Sexliv blir drabbat att klängapa till vovvsing

Singoalla

Trådstartare
Jag skrev om det här för länge sedan, men den här gången skulle jag behöva lite konkreta tips. Jag går rakt på sak - Bruce är inte van vid att matte har manligt sällskap. Om jag hånglar med någon så blir han lite pipig och kommer upp i ansiktet och ska också pussas. Klämmer sig emellan. Står man upp så börjar han hoppa på benen och "vill vara med". När det kommer till sex kan han inte vara i samma rum, han skulle bara skälla, så jag stänger honom ute. Ibland går det utmärkt, men ofta piper han där ute eller börjar skälla. Han har inga problem i vanliga fall att bli instängd i ett annat rum, om jag har folk över eller dylikt, men om han hör vissa ljud som oroar honom :angel: så blir han genast ängslig.

Nu har jag börjat träffa en man och han bara älskar Bruce, tack gode gud för det. Men det är såklart lite jobbigt att han alltid är en klängapa på oss och att vi inte kan ligga utan att det när som helst börjar skällas. Jag tror såklart att det här kommer att ge med sig med tiden, jag har inte haft ett aktivt sexliv med någon där Bruce varit under samma tak under i princip hela hans livstid. Så jag tycker inte heller att det är direkt konstigt att han blir orolig och inte vet vad som händer. Men det har också varit svårt att träna honom eftersom ja.. situationen har helt enkelt inte dykt upp.

Så jag undrar, hur kan jag träna honom? Finns det några sätt som jag kan träna honom ensam i hemmet, utan min dejt?
Hänger det här ihop med någon annan träning som är nyttig för honom? Anser han att han har egenrätt på matte som börjar hoppa och pipa så fort man pussas?
Hur ska vi agera när vi är tillsammans och Bruce blir som ett plåster?
Några nyttiga tips på vägen?

Bruce är en fantastiskt okomplicerad hund på alla sätt annars, det enda som är lite jobbigt med honom är just att han är lite klängig. Detta hänger nog samman lite med att han alltid ska ligga i knät vart man än är, har svårt att gå undan själv osv. och är väldigt "mammig". Så jag skulle gärna få bukt på det beteendet hos honom genomgående. Tar gärna emot allmänna tips där :)
 
När det kommer till sex kan han inte vara i samma rum

Så jag undrar, hur kan jag träna honom? Finns det några sätt som jag kan träna honom ensam i hemmet, utan min dejt?

Hänger det här ihop med någon annan träning som är nyttig för honom? Anser han att han har egenrätt på matte som börjar hoppa och pipa så fort man pussas?
Hur ska vi agera när vi är tillsammans och Bruce blir som ett plåster?
Några nyttiga tips på vägen?

han alltid ska ligga i knät vart man än är, har svårt att gå undan själv osv. och är väldigt "mammig". Så jag skulle gärna få bukt på det beteendet hos honom genomgående. Tar gärna emot allmänna tips där :)

Husdjur i samma rum under tiden man sexar är ett no no här, även om de nog inte skulle göra nått väsen av sig eller så, men rent konkret så hänger ju din hunds beteende ihop med att han är för osjälvständig och att han får vara klängig och på.

Lär honom att han har sin egen plats. Sen om det är en filt i köket, ett hörn i vardagsrummet spelar inte så stor roll, men där ska han vara när du säger till och det går ju fint att träna på själv.

Jag har haft kommandot "gå och lägg dig" till mina hundar och då vet de att de ska gå till sin plats och lägga sig (till skillnad från ligg då, som är mer ligg ner nu på stället)
 
Husdjur i samma rum under tiden man sexar är ett no no här, även om de nog inte skulle göra nått väsen av sig eller så, men rent konkret så hänger ju din hunds beteende ihop med att han är för osjälvständig och att han får vara klängig och på.

Lär honom att han har sin egen plats. Sen om det är en filt i köket, ett hörn i vardagsrummet spelar inte så stor roll, men där ska han vara när du säger till och det går ju fint att träna på själv.

Jag har haft kommandot "gå och lägg dig" till mina hundar och då vet de att de ska gå till sin plats och lägga sig (till skillnad från ligg då, som är mer ligg ner nu på stället)

Hur fungerar det om man inte är hemma hos sig själv? Om du säger "gå och lägg dig", hittar de en passande plats även hemma hos andra då?

Och hur tränar jag in det på bästa sätt? (Gissar att jag kan Googla mig till detta också)
 
Hur fungerar det om man inte är hemma hos sig själv? Om du säger "gå och lägg dig", hittar de en passande plats även hemma hos andra då?

Och hur tränar jag in det på bästa sätt? (Gissar att jag kan Googla mig till detta också)

Tar sällan med hundarna "till vardags", men om de är med på nån längre tripp så har de oftast gått och lagt sig i köket där man är, eftersom de har sin plats i köket hemma.

Jag har ju tränat in sånt från de är små men principen är densamma, man gör i ordning en plats för hunden, kan vara en korg, en öppen bur, en filt, en bädd någonstans och lär först in att den är deras med vilket kommando man än vill använda. Dvs lyfta/leda dit hunden/gå dit och kalla in hunden dit man är, ge kommando och i början kan man sitta kvar, klappa hunden så den kommer till ro och då upprepa kommandot. Sen utökar man bara avståndet man själv är från stället och tiden man är i närheten.

Kliver den upp så säger man nej och sen ger man kommandot igen.

Krävs lite tid och tålamod, men är så behändigt när det sitter.
 
Tar sällan med hundarna "till vardags", men om de är med på nån längre tripp så har de oftast gått och lagt sig i köket där man är, eftersom de har sin plats i köket hemma.

Jag har ju tränat in sånt från de är små men principen är densamma, man gör i ordning en plats för hunden, kan vara en korg, en öppen bur, en filt, en bädd någonstans och lär först in att den är deras med vilket kommando man än vill använda. Dvs lyfta/leda dit hunden/gå dit och kalla in hunden dit man är, ge kommando och i början kan man sitta kvar, klappa hunden så den kommer till ro och då upprepa kommandot. Sen utökar man bara avståndet man själv är från stället och tiden man är i närheten.

Kliver den upp så säger man nej och sen ger man kommandot igen.

Krävs lite tid och tålamod, men är så behändigt när det sitter.

Tack! Bruce har en bur som är hans plats. Han ligger där väldigt gärna, både när han är ensam hemma eller när han vill ha lite eget space hemma (tro det eller ej men plötsligt händer det). Jag tar alltid med den om jag åker till landstället över helgen eller, eller om någon är hundvakt. Dock är vi ofta hemma hos kompisar, min familj eller min dejt utan att jag släpar runt på hans bur. Vi åker ofta kollektivt i Stockholm så den är otymplig att ta med sig. Är det smart att träna in "gå och lägg dig" till hans bur då han redan trivs så bra i den och ser det som sin plats, eller är det dumt eftersom den inte alltid finns till hands när man vill att han ska gå och lägga sig någon annanstans?

Han är ju också hos mitt ex ibland och där gissar jag att han har en annan favvoplats.
 
När hunden blir mera van vid att ni kramas mm så lägger det sig nog.
Ni får väl idka famlijekram till hunden ledsnar.
 
När hunden blir mera van vid att ni kramas mm så lägger det sig nog.
Ni får väl idka famlijekram till hunden ledsnar.

Det blev så när jag träffade en kille för snart två år sedan, då var det ganska intensivt någon helg :angel: Då lessnade Bruce och kunde tillslut vara i samma rum då han ändå gick och la sig i sin bur. Men det tycktes han glömma snabbt sen när den killen var ute ur bilden :p
 
Är det smart att träna in "gå och lägg dig" till hans bur då han redan trivs så bra i den och ser det som sin plats, eller är det dumt eftersom den inte alltid finns till hands när man vill att han ska gå och lägga sig någon annanstans?

Han är ju också hos mitt ex ibland och där gissar jag att han har en annan favvoplats.

Det är ju hur behändigt som helst om han redan har en plats där han trivs, så kör på det. Då har du ju mycket vunnet.
 
Gå och lägg dig är verkligen jättebra, finns inget bättre kommando:)

Har en filt till en av mina som jag tar med mig om jag ska iväg, han är lite otrygg i nya situationer och filten är hans plats, oavsett var vi är. Hemma eller borta så vet han alltid.

Den andra har bara gått och lagt sig i hallen där hans bädd står, även hos andra så blir det oftast hallmattan eller bakluckan. Bara att peka så vet han om det är mattan eller bakluckan som menas.
 
Det är ju hur behändigt som helst om han redan har en plats där han trivs, så kör på det. Då har du ju mycket vunnet.

Du tror inte han skulle bli förvirrad då om jag säger "gå och lägg dig" i ett sammanhang där hans bur inte finns? Tänker om han börjar leta efter den, så finns den inte där. Eller är det snarare att han kopplar kommandot till att gå undan och lägga sig någonstans rent allmänt?
 
Du tror inte han skulle bli förvirrad då om jag säger "gå och lägg dig" i ett sammanhang där hans bur inte finns? Tänker om han börjar leta efter den, så finns den inte där. Eller är det snarare att han kopplar kommandot till att gå undan och lägga sig någonstans rent allmänt?

Mina hundar har inte blivit det i alla fall, de har gått iväg och lagt sig på lämpligt ställe enligt dem själva bara, så ja de kopplar kommandot till att gå bort från där jag är och lägga sig. Är vi hemma så går de till köket och sin plats där, är vi nån annanstans så hittar de en plats som sagt.
 
Du tror inte han skulle bli förvirrad då om jag säger "gå och lägg dig" i ett sammanhang där hans bur inte finns? Tänker om han börjar leta efter den, så finns den inte där. Eller är det snarare att han kopplar kommandot till att gå undan och lägga sig någonstans rent allmänt?

Håller med, jag skiter egentligen i var hundarna går bara de går ifrån mig när jag säger det, förutom den ena då som inte riktigt klarar det.
 
Gå och lägg dig är verkligen jättebra, finns inget bättre kommando:)

Har en filt till en av mina som jag tar med mig om jag ska iväg, han är lite otrygg i nya situationer och filten är hans plats, oavsett var vi är. Hemma eller borta så vet han alltid.

Den andra har bara gått och lagt sig i hallen där hans bädd står, även hos andra så blir det oftast hallmattan eller bakluckan. Bara att peka så vet han om det är mattan eller bakluckan som menas.

Låter väldigt smidigt!

Det som komplicerar saken lite för mig är att Bruce är oerhört kinkig med vart han ligger. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en hund som bökar och trampar runt som han gör. Ibland när han snurrat runt, puffat med nosen och missnöjd testat olika liggpositioner i soffan alldeles för länge så får jag spunk tillslut och säger "Men LÄGG DIG!" Då lägger han sig ner direkt, och ligger och blänger missnöjt på mig. Sedan efter en stund börjar han böka runt igen.

Han vill ha en hundbädd, täcke eller kuddar att ligga på. Annars ligger han bara och ser lidande ut, sådär överdramatiskt som dvärgpinschrar kan. Nu får jag väl bastning (jag duckar direkt), men såhär kan det se ut:

Det här är Bruce "Matte det finns ingen filt att ligga under" - blick:

IMG_0490_zps3ihgxo4u.jpg


Det här är efter att jag sagt "ligg ner" och hans "Okej jag ligger ner men är jävligt missnöjd"-blick :o

IMG_0495_zpsmvwxjztu.jpg
 
Låter väldigt smidigt!

Det som komplicerar saken lite för mig är att Bruce är oerhört kinkig med vart han ligger. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en hund som bökar och trampar runt som han gör. Ibland när han snurrat runt, puffat med nosen och missnöjd testat olika liggpositioner i soffan alldeles för länge så får jag spunk tillslut och säger "Men LÄGG DIG!" Då lägger han sig ner direkt, och ligger och blänger missnöjt på mig. Sedan efter en stund börjar han böka runt igen.

Han vill ha en hundbädd, täcke eller kuddar att ligga på. Annars ligger han bara och ser lidande ut, sådär överdramatiskt som dvärgpinschrar kan. Nu får jag väl bastning (jag duckar direkt), men såhär kan det se ut:

Det här är Bruce "Matte det finns ingen filt att ligga under" - blick:

IMG_0490_zps3ihgxo4u.jpg


Det här är efter att jag sagt "ligg ner" och hans "Okej jag ligger ner men är jävligt missnöjd"-blick :o

IMG_0495_zpsmvwxjztu.jpg
Men GUD vad söt! :love: Vill ha!

Nej, det böver absolut inte vara något speciellt ställe de ska ligga, bara de försvinner ur min åsyn :devil:
 
Minns att lagotton, som jag bott ensam med i 6 år (undantag när vi hälsade på hos mina föräldrar) lärde sig fort att om man inte lät husse och matte vara ifred så åkte man ut ur rummet och dörren stängdes. Tror vi behövde göra så två eller tre gånger, sen brukade hon med en suck flytta på sig om hon märkte att vi började.
Labben är åkte ut ur rummet nån gång som valp då han försökte vara med, mer behövdes inte förrän han också lärde sig att "jaja, jag flyttar väl lite på mig och sover vidare".

I ert fall skulle jag stänga dörren och ignorera gnällandet.
Kan du inte ge ett tuggben eller lite godis innan, så han har nåt att göra?
 
Minns att lagotton, som jag bott ensam med i 6 år (undantag när vi hälsade på hos mina föräldrar) lärde sig fort att om man inte lät husse och matte vara ifred så åkte man ut ur rummet och dörren stängdes. Tror vi behövde göra så två eller tre gånger, sen brukade hon med en suck flytta på sig om hon märkte att vi började.
Labben är åkte ut ur rummet nån gång som valp då han försökte vara med, mer behövdes inte förrän han också lärde sig att "jaja, jag flyttar väl lite på mig och sover vidare".

I ert fall skulle jag stänga dörren och ignorera gnällandet.
Kan du inte ge ett tuggben eller lite godis innan, så han har nåt att göra?

Hoppas på att kunna komma till det stadiet med Bruce också!

Godis skulle jag kunna lägga ut lite överallt. Ben däremot vågar jag inte, om det inte är ett stort ben som inte släpper för stora bitar. Han är himla glupsk har har en tendens att svälja stora bitar så jag brukar vilja att han har övervakning när han tuggar. Vanligtvis ger jag honom ett större ben som han får sysselsätta sig med, sen får jag ta det ifrån honom när det blivit tillräckligt litet för att han ska kunna svälja det helt :p
 
När jag och min pv nyligen var hundvakter till en liten hund i 5 dagar så insåg vi att om vi skaffar egen hund en dag så måste vi vara riktigt diciplinerade själva (vi är båda softhearts) med att lära den hunden att den sover i sin bur (eller annan plats, som inte är sovrummet) redan från början!
Den hunden vi vaktade några dagar var en total co*k-blocker :laugh:

Tycker du har fått bra svar i tråden och vilken söt hund Bruce är :love:

För många år sedan hade jag en CC-hund, lite samma storlek som din och höll på med utställning. Då skaffade jag en sådan där hopfällbar tyg-bur att använda på utställning. Den jag hade var ganska stor men de fanns i många olika storlekar och kostar inte alls mycket!
Kanske det kan vara något att ha med sig om du känner att du vill kunna ta med dig "hans plats" när du åker till andra?
Dom fälls ihop till platta och kommer med en väska med handtag så väldigt behändiga. Man kan fälla ihop dom och packa dom även med hundens kudde/filt inuti.
Och om det är en åka-bort-bur kanske det inte gör något om den är lite liten (ju mindre ju behändigare att släpa på), ett litet krypin han vet han kan gå till :)

Den jag hade var stor så du hade kunnat sätta in mindre labrador i den utan problem. Men dom finns ner till katt-storlek typ :)
 
Låter väldigt smidigt!

Det som komplicerar saken lite för mig är att Bruce är oerhört kinkig med vart han ligger. Jag har aldrig i hela mitt liv träffat en hund som bökar och trampar runt som han gör. Ibland när han snurrat runt, puffat med nosen och missnöjd testat olika liggpositioner i soffan alldeles för länge så får jag spunk tillslut och säger "Men LÄGG DIG!" Då lägger han sig ner direkt, och ligger och blänger missnöjt på mig. Sedan efter en stund börjar han böka runt igen.

Han vill ha en hundbädd, täcke eller kuddar att ligga på. Annars ligger han bara och ser lidande ut, sådär överdramatiskt som dvärgpinschrar kan. Nu får jag väl bastning (jag duckar direkt), men såhär kan det se ut:

Det här är Bruce "Matte det finns ingen filt att ligga under" - blick:

IMG_0490_zps3ihgxo4u.jpg


Det här är efter att jag sagt "ligg ner" och hans "Okej jag ligger ner men är jävligt missnöjd"-blick :o

IMG_0495_zpsmvwxjztu.jpg
Förlåt OT, men: Fy FAN vad söt! :love::love::love:
 
Mina hundar har alltid fått lära sig gå och lägg dig = gå iväg någonstans och chilla. De har aldrig förknippat det med en egen plats så ingen förvirring alls.

Jag tänker att du kanske kan använda det eller typ "gå iväg" för att lära honom att ge dig space. Det kan du ju träna in även ensam när han blir klängig.
Då får du helt enkelt vara väldigt ihärdig och bestämd även om han blir missnöjd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Här kommer ännu en tråd om ensamhetsträning :angel: Har en snart 6 månader gammal valp av vallhundsras som jag ensamhetstränar för...
Svar
14
· Visningar
3 139
Övr. Hund Bruce är 5 år och har aldrig varit med på en golfbana, men nu har jag själv börjat spela. Jag insåg ganska snabbt att om jag ska kunna...
Svar
9
· Visningar
4 694
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej allihopa! Behöver lite träningstips för att träna hund på att bli bortstängd. Jag har en kelpie-kille på 6 månader. Väldigt cool...
Svar
6
· Visningar
789
Senast: Tink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp