Sex efter graviditeten

Sporthorse

Trådstartare
Hur har ni det med sexlust och samliv efter eran första graviditet?
Jag är livrädd att graviditeten eller förlossningen ska förstöra det samliv jag och min man har idag, efter alla skräckhistorier jag hört om sexlust och samliv som försvunnit helt.

Ni som har betydligt mindre sex idag, vad beror det på?
Finns det folk där ute som känner samma lust efter som innan förlossning?
 
Sonen är snart 10 månader och min sexlust är nästintill bortblåst efter att han kom (den var desto starkare under själva graviditeten).
Fick kejsarsnitt, så är orörd där nere, men det kändes att det var länge sen när vi gjorde det första gången efteråt.
Vartefter amningen börjar minska har jag känt lusten komma tillbaka lite smått.
Enligt BM kan det ha att göra med minskade östrogennivåer, men jag har också läst att det inte ska påverka. Men ja, nåt påverkar mig.

Tror definitivt det finns folk som har samma sexlust efter graviditet som innan. Om inte annat så skulle det väl inte bli fler barn än ett i familjer annars, framförallt inte tätt som hos vissa ;).
 
Vi hade lika mycket sex innan, under och efter graviditeten :) vilket inte säger så mycket inser jag men typ 5-6 gånger i veckan. Vi ligger fortfarande lika mycket, dottern fyller 4 i år :) men jag blev snittad, hade jag tryckt ut barnet via snippan vet jag inte om jag varit så sugen på sex om jag gått sönder osv.
 
Hur har ni det med sexlust och samliv efter eran första graviditet?
Jag är livrädd att graviditeten eller förlossningen ska förstöra det samliv jag och min man har idag, efter alla skräckhistorier jag hört om sexlust och samliv som försvunnit helt.

Ni som har betydligt mindre sex idag, vad beror det på?
Finns det folk där ute som känner samma lust efter som innan förlossning?
En sak det kan bero på är att prolaktinet blir högt när man ammar. Det hämmar ägglossningen och många kan såklart bli väldigt påverkade av det.

Så det har inte så mkt med själva förlossningen att göra på så sätt, kroppen prioriterar annat bara. Och att göra en till bebis brukar inte vara på prioritetslistan ;) Sedan är ju folk otroligt olika, så man vet ju aldrig innan hur det blir.
 
Sonen är snart 10 månader och min sexlust är nästintill bortblåst efter att han kom (den var desto starkare under själva graviditeten).
Fick kejsarsnitt, så är orörd där nere, men det kändes att det var länge sen när vi gjorde det första gången efteråt.
Vartefter amningen börjar minska har jag känt lusten komma tillbaka lite smått.
Enligt BM kan det ha att göra med minskade östrogennivåer, men jag har också läst att det inte ska påverka. Men ja, nåt påverkar mig.

Tror definitivt det finns folk som har samma sexlust efter graviditet som innan. Om inte annat så skulle det väl inte bli fler barn än ett i familjer annars, framförallt inte tätt som hos vissa ;).
Vissa ligger bara sporadiskt, fåtal gånger och får fler barn. Har tre väninnor som knappt har sex men fått täta graviditeter trots det.

Är riktigt orolig att jag också ska tappa lusten och att förhållandet då dör ut på det sexuella planet och sedan helt.
 
Vi hade lika mycket sex innan, under och efter graviditeten :) vilket inte säger så mycket inser jag men typ 5-6 gånger i veckan. Vi ligger fortfarande lika mycket, dottern fyller 4 i år :) men jag blev snittad, hade jag tryckt ut barnet via snippan vet jag inte om jag varit så sugen på sex om jag gått sönder osv.
Underbart att läsa!
Jag har extrem förlossningskräck, så vill def föda med snitt själv.
 
Vissa ligger bara sporadiskt, fåtal gånger och får fler barn. Har tre väninnor som knappt har sex men fått täta graviditeter trots det.

Är riktigt orolig att jag också ska tappa lusten och att förhållandet då dör ut på det sexuella planet och sedan helt.
Mina känslor för min partner har inte förändrats mer än just sexdelen. Och det är inget som oroar nån av oss, det kommer väl tillbaka räknar vi med.
 
Min sexlust minskade efter förlossningen men till störst del tror jag det har med trötthet att göra. Varken jag eller mannen är så pigga på att dra igång. Är det någon av oss som är sugen så är det sällan den andra tackar nej. Vi gick från att ha sex 5-6 ggr/vecka till ca 1-2 ggr/vecka. Vårt förhållande ändrades ändå lite pga. barn men upplever inte att sexlusten ändrat hur vi ser på relationen.
 
Min sexlust är ungefär lika låg som innan jag fick barn. Men jag har alltid haft väldigt låg sexlust och blir lätt distraherad av annat så för mig är det inte så konstigt. Mina känslor för min sambo är dock starkare än innan.

(Edit. Vad konstigt sista meningen lät men ni kanske fattar vad jag menar)
 
Under graviditeten hade vi inte jättemycket sex, kanske 2-3 gånger i veckan. Lusten fanns men jag hade så jävla ont så det var inte jättekul. Efter förlossningen (vaginal) fick jag tillbaka lusten efter typ 3 dagar, var en pina att vänta 8 veckor. Efter det hade vi sex i princip dagligen som vanligt. Nu när båda jobbar heltid (sambon mer än heltid) är det svårt att få tid och lust. Men det händer iaf 1-2 gånger i veckan. Vi har varit tillsammans 6 år och barnet är drygt 1.5.
 
Jag har mkt mindre lust, men känner ingen sorg för det, gissar och tror att det kommer ändras med tiden. Tror en kombination av trötthet och det faktum att jag typ aldrig har min kropp ”i fred”, dvs. alltid bärande på minst ett barn bidrar mest.
 
Vi har fått 3barn på 3år och vi upplever nog snarare att sexlusten/sexet blivit bättre än före barnen. Nu är 3:e barnet bara 13v så vi har precis börjat få fart på det igen.
Första barnet fött vaginalt och dom två sista födda med snitt.
 
Tror jag kan räkna på ena handen hur många gånger vi haft sex sedan förlossning, för ganska precis två år sedan...
Beror mest på ingen ork och typ ingen egentid, men nu har Lilleman sovit borta en natt så snart kanske! På grund av ovanstående är sexlusten också väldigt låg... allt tid som blir över går åt till att vila, andas och sova (mycket upplyftande va?! :D)
 
Här är de rätt stiltje på den fronten. Båda barnen sover med oss i sovrummet och är lättväckta båda två. Mannen jobbar skift så antigen sover han när barnen sover, eller jobbar :arghh:

Var samma sak efter första graviditeten. Men vi har två barn på 18 månader så tydligen fick vi till det 9 månader efter första förlossningen:angel:
 
Tror jag kan räkna på ena handen hur många gånger vi haft sex sedan förlossning, för ganska precis två år sedan...
Beror mest på ingen ork och typ ingen egentid, men nu har Lilleman sovit borta en natt så snart kanske! På grund av ovanstående är sexlusten också väldigt låg... allt tid som blir över går åt till att vila, andas och sova (mycket upplyftande va?! :D)
Oj, det lät inte så himla kul.
Hoppas att min bebis blir av den mindre krävande sorten 😂
 
Sexlust, vad är det :o? 4,5 månader sedan andra barnet kom och jag är lika sugen på sex som jag är på att rensa avloppet för hand :laugh:. Hade en hel del sex under graviditeten, men såhär under amningen känns det inte aktuellt alls för min del. Men vi har varit tillsammans i femton år och jag kan utan tvekan säga att vi har det bättre än någonsin ihop och att ingen av oss känner den minsta stress över vårt icke-existerande sexliv. Med det sagt så har jag full respekt och förståelse för att andra känner annorlunda och sex har aldrig varit någonting särskilt viktigt för mig, så utgångsläget för oss är ju ett helt annat!
 
Min sexlust minskade under graviditeten. Sen sonen föddes så har lusten varit i princip borta. Jag födde med snitt och har inga problem alls fysiskt mer än att jag verkligen inte är sugen alls. Tror det hänger ihop med amningen och att jag inte har ägglossning och därav hormonellt. Jag vill verkligen inte att det ska påverka vårat förhållande negativt men sambon är väldigt förstående och bra på det sättet. Sonen är bara drygt 4 månader och sover bredvid mig på nätterna, så nåt mys hade ändå varit typ omöjligt :grin:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 014
Senast: Bapelsin
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 730
Senast: lil-sis
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 298
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp