Sevärda dokumentärer

Allt med/av Louis Theroux.
Stacey Dooleys reportage är också bra, lite samma upplägg.
Rebellkirurgen, finns på svt play.
 
The missing children
Tv4play
Handlar om hur ogifta mödrar och deras barn behandlades av en katolsk nunneorden på Irland.
En kvinna börjar forska i historien och hittar 796 dödsattester på barn men inte var de är begravda (enligt irländsk lag måste det finnas begravningsbevis). Några pojkar råkade på 70-talet hitta kvarlevor i en gammal septiktank. Är det de saknade barnen …?
Mycket sevärd dokumentär.
 
Jag tittar mest på True Crime, även om annat smyger in ibland med.

Netflix:
Tassarna bort från katterna - Nätjakten på en mördare
Evil Genius
Crime scene - the vanishing at Cecil Hotel
House of secrets
Fallet Gabriel Fernandex - mordet på en pojke (den är jävligt tuff att se dock, även för mig som är van vid brottsdokumentärer)
The Keepers

Från SVT just nu:
Veronica och den kinesiska miljonären
Chippendales förbannelse
Den stora spermaskandalen
Flygkaparen som försvann

TV4 just nu:
Vem dödade Agneta i Mistekärr?
Mördare inför rätta (innehåller förhör och rättegångar)
Ghislaine, prins Andrew och pedofilen
Secrets of Playboy
Historien om grevinnan och den ryska miljardären
Fallet Lindy Chamberlain
 
Vet inte om de klassas som dokumentärer precis, men Philosophy Tube och ContraPoints gör feature length-videor om aktuella ämnen inom filosofi och samhälle. Väldigt väl researchade, tankeväckande, och ofta vackra och engagerande. Finns på YouTube.

I mer klassiskt dokumentärstuk kan jag som historiker och dokumentärälskare rekommendera serien 'Can't Get You Out of My Head: An Emotional History of the Modern World' av BAFTA-vinnaren Adam Curtis. Finns på BBC iPlayer eller här (bland annat).
 
Dox: Chokladkriget
Svtplay
Några amerikanska advokater jobbar med att stämma Nestlé och Cargill för barnslaveri på plantager i Västafrika.

Jag trodde inte det fanns kvar barnslavar inom chokladindustrin på 2020-talet så det blev lite av en ögonöppnare för mig att se. :(
 
Tittar mest på Netflix och där är mina favoriter:

Seaspiracy (slutade äta fisk och skaldjur efter denna)
Cowspiracy (försöker äta mindre kött efter denna)
Breaking boundaries (bäst! Med David Attenborough och svenske klimatforskaren Johan Rockström)
The great hack
The social dilemma
(borde ses av alla som hänger på sociala medier)
Murder mountain
Making a murderer
14 peaks
(jag är fascinerad av bergsklättring av nån anledning)
Meltdown: Harrisburg (jag är även sjukt fascinerad av sånna här typer av olyckor!)
The pharmacist - Opioidkrisen i USA (dokumentären, sen finns en filmatiserad version som heter Dopesick på Disney+, som också är jättebra)
Our Father - en stad full av syskon (ny på Netflix)
How to fix a drugscandal
Blackfish
(ny på Netflix, mycket intressant om späckhuggare i fångenskap i USA - och då speciellt en som haft ihjäl typ 5 pers)
Wild wild country (om en indisk guru som tar över ett samhälle på amerikanska landsbygden, skitbra!)

Jag tittar på väldigt mycket dokumentärer och är alltid på jakt efter nya, men det här är mina favoriter som jag verkligen rekomenderar :up: Har HBO max och Disney+ också, men har inte hittat så mycket av intresse där än så länge faktiskt...
 
Tittar mest på Netflix och där är mina favoriter:

Seaspiracy (slutade äta fisk och skaldjur efter denna)
Cowspiracy (försöker äta mindre kött efter denna)
Breaking boundaries (bäst! Med David Attenborough och svenske klimatforskaren Johan Rockström)
The great hack
The social dilemma
(borde ses av alla som hänger på sociala medier)
Murder mountain
Making a murderer
14 peaks
(jag är fascinerad av bergsklättring av nån anledning)
Meltdown: Harrisburg (jag är även sjukt fascinerad av sånna här typer av olyckor!)
The pharmacist - Opioidkrisen i USA (dokumentären, sen finns en filmatiserad version som heter Dopesick på Disney+, som också är jättebra)
Our Father - en stad full av syskon (ny på Netflix)
How to fix a drugscandal
Blackfish
(ny på Netflix, mycket intressant om späckhuggare i fångenskap i USA - och då speciellt en som haft ihjäl typ 5 pers)
Wild wild country (om en indisk guru som tar över ett samhälle på amerikanska landsbygden, skitbra!)

Jag tittar på väldigt mycket dokumentärer och är alltid på jakt efter nya, men det här är mina favoriter som jag verkligen rekomenderar :up: Har HBO max och Disney+ också, men har inte hittat så mycket av intresse där än så länge faktiskt...
Om du gillar dokumentärer om klättring finns Torn och Free solo på Disney +
 
Blackfish (ny på Netflix, mycket intressant om späckhuggare i fångenskap i USA - och då speciellt en som haft ihjäl typ 5 pers)

Jag såg denna när den låg på SVTplay, tycker det är värt att nämna att det är ganska starka bilder i den. Jag fick stänga av när de hade klippt ihop en kavalkad med filmer på människor som skadades och dödades av späckhuggare. Helt klart en sevärd och bra dokumentär där man undrar hur fan folk kan få utsätta djur för saker, men för mig blev det för mycket.
 
Tittar mest på Netflix och där är mina favoriter:

Seaspiracy (slutade äta fisk och skaldjur efter denna)
Cowspiracy (försöker äta mindre kött efter denna)
Breaking boundaries (bäst! Med David Attenborough och svenske klimatforskaren Johan Rockström)
The great hack
The social dilemma
(borde ses av alla som hänger på sociala medier)
Murder mountain
Making a murderer
14 peaks
(jag är fascinerad av bergsklättring av nån anledning)
Meltdown: Harrisburg (jag är även sjukt fascinerad av sånna här typer av olyckor!)
The pharmacist - Opioidkrisen i USA (dokumentären, sen finns en filmatiserad version som heter Dopesick på Disney+, som också är jättebra)
Our Father - en stad full av syskon (ny på Netflix)
How to fix a drugscandal
Blackfish
(ny på Netflix, mycket intressant om späckhuggare i fångenskap i USA - och då speciellt en som haft ihjäl typ 5 pers)
Wild wild country (om en indisk guru som tar över ett samhälle på amerikanska landsbygden, skitbra!)

Jag tittar på väldigt mycket dokumentärer och är alltid på jakt efter nya, men det här är mina favoriter som jag verkligen rekomenderar :up: Har HBO max och Disney+ också, men har inte hittat så mycket av intresse där än så länge faktiskt...
Det ligger en som heter 7 summits på TV4 play, den kanske är något för dig om du inte har sett den:)
https://www.tv4play.se/program/7-summits/7-summits/224181

Kan även rekommendera Kaoset på Mount Everest, den tyckte jag var superintressant!
https://www.svtplay.se/kaoset-pa-mount-everest
 
No one saw a thing... Vet ej var man kan se den nu, men jag såg den på SVT-play. Såhär står det om den "Stadens översittare avrättas på öppen gata inför ett sextiotal vittnen. Ingen försöker stoppa mordet, ingen träder fram som vittne och än idag har ingen dömts för brottet. Efter att Ken Rex McElroy terroriserat den lilla staden Skidmore i årtionden tar till slut ortsborna lagen i egna händer. Än idag vet bara de sanningen om vad som hände den där dagen".
 
No one saw a thing... Vet ej var man kan se den nu, men jag såg den på SVT-play. Såhär står det om den "Stadens översittare avrättas på öppen gata inför ett sextiotal vittnen. Ingen försöker stoppa mordet, ingen träder fram som vittne och än idag har ingen dömts för brottet. Efter att Ken Rex McElroy terroriserat den lilla staden Skidmore i årtionden tar till slut ortsborna lagen i egna händer. Än idag vet bara de sanningen om vad som hände den där dagen".
Den gillade jag också, jag såg den också på SVT.

Jag kan även tipsa om Utpekad på SVT Play. Skolans amerikanska fotbollsstjärna anklagas för att ha förgripit sig på ett barn men det känns som att det är högre prioritet att fälla "någon" för brottet än att säkerställa att man verkligen har rätt gärningsman.
 
The vow (HBO) - en dokumentärserie som följer ett antal personer som gick med i NXIVM (en sekt som utåt fokuserar på självhjälp).
Gillade också Seduced (Förförd av sekten), en dokumentär som tidigare låg uppe på T4 Play, där en följer India Oxenbergs resa in i, i och ut ur NXIVM och hennes mors kamp för att få ut sin dotter. Den är betydligt mer detaljerad och går på djupet, och därför också tyngre att se (tyckte jag), men väldigt bra. Men den vet jag inte var en hittar nu..
 
Jag gillade verkligen ”I be gone in the dark” och ”Phoenix rising” båda från Hbo. Den första handlar om golden state killer och en kvinna som skriver om honom, den andra om mäns våld mot kvinnor och hur svårt det är när mannen är känd.
 
Monster in the shadows
Viaplay
”Den 31 maj 2012 lämnade Brittney sitt hem. Hon sågs eller hördes aldrig mer. Polisen löste aldrig fallet - och familjens chockerande hemligheter fick nästan fallet att glömmas bort.”
Dokumentärserie i tre delar. Väldigt skakande. 18-årsgräns.
 
Om du gillar dokumentärer om klättring finns Torn och Free solo på Disney +
Yes absolut! Älskar Free Solo! Dawn wall är också jättebra, men jag nämnde inte den eftersom den inte finns kvar på Netflix (tror jag??)

Torn ska jag kolla upp, kan vara att jag har sett den men är inte säker :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 893
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 023
Senast: Whoever
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Sökte läkare pga tarmproblem, bla periodvisa diarrer, var inte direkt orolig för något allvarligt, haft diverse magproblem sen...
Svar
7
· Visningar
1 687
Senast: Gosa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp