Sevärda dokumentärer

aiquen

Trådstartare
Apropå tråden om Trump kom jag att önska tips på bra och sevärda samhällsdokumentärer, typ som Murder Mountains eller om flat earthers eller konspirationsteorier eller Trump eller ... Ni fattar!

Har ni några tips? :)
 
Jag skrev om denna för ett par veckor sedan, The Great Hack.

Har bara sett halva än. Den är intressant men svår att hänga med pga klåfingrig bildproduktion. Så fort det handlar om internet tenderar filmmakarna spinna loss totalt med en massa digitalt tjafs i bild, den här filmen är överlastad med sånt. Synd, för den känns som viktig att se.

Sedan igår streamar denna på Netflix, kommer att titta så fort jag får tillfälle. En dokumentär om Cambridge analytica-historien.


(Cambridge analytica: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Analytica)
 
SVT har en dokumentärserie om Vietnamkriget. För mig som har sådär hyfsad koll, men inte vetat riktigt vad som hände och vad det egentligen handlade om från början, är det intressant att få det mer sammanhängande berättat. Välgjord och sevärd, med reservation för att jag bara sett del ett av tio ännu.
Känns mer som samhällsperspektiv än krigshistoria så den kanske kan rymmas i utkanten av temat du frågade om... Ligger ute fem månader till.
 
Senast ändrad:
SVT har en dokumentärserie om Vietnamkriget. För mig som har sådär hyfsad koll, men inte vetat riktigt vad som hände och egentligen vad det handlade om från början, är det intressant att få det mer sammanhängande berättat. Välgjord och sevärd, med reservation för att jag bara sett del ett av tio ännu.
Känns mer som samhällsperspektiv än krigshistoria så den kanske kan rymmas i utkanten av temat du frågade om... Ligger ute fem månader till.
Jag har sett alla tio avsnitt tyckte den var jättebra
 
SVT har en dokumentärserie om Vietnamkriget. För mig som har sådär hyfsad koll, men inte vetat riktigt vad som hände och vad det egentligen handlade om från början, är det intressant att få det mer sammanhängande berättat. Välgjord och sevärd, med reservation för att jag bara sett del ett av tio ännu.
Känns mer som samhällsperspektiv än krigshistoria så den kanske kan rymmas i utkanten av temat du frågade om... Ligger ute fem månader till.

Såg också alla avsnitten när den låg ute senast, instämmer i att den var mycket bra och sevärd!
 
Den stora sjukhusstriden på SVT play tycker jag är väldigt sevärd, handlar om centraliseringen av svensk sjukvård. Förvånar mig att det inte blivit större liv om den. Flykten från Saudiarabien, Brasiliens nya väg samt Spion i extremhögern är andra sevärda dokumentärer med samhällskoppling som finns på SVT.
 
Jag pratade med en pilot for ett annat bolag pa flighten net till Phoenix. Han commenterade pa forandringar I hur manniskor beter sig nar vi sag en nyhets snutt i gaten innan vi bordade planet. Samtalet ledde till att Han recommenderade en Netflix production, The brainwashing of my dad. Sa fort jag kommer hem och har tid kommer jag att titans pa den.
 
Apropå tråden om Trump kom jag att önska tips på bra och sevärda samhällsdokumentärer, typ som Murder Mountains eller om flat earthers eller konspirationsteorier eller Trump eller ... Ni fattar!

Har ni några tips? :)

Vet inte om den finns kvar på SVT-play men i våras visade de en kortserie om musikgruppen Dolly Style. Vidrigt hur de behandlar tjejerna!
 
Tack för tipsen! En del har jag redan sett, andra verkar klart intressanta!

Har börjat se serien om Vietnamkriget på SVT play nu på morgonen. Den verkar lovande just för att få en mer sammanhängande bild av det.

Den om Cambridge analytica verkar också intressant och verkligen på temat av det jag söker. :)
 
"The family, makt, politik och fundamentalism i USA"
"Knock down the house, kampen om kongressen"
"Get me Roger Stone"

Alla tre på netflix, om en är intresserad av USA och politik.

Denna på youtube, om Charlie Wilson, en amerikansk playboy, som såg till att Ryssland vingklipptes rejält och besegrades i Afghanistan

Överhuvudtaget finns det enormt mycket god dokumentär på youtube.
 
Jag skrev om denna för ett par veckor sedan, The Great Hack.

Har bara sett halva än. Den är intressant men svår att hänga med pga klåfingrig bildproduktion. Så fort det handlar om internet tenderar filmmakarna spinna loss totalt med en massa digitalt tjafs i bild, den här filmen är överlastad med sånt. Synd, för den känns som viktig att se.
Dark Horse på Tv4!
 
Måste tipsa om den här dokumentären på youtube om Chris Watts, mannen som dödade sin gravida fru och deras två döttrar 3 & 4 år under förra året. Den kom upp i mitt youtubeflöde igen (jag såg den i vintras) och tänkte bara tipsa om den. Det finns en massa material om den här killen och mordet på youtube, men tror att det var denna som täcker det mesta, inklusive filmsekvenser där grannen inser att hans övervakningskamera filmat när Watts bar ut frun till bilen, och just hade visat det för Watts och filmat det. Sen finns det senare videos på Watts från fängelset men så hard core intresserad av honom som person är inte jag. Men den här dokumentären är sevärd.
 
  • Gilla
Reactions: 360
Jag är mest inne på brott och kriminalgrejer, så "Mommy dead and dearest" rekommenderar jag. Handlar om DeeDee Blanchard och henne behandling av dottern Gypsy Rose Blanchard i nån form av Münchhausen by proxy-anda. Otroligt hemsk och fascinerande på samma gång.
 
Jag är mest inne på brott och kriminalgrejer, så "Mommy dead and dearest" rekommenderar jag. Handlar om DeeDee Blanchard och henne behandling av dottern Gypsy Rose Blanchard i nån form av Münchhausen by proxy-anda. Otroligt hemsk och fascinerande på samma gång.
Den är bra.
 
Såg The Great Hack igår och tyckte att den var klart intressant. Visserligen hade filmen ett litet smalare scope än jag väntade mig, den fokuserade på Cambridge Analytica men behandlade även fenomenet i stort. Intressant att de hade fått nyckelpersoner att prata så öppet som de gjorde. Men jag saknade klarlägganden om vad Facebook egentligen gjort, om de medvetet sålt användarinformation eller "bara" underlåtit att stävja andra aktörers datamining.

Men som @mandalaki blev jag närmast distraherad av den svulstiga grafiken och dramatiska bildspråket, budskapet hade gått fram bättre (hos mig) med en stramare presentation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 912
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 031
Senast: Whoever
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 688
Senast: Gosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp