Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

One rein stop utfört korrekt handlar om ngt helt annat.
Det är en lång inlärningskurva och handlar om att göra det då hästen är lugn i början. För att till slut få ett igenkännande som också funkar i skarpt läge.
Och det börjar i en stor volt som gradvis minskar. Det har inget med att flytta bakbenen att göra. Tvärtom ska benen gradvis gå saktare tills de stannar.
Och endast stop är inte mål. Det är lugnet och igenkännandet i stopet man vill åt.

Det här är en sista utväg i skarpt läge att flytta bakbenen.

David Lee Archer One Rein Stop part 1.
www.youtube.com/watch?v=NYesTnOEUrA
Finns part 2.

Än en gång, lång inlärningstid för vem? hästen eller den som sitter i sadeln ;)
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Jag skulle börja med att undersöka hästens nacke på klinik eller med hjälp av en equiterapeut som känner igenom bla ligamenten.

Sen skulle jag gå vidare (om hästen är oskadd) och bestämma mig för vilken träningsmetod jag vill tillämpa som känns bekväm för dig att jobba med :)

De flesta träningsmetoder är bra, men ingen fungerar om man inte jobbar konsekvent.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

I denna situation är det ingen idé att försöka prata med honom eller "ta strid" och hålla emot, då får han total panik, utan det är bäst att bara släppa. Då springer han iväg några meter från dig och så svänger han och kommer tillbaka, men fortfarande skärrad, så man måste vara försiktig då man ska ta fast honom igen, och röra sig lugnt, för att han inte ska slänga sig iväg igen

Har inte läst tråden så kanske står något om det redan men ändå, vad händer om du har ett längre lina som bara dras ut utan att det blir något tryck och du bara står kvar och kan vänta ut honom tills han sansat sig igen och kan komma tillbaka?

Då riskerar du inte att tappa hästen och hästen kanske inser relativt snabbt att det händer inte så mycket om den drar iväg. Du står kvar och låter hästen gå iväg ett par steg för att sedan hala tillbaka den lille efterhand han verkar acceptera ev går fram till honom.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Hur lång tid det tar beror på hur mkt issues hästen har också. Det går inte på några några minuter att få det helt befäst för skarpt läge på en häst som har ett inlärt kampbeteende och stressbeteende eller rädslor om man vill få den att kunna bli helt cool i ORS även i just skarpt läge där den triggat.
Att få stop på en häst och få den att inte balla ur totalt.. Det är annat.
Men att få rätt blick och avspänning mentalt och i kroppen helt är ngt annat.

Att få den att förknippa ORS med luuugn och mys och skönt är ngt som tar tid.
Det kräver upprepningar. Och det tar tid.
Att befästa en mentalitet ihop med en viss hjälp är något som inte alla grejar.

Men till slut kan man få dem att för en liten böjning få rätt mentalitet om man gör jobbet rätt. Även på hästar som ansett "loco" och är höga i stress.

Det är vad ORS är för mig. Inte bara en stoppmetod.
 
Sv: Seven games - vad tror ni om detta? (häst som sticker)

Very True. Jobba du på ett rescue center då vet du det kan ta tid för en häst att varva ner, vissa mer än andra.
Patience is the key.
Det tog nästan 3 månad för mitt varmblod att blossa utt och 3 till för att lägga huvud på axeln, då kände han att han hör hemma.

Månge av dom häster behöver inte bara tid men oxå ett stadig hand båda från marken och i sadeln, en som är trygg i sig själv.

David Archer driva ett rescue center i Arizona.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 965
Senast: mily
·
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 465
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
  • Artikel
Dagbok Lägenheten är helt kaos. Så till helgen ska jag röja lite vilket jag måste för jag ska få hit en diskmaskin som jag insåg jag nog måste...
Svar
3
· Visningar
789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp