd. Sen börjar de rida hästen och hon (nån ridelev) sitter i en superlodrät sits (drägelvarning, så himla fin sits), på kandar och rider lätt (sån lättridning som jag lärt mig) i en mkt svag böjning, gör lite öppnor och det är mkt tvärning men inte mkt böjning, hon rider hästen mot yttertygeln och att den ska söka sig framåt neråt.
En annan ryttare tar vid på en något mer utbilddad häst på träns. Den ryttaren har inte lika fin sits, han har ljumskkramp men sitter ändå ganska fint.
Även han rider hästen mot yttertygeln och i lättridning på svag böjning med framåtndeåtsökning.

Man ser en massa andra kända tränare men inte nånstans ser man överböjning, stolsitsar, slaka yttertyglar med medföljande drag i inner. Man ser sån ridning som jag lär mig, vanlig hederlig dressyr där man petar in bakben.

Nersittning i trav ser man bara på mkt välutbildade hästar och inte förrän då ser man stångbetten komma in i bilden.

Det är jätteintressant att se, jag är inte färdig ännu så jag kommer säkert med fler synpunkter.

Bent verkar för övrigt mkt klok, han berättar att det viktigaste med unghästar är att lära dem kommandona skritt och halt, inte förrän de kan det på muntliga kommando går man vidare. Han berättar oxå att hästen ska kunna ledas utan problem och han släpper inte hästen så nära inpå sig att man får knähundsintrycket.
Att trampa in med innerbak är en annan intressant grej, han visar tydligt att bakbenet ska inåt framåt, inte så som de jag ser gör, petar benet inåt utåt så att hästen snubblar på sig själv.
Alla svenskar borde se den filmen som en vanlig hederlig hästhanteringsfilm, det är största bristen hos så gott som alla ekipage jag tränar, att hästarna varken kan halt eller gå och att de klättrar på sina människor som om de vore små knähundar och att de är oledbara när det verkligen gäller.

Hur som haver så är det jäteroligt att se och jag undrar varför barrocken i Sverige som ju är Branderupinspirerad till stor del blivit så fel, ; man ska överböja, man ska aldrig använda yttertygeln, man ska dra i inner, man ska fixå sökning med stångbett (trots att man sitter som en badanka) man ska peta innerbak att sättas ner framför yttre eller ännu hellre utanför samtidigt som man drar i inner? Nån som har några reflektioner?
 
Det låter jätteintressant!

Var har du fått tag på den filmen? Den låter toppen, jag vill också se! :)
 
det lät ju som en bra film att se även för oss som kanske inte direkt är intresserade av barockridning..

var har du köpt den? PM:a gärna om du inte vill skriva i tråden!
 
Min första tanke är att jag vill se filmen!!

Känner inte helt igen mig i ditt sista stycke dock; den jag rider för uppmanade ganska omgående om att vi skall använda yttertygeln. Visst har vi böjt - och förböjt - kortare stunder men det är inte per automatik signifikativt med barockridningen utan också med mina tillkortakommanden som ryttare... :devil:

Som någon (svea?!) redan påpekat åtminstone i ridsport så är det kanske också så att avarterna i mångt är de som utmärker inriktningen - oavsett inriktning?!

Men allra viktigast - VART hittar jag filmen?!!
 
Hittade den i Wien, på spanska ridskolan, hittade jättemånga roliga filmer, intresserade är välkomna på filmvisning :-)
 
Hur som haver så är det jäteroligt att se och jag undrar varför barrocken i Sverige som ju är Branderupinspirerad till stor del blivit så fel, ; man ska överböja, man ska
aldrig använda yttertygeln, man ska dra i inner, man ska fixå sökning med stångbett (trots att man sitter som en badanka) man ska peta innerbak att sättas ner framför yttre eller ännu hellre utanför samtidigt som man drar i inner? Nån som har några reflektioner?


Ja dom reflektioner jag har är att det INTE skall vara så här och jag har svårt att tro att dom "seriösa" tränarna lär ut på detta viset.

Men å andra sidan när man tittar på "vanliga" dressyrvideos/träningsvideos så visar dom upp en helt annorlunda bild än vad det sedan ser ut i verkligheten.

Alla säger att hästarna skall gå för lätta hjälper, bära sig själva i uppförsbacke med lätt kontakt på tygeln osv osv och ändå ser jag bara ekipage på tävlingsbanan som visar upp motsatsen.

Det är nog samma i alla grenar för hade det varit så jädra enkelt att rida hade ju fler varit mkt bättre än vad dom faktiskt är :crazy:
 
"hade det varit så jädra enkelt att rida hade ju fler varit mkt bättre än vad dom faktiskt är " :bow: :bow: :bow:

...och om bara de som rider riktigt och korrekt fick rida skulle väldigt många hästar få vila väldigt mycket! Bl a min... :rofl:
 
Som jag skrivit tidigare så har du nog tyvärr sett en hel del dålig barockridning.

Själv började jag rida akademiskt för drygt ett år sedan och har ridit för två olika tränare (elever till Bent). Jag har inte sett något alls av den där överböjningen som du beskriver, inte heller något dragande i innertygel osv osv.

Nästa kurs här uppe i nordvästra Skåne är om drygt fem veckor. Du kanske skulle komma hit och göra ett studiebesök?

Hör av dej om du är intresserad. :)

Immer
 
Visst är det kul när det ser bra ut! Vi anmäler oss gärna till filmkväll (jag tar mig friheten att tala för min sambo också ;)).

Något som jag grunnat mycket, mycket över sen jag var i Danmark på Bents "öppethus träning", eller vad det nu kallades, är just böjningen. För det jag såg var motsatsen mot vad du beskriver. Alla hästarna var konstant böjda, och oftast överböjda. Även de som tränades på något högre nivå. Jag personligen är ju "emot" överböjning, i alla fall under längre tid i rörelse. Men samtidigt så kan man ju inte komma ifrån att Bents hästar är mycket lösgjorda, och han har kommit långt med många hästar trots att de inte har de bästa förutsättningingarna kroppsligt... Man kan ju inte låsa sig i en uppfattning att "detta är fel" när det uppenbarligen fungerar. Sedan att man ser många som efterapar utan att veta var de egentligen hör hemma på utbildningsstegen, det är ju en annan sak. Man kan ju inte dömas efter elever som man inte har haft. :crazy:

Nä, jag är för trött för att skriva något vettigt just nu. Har jobbat som en tok idag, men jag tar gärna en disskussion om detta någon annan dag.
Mvh/Marie
 
Jag ska upp till Tim denna eller nästa vecka och lämna Askur och hämta Dementur, filmen kan få åka med i transporten då ifall du är sugen ;)
 
Jag har ju aldrig sett en Bentlektion, bara hans elever när de håller lektioner och där är det oxå överböjt som tusan och inte direkt vackert.... Inte alls som på filmen. Undrar mkt över det.

Det enda fula där var på filmen var en tjock fläskig häst typ ardenner eller nåt annat som piafferade i en halv evighet ilsket vifftandes på svansen och med en badanksgumpad tjej på ryggen som satt och ryckte i stångbettet hela tiden. Det passade inte in i det han visade själv, kanske är hans undervisning elevanpassad för att alla ska få testa på piaff och sånt oavset om det är bra för hästen eller ej? "illasittande ryttareanpassat" ?

Får ta mig i kragen och åka på en Bentträning. Ska planera för fimvisningskväll, vi verkar bli väldigt många så det är bra om alla kan samma dag :D
 
Då är det den filmen jag har sett. Jag kunde för mitt liv inte begripa varför BB stod bredvid och lät henne hålla på aå. Hästen piaffade inte ens, bara steppade lite och protesterade kraftigt mot tjejens hand. Hon åkte som en smörklick på en het potatis, som min gamle ridlärare brukade säga. Inte vackert alls :(

Oändligt trevligare att se var då portugisen. Nuno Oliveiras sonson, eller vad han är.
 
Det är vad jag har sett presteras av andra med samma bakgrund. Så illa ut fört att det är gräns till överutnyttjande av djur.
Men buke är full av förklaringar att det ska vara så. Hästarna ska vara sånna, ryttarna ska vara sånna. Den som säger annat ska halshuggas. Ingen får begära att hästen ska ha förutsättning för arbetet eller att ryttaren ska ha det.
 
En ödmjuk teori. Jag antar att det som visades på videon var hästar som utbildades från grunden, inte korrigeringshästar. På sådana finns naturligtvis ingen anledning till överböjning eller överhuvud taget något annat än känslig, korrekt ridning.

Men på en stackars pålle som man knycklat ihop halsen på genom att suga tag i inner och låsa fast på ytter i tio år, dvs troligen majoriteten av alla hästar i Sverige eftersom det är vad man får lära sig på ridskolan, på en sådan häst kan jag mycket väl tänka mig att det är motiverat att släppa ytter helt och överböja, bara för att få spänningarna att släppa.

Sedan kan det förstås missförstås, så folk tror att det är idealet, fast det egentligen är en korrigeringsmetod att använda en kortare period. Ungefär som gramanen, med andra ord.

Men att det skulle vara så ekipagen på högre nivå rider känner jag inte riktigt igen. Men jag har naturligtvis inte sett alla.
 
Hörde motsvarande om någon som sett några som tränat för Charles de Kunffy i USA. Alla undrade vad det var för konstiga övningar. När de gick och tittade på nästa kurs var det KORRIGERINGSÖVNINGARNA som skulle utföras några gånger - som eleverna hade trott vara grundarbetet. Det är lätt att det blir fel. Jag har sett Bent sitta och inte säga något om en som piaffade i fyrtakt, så hans pedogogik är inte något som passar mig. Man lär väl en del av att titta - på nästan allt- dock. Skulle vara väldigt spännande att se Antti träna någon gång.!!Just när jag tror att han är helgalen :crazy: :crazy: skriven han något :idea: jattebra :angel: - och tvärtom. :devil: /T_B :confused: :confused: :confused:
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 450
Senast: Lycan
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 176
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 378
Senast: Soffan74
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 243
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp