Bukefalos 28 år!

Buskryttare

Trådstartare
Hej. Tittar just nu på en sadel som heter Setzi. Återförsäljaren säger att 18" är som 17". Stämmer det? Hur ligger den på breda hästar men med manke? Återförsäljaren säger att den är ganska smal. Hur lång är ytan mot ryggen, är det samma som sadeln är lång eller kortare? Ni som har Setzi är dom sköna att rida i?
 
Sv: Setzi

Jag tror att chansen är större för svar på distansforumet, eftersom Setzi vad jag förstått i första hand gör sadlar just för distansritt. Jag har inte provat, eftersom jag inte har behov av en så lätt sadel (snarare tvärtom).
Vad jag fått höra ska den vara rätt smal i bommen, och när jag tittar på bilder tycker jag att det ser ut att stämma, dvs troligen inte optimalt för en bredryggad häst. Rakt bakifrån ser den lätt "takformad" ut, vilket förutsätter en rygg som inte är platt, så att säga. Om den finns i olika bomvidder vet jag inte, men utifrån deras hemsida förstår jag det som att det är en "standardbomvidd" - normal (gissningsvis runt 90-95 grader ?). Anläggningsytan är lika lång som sadeln (bommen) är lång - som med alla sadlar ;) .
 

Liknande trådar

Utrustning Vi ska testa en Ordo Victoria på vår ponny. Jag har bara sett den på bild, så vet inte ens om den passar än.. men.. jag känner inte till...
Svar
7
· Visningar
721
Senast: Robina
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
918
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp