Sex-ångest!

ekra

Trådstartare
Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest som hämmar mig i sökandet efter någon att dela livet med. Jag måste få ordning på det här!

Nu är det så sjukt länge sedan jag hade sex att jag känner prestationsångest, och känner mig som en oerfaren mupp! (Det har gått över tio år!) Jag har aldrig haft en långvarig sexuell relation, så jag har liksom inte "tränat" så mycket, men haft en period i livet då jag haft hyfsat mycket sex, men mer sällan spik nykter. Och aldrig med någon som jag älskar och som älskar mig tillbaka. Det låter ju hemskt när jag skriver det, men så är det. Jag är en bra bit över trettio.

Problemet är att jag dels varit singel länge, slutat vilja ha one night stands, och heller inte träffat någon som jag vill ha sex med. Jag har en del jobbiga händelser i mitt förflutna som gör att jag är väldigt vaksam med vilka jag vågar gå till sängs med. Jag känner mig sjukt osäker, och det har hänt att jag backat ur möjligheter till påbörjade förhållanden för att jag känt för mycket förväntningar på sex. (Och inbillade förväntningar på sex). I min ålder har många haft långa samboförhållanden, och är hyggligt "erfarna" enligt min världsbild iallafall. Det gör att jag redan innan det närmat sig att "bli" något flera gånger känt mig nervös inför sexbiten och istället svalnat.

Jag har gått igenom stora psykiska förändringar (till det positiva) de senaste året, och vartefter jag skalat bort de delar av mig själv som inte är jag, eller varit en del av en depression plötsligt hittat flera av de underliggande orsakerna till att jag mått dåligt och undvikit situationer där det kan leda till sex.

Jag tror att det delvis handlar om en händelse jag hade i gymnasiet då jag var på en fest och blev jättefull. (Minneslucka) Jag vaknar i en bil utan byxor iklädd långkallingar och tröja. Mina skor låg i trädgården utanför, och mina byxor hade festarrangören tagit hand om och lagt i sin hall, för de hade han hittat ute. Han sa att de hittat även mig ute och att jag åkt med i bilen till en annan fest och att jag sovit i baksätet, och att han lämnat mig sovande i baksätet efteråt. Jag valde att tro på det, och har vägrat att tänka på vad som egentligen kan ha hänt. Jag skämdes otroligt mycket. Till saken hör att jag hade ett blåmärke högt upp på insidan av låret och kände mig ganska mör. Väldigt troligt att någon haft sex med mig, eller försökt ha sex med mig. Frivilligt eller inte har jag ingen aning om. Men blåmärket tyder ju inte på att det var frivilligt. Det kan ju ha uppstått i någon annan situation, men jag har aldrig efteråt haft ett blåmärke på insidan av låret. Den händelsen har jag ALDRIG berättat om helt och hållet för någon och efter det så har jag lätt känt mig trängd och spänd om någon som är större och starkare än mig har sex med mig, och inte riktigt vågat slappna av. Det är alltså närmare tjugo år sedan detta hände.

Jag hade senare en incident med en typ "KK" som jag hade ett tag där han plötsligt höll fast mina händer över mitt huvud när vi hade sex. Även om det var i stundens hetta, och han inte var våldsam så var det ganska obehagligt för att det är ett väldigt utsatt läge för en typ 20-åring med en 10 år äldre man ovanpå som helt klart är väldigt mycket starkare. Jag valde att tycka att det var ok, för att jag tänkte att läget egentligen är under kontroll, det var en snäll kille tyckte jag även om situationen blev lite obehaglig. Jag har även varit med om att personer jag tagit hem från krogen och haft sex med väckt mig genom att börja ha sex med mig. Det är ju verkligen inte ok så här i efterhand när jag tänker på det. Men jag resonerade inte så då, utan var liksom med på det eftersom jag tänkte att det var kanske så det var. Fast det är ju underligt beteende.

Det här låter ju helt hemskt när jag skriver det, men just de här händelserna har ploppat upp i mitt huvud igen ganska nyligen när andra "issues" har lättat.

Jag tycker egentligen om att ha sex, och jag vill ha sex, men jag är faktiskt lite rädd och har ganska mycket prestationsångest. Hur säger man det till någon man är intresserad av, och NÄR säger man det, och hur reagerar folk. Att det skall vara så svårt att våga dela med sig av sådana här saker.

Men ju mer jag tänkt på detta desto mer förstår jag varför jag varför jag byggt upp den känslomässiga mur jag har haft gentemot människor som verkat intresserade av mig. Jag har väldigt svårt att våga lita på någon såpass att jag vill vara ensam med dem i en säng i mörkret helt enkelt. Jag behöver någon som ger mig den tid det tar och som är väldigt försiktig tills jag sett att inget jag inte vill vara med på kommer att hända.
 
Hur man berättar det för eventuell partner?
Jag sa "Om du och jag ska ha sex är det något du behöver veta först". Man förklarar, och blir det en negativ reaktion på det hela, var det ingen bra partner att välja ändå!
 
Ja det är väl egentligen självklart. @LaMirage :) Det har du rätt i. Jag behöver egentligen mest ventilera att jag upplever att jag har det här problemet och behöver berätta det för någon (Buke :)) som ett steg i att förminska det.

Det känns som ett större problem än det kanske är. Mycket i samhället är så fokuserat på sex och sexualitet att man tänker att det är något som är väldigt viktigt i alla relationer, inte minst att det skall vara "bra" och att man gärna skall vara "erfaren". Man får en känsla av att "de flesta" i min ålder har en ganska avslappnad inställning till sex, och förväntar sig att andra också skall ha det. Men för mig är det privat område.

En snäll och normalt funtad person som tycker om mig ger mig säkert den tid jag behöver, men jag känner mig som en udda fågel ibland.
 
Men blåmärket tyder ju inte på att det var frivilligt.

Jag har fått blåmärken på alla möjliga ställen efter frivilligt sex och nej, han är inte direkt hårdhänt, så ett blåmärke betyder inte alltid att någon tvingat sig till sex av en ofrivillig.

I övrigt så tror jag att när du träffar någon så kommer du ju också att känna att du lita på honom och känna dig trygg med att berätta om hur du känner kring sex. Kanske inte gå in på detaljer, men en vettig man som vill ha dig för den du är, har inga problem med att ta det lugnt och i din takt när det kommer till intimitet och sex.
 
Jag har fått blåmärken på alla möjliga ställen efter frivilligt sex och nej, han är inte direkt hårdhänt, så ett blåmärke betyder inte alltid att någon tvingat sig till sex av en ofrivillig.
Nej det har du alldeles rätt i, det är mer omständigheterna som är lite underliga. Ute i en trädgård en kall höstnatt, och jag hade bara haft sex en gång dessförinnan och var kanske 16-17år. Out of character skulle man kunna säga, men jag var också väldigt berusad som sagt. Jag har hitintills valt att "bestämma" att det inte är något jag skall tänka allt för mycket på. Förhoppningsvis var det frivilligt OM jag nu hade sex med någon över huvudtaget. Men varför jag annars tagit av mig både skor och byxor när det var så kallt är en gåta. Jag har tänkt att jag mår bättre av att inte minnas, och att det bara var en händelse för länge sedan, det är ju inget som borde vara viktigt nu såhär långt efteråt. Men ibland poppar händelsen upp igen. Och min kropp blir stressad om någon håller fast mig när jag har sex. Men det kan ha andra orsaker.
 
Det känns som ett större problem än det kanske är. Mycket i samhället är så fokuserat på sex och sexualitet att man tänker att det är något som är väldigt viktigt i alla relationer, inte minst att det skall vara "bra" och att man gärna skall vara "erfaren".
Chilla! Jag har en lite liknande historia när det kommer till sex-stress, ovilja och rädsla. Höll mig undan män i hur många år som helst, tills jag tröttnade på det och så att säga "hoppade över kanten".

Träffade en kille som bara var himla skön att prata med, berättade mina problem för honom och han sa ungefär "men va? För en vanlig normalt funtad kille är det där absolut noll problem. Ska vi ha sex så får du se?" :D

Och det hade vi. Och det var inte "bra sex", men det var inte läskigt eller obehagligt heller. Terapi-sex. Sen träffade jag mitt ex, drog mina problem för honom, och han sa ungefär "ojdå, men det kan vi väl fixa tillsammans eller?" och sen hade vi inte penetrerande sex på JÄTTEJÄTTELÄNGE (år) men han var chill med det. Nu har vi visserligen gjort slut, men vi har fortfarande massor av bra (inklusive penetration) sex. :D
 
Jag tror du måste låta det komma som det kommer. OM det blir aktuellt att hoppa i säng, då finns det ju läge att berätta att p g a lite tråkiga erfarenheter i bagaget, vill du gärna..... Egentligen inte konstigare än att föredra vissa ställningar eller andra peferenser i sängen. Är han något att ligga med, kommer han ju att förstå. Och om han inte förstår är det ju bara bra att bli av med honom innan det kommer till sex.

Sex är roligt och kul och skönt. Annars kan man ju lika gärna låta bli... En lek för vuxna, helt enkelt.
 
Säger som de andra, ta det lugnt. Just nu bygger du upp saker i ditt huvud, vänta till du har en potentiell sexpartner framför dig och se hur du känner då. Sex tillsammans med någon är ju just det - något man gör tillsammans med någon.

De jobbiga erfarenheterna vet jag inte hur man tacklar på bästa sätt tyvärr. Mer än att prata om dem. Att sätta ord på dem konkretiserar och kan göra det lättare att greppa. Det finns många, många andra (kvinnor) som har liknande minnen och det kan också vara skönt att känna att man delar jobbiga erfarenheter. Börjar du snacka om det med kan jag nästan garantera att minst en i din omgivning kommer säga "åh jag var med om en liknande grej". Om du inte vill dra detaljerna för en sexpartner kan du ju bara säga att du känner dig lite osäker och vill ta det lugnt och mjukt.
 
Det här blir det mest privata jag skrivit. Och jag har ALDRIG tagit upp det med någon, men jag har utvecklats någon sorts sexuell ångest som hämmar mig i sökandet efter någon att dela livet med. Jag måste få ordning på det här!

Nu är det så sjukt länge sedan jag hade sex att jag känner prestationsångest, och känner mig som en oerfaren mupp! (Det har gått över tio år!) Jag har aldrig haft en långvarig sexuell relation, så jag har liksom inte "tränat" så mycket, men haft en period i livet då jag haft hyfsat mycket sex, men mer sällan spik nykter. Och aldrig med någon som jag älskar och som älskar mig tillbaka. Det låter ju hemskt när jag skriver det, men så är det. Jag är en bra bit över trettio.

Problemet är att jag dels varit singel länge, slutat vilja ha one night stands, och heller inte träffat någon som jag vill ha sex med. Jag har en del jobbiga händelser i mitt förflutna som gör att jag är väldigt vaksam med vilka jag vågar gå till sängs med. Jag känner mig sjukt osäker, och det har hänt att jag backat ur möjligheter till påbörjade förhållanden för att jag känt för mycket förväntningar på sex. (Och inbillade förväntningar på sex). I min ålder har många haft långa samboförhållanden, och är hyggligt "erfarna" enligt min världsbild iallafall. Det gör att jag redan innan det närmat sig att "bli" något flera gånger känt mig nervös inför sexbiten och istället svalnat.

Jag har gått igenom stora psykiska förändringar (till det positiva) de senaste året, och vartefter jag skalat bort de delar av mig själv som inte är jag, eller varit en del av en depression plötsligt hittat flera av de underliggande orsakerna till att jag mått dåligt och undvikit situationer där det kan leda till sex.

Jag tror att det delvis handlar om en händelse jag hade i gymnasiet då jag var på en fest och blev jättefull. (Minneslucka) Jag vaknar i en bil utan byxor iklädd långkallingar och tröja. Mina skor låg i trädgården utanför, och mina byxor hade festarrangören tagit hand om och lagt i sin hall, för de hade han hittat ute. Han sa att de hittat även mig ute och att jag åkt med i bilen till en annan fest och att jag sovit i baksätet, och att han lämnat mig sovande i baksätet efteråt. Jag valde att tro på det, och har vägrat att tänka på vad som egentligen kan ha hänt. Jag skämdes otroligt mycket. Till saken hör att jag hade ett blåmärke högt upp på insidan av låret och kände mig ganska mör. Väldigt troligt att någon haft sex med mig, eller försökt ha sex med mig. Frivilligt eller inte har jag ingen aning om. Men blåmärket tyder ju inte på att det var frivilligt. Det kan ju ha uppstått i någon annan situation, men jag har aldrig efteråt haft ett blåmärke på insidan av låret. Den händelsen har jag ALDRIG berättat om helt och hållet för någon och efter det så har jag lätt känt mig trängd och spänd om någon som är större och starkare än mig har sex med mig, och inte riktigt vågat slappna av. Det är alltså närmare tjugo år sedan detta hände.

Jag hade senare en incident med en typ "KK" som jag hade ett tag där han plötsligt höll fast mina händer över mitt huvud när vi hade sex. Även om det var i stundens hetta, och han inte var våldsam så var det ganska obehagligt för att det är ett väldigt utsatt läge för en typ 20-åring med en 10 år äldre man ovanpå som helt klart är väldigt mycket starkare. Jag valde att tycka att det var ok, för att jag tänkte att läget egentligen är under kontroll, det var en snäll kille tyckte jag även om situationen blev lite obehaglig. Jag har även varit med om att personer jag tagit hem från krogen och haft sex med väckt mig genom att börja ha sex med mig. Det är ju verkligen inte ok så här i efterhand när jag tänker på det. Men jag resonerade inte så då, utan var liksom med på det eftersom jag tänkte att det var kanske så det var. Fast det är ju underligt beteende.

Det här låter ju helt hemskt när jag skriver det, men just de här händelserna har ploppat upp i mitt huvud igen ganska nyligen när andra "issues" har lättat.

Jag tycker egentligen om att ha sex, och jag vill ha sex, men jag är faktiskt lite rädd och har ganska mycket prestationsångest. Hur säger man det till någon man är intresserad av, och NÄR säger man det, och hur reagerar folk. Att det skall vara så svårt att våga dela med sig av sådana här saker.

Men ju mer jag tänkt på detta desto mer förstår jag varför jag varför jag byggt upp den känslomässiga mur jag har haft gentemot människor som verkat intresserade av mig. Jag har väldigt svårt att våga lita på någon såpass att jag vill vara ensam med dem i en säng i mörkret helt enkelt. Jag behöver någon som ger mig den tid det tar och som är väldigt försiktig tills jag sett att inget jag inte vill vara med på kommer att hända.

Heja dig som skriver om det!
 
Om du inte vill dra detaljerna för en sexpartner kan du ju bara säga att du känner dig lite osäker och vill ta det lugnt och mjukt.

Det som är bra med att tydligt uttrycka det är att alla former av obehagliga saker som TS tidigare varit med om måste bli omedelbart diskvalificerade och mera sorteras som övergrepp, om man uttryckt en sådan vilja. Då vet man att den andra inte vill en väl utan man måste därifrån.
 
Det som är bra med att tydligt uttrycka det är att alla former av obehagliga saker som TS tidigare varit med om måste bli omedelbart diskvalificerade och mera sorteras som övergrepp, om man uttryckt en sådan vilja. Då vet man att den andra inte vill en väl utan man måste därifrån.
Hur menar du? Förstår inte.
 
Hur menar du? Förstår inte.

Det har hänt saker som TS upplevt starkt obehag av men som ändå inte uppfattats som regelrätta övergrepp. Om man berättat att man är osäker och vill ta det försiktigt kan ALL den tvekan slås undan och man kan sortera det som övergrepp. Det var bara det jag menade.
 
Det har hänt saker som TS upplevt starkt obehag av men som ändå inte uppfattats som regelrätta övergrepp. Om man berättat att man är osäker och vill ta det försiktigt kan ALL den tvekan slås undan och man kan sortera det som övergrepp. Det var bara det jag menade.
Sorry! Förstår fortfarande inte.
 
Sorry! Förstår fortfarande inte.

Citat TS:
"Jag hade senare en incident med en typ "KK" som jag hade ett tag där han plötsligt höll fast mina händer över mitt huvud när vi hade sex. Även om det var i stundens hetta, och han inte var våldsam så var det ganska obehagligt för att det är ett väldigt utsatt läge för en typ 20-åring med en 10 år äldre man ovanpå som helt klart är väldigt mycket starkare. Jag valde att tycka att det var ok, för att jag tänkte att läget egentligen är under kontroll, det var en snäll kille tyckte jag även om situationen blev lite obehaglig. Jag har även varit med om att personer jag tagit hem från krogen och haft sex med väckt mig genom att börja ha sex med mig. Det är ju verkligen inte ok så här i efterhand när jag tänker på det. Men jag resonerade inte så då, utan var liksom med på det eftersom jag tänkte att det var kanske så det var. Fast det är ju underligt beteende."

Det här är ju övergrepp. Har man förklarat det @Trani föreslog är all tvekan borta.
 
Ja, det är övergrepp, det håller jag med om. Men vad menar du med @Tranis inlägg? Det står helt still, förstår inte alls.

Citerar det också. Om man sagt (@Trani:s ord):
"Om du inte vill dra detaljerna för en sexpartner kan du ju bara säga att du känner dig lite osäker och vill ta det lugnt och mjukt."

Så kan det inte finnas någon som helst tvekan om att partnern inte skulle ha en aning om att man inte vill vara med om liknande.
 
Citerar det också. Om man sagt (@Trani:s ord):
"Om du inte vill dra detaljerna för en sexpartner kan du ju bara säga att du känner dig lite osäker och vill ta det lugnt och mjukt."

Så kan det inte finnas någon som helst tvekan om att partnern inte skulle ha en aning om att man inte vill vara med om liknande.
Man skulle behöva förklara mer än att man vill ta det lugnt och mjukt? Är det så du menar?
 
"Håll inte fast mig och ligg inte ovanpå om jag inte säger att jag vill det" är nog bra att förklara. Och kanske det som borde vara självklart: Försök inte ha sex med mig när jag sover.

Om personen sedan ändå gör just det så har den gått över en gräns.

Det som var särskilt obehagligt med att bli fasthållen var att det räckte med hans ena hand för att hålla båda mina händer. Jag minns att jag tänkte något i stil med att shit vad stark han är och att jag insåg vad sårbar man är mot någon som är kanske 20-30kg tyngre och så mycket starkare. Fasthållandet pågick inte länge och för övrigt var han inte hotfull eller obehaglig. Men just det satte spår i både minne och kropp.

Tillägg: Vid närmare eftertanke var det nog han som var en av två jag råkat ut för som försökt ha sex med mig när jag sover.
 
"Håll inte fast mig och ligg inte ovanpå om jag inte säger att jag vill det" är nog bra att förklara. Och kanske det som borde vara självklart: Försök inte ha sex med mig när jag sover.

Om personen sedan ändå gör just det så har den gått över en gräns.

Det som var särskilt obehagligt med att bli fasthållen var att det räckte med hans ena hand för att hålla båda mina händer. Jag minns att jag tänkte något i stil med att shit vad stark han är och att jag insåg vad sårbar man är mot någon som är kanske 20-30kg tyngre och så mycket starkare. Fasthållandet pågick inte länge och för övrigt var han inte hotfull eller obehaglig. Men just det satte spår i både minne och kropp.

Tillägg: Vid närmare eftertanke var det nog han som var en av två jag råkat ut för som försökt ha sex med mig när jag sover.
Jag är fortfarande fundersam över hur explicit man ska behöva vara egentligen. Som du säger; man ska exempelvis inte behöva uttrycka att man vill vara vaken och med på att ha sex.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt konto, för detta känns läskigt att skriva. Jag har i mina tidigare förhållanden haft en förkärlek för lite hårdhänt sex. Inte...
2
Svar
29
· Visningar
4 551
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 502
Senast: miumiu
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 430
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp