Sextrakasserier på jobbet

H

Hemlig21

Hej, skriver under anonymt nick då jag inte vill avslöja mig för mycket. Blev för ett tag sedan utsatt för sexuella trakasserier av en kollega, då både fysiskt och psykiskt via ord, tjat mm. När personen ifråga får veta att en anmälan till EC gjorts (av en annan person) motanmäler personen mig tillbaka. Helt sanslöst! Personen anklagar mig för div olika saker såsom stöld, sexuella relationer med andra kollegor (vilket givetvis är helt osant). Det jobbigaste har ändå varit hur andra i arbetsgruppen reagerat, några "vill inte lägga sig i", några tycker att jag borde slagit hen (eftersom de själva hade gjort det om de stått ensamna med hen), några har länge misstänkt att hen betett sig såhär och andra förstår inte vad som hänt. Det pratas och spekuleras en hel del bakom min rygg och ryktena florerar. En del personer har vittnat om hur jag påverkats ochandra har sett hur han betett sig vid andra tillfällen gentemot mig. Det är en jävla soppa minst sagt. Personen ifråga har anmält fler i sin väg pga detta och verkar besatt av att bli rentvådd. Vad jag förstår skall detta utredas och som jag förstått det kommer hen inte tillbaka mer utan är avstängd. MEN nu föreslår chefen och utredarna att det skall medlas. Jag känner mig helt förstörd, varför skall jag tvingas sitta och konversera med den personen som gjort mig så illa? Hur tänker de? För mig framstår det som någon form av "krama om varandra och säg förlåt". Vad kan jag göra? Måste jag acceptera en medling? Kan tillägga att jag är fastanställd och hen som utsatte mig inte är det. Jättetacksam för svar.
 
Har du ingen facklig företrädare som kam hantera det hela åt dig?
Har inte varit med i facket, fick då till mig av arbetsplatsombudet att bli det. Så löste ansökan för ett par veckor sedan. Dock ej fått svar från dem.
 
Har inte varit med i facket, fick då till mig av arbetsplatsombudet att bli det. Så löste ansökan för ett par veckor sedan. Dock ej fått svar från dem.
Okej, hoppas dom är snälla och hjälper dig. Vanligtvis måste man ha varit med innan problem uppstår.
Ring och fråga!
 
Okej, hoppas dom är snälla och hjälper dig. Vanligtvis måste man ha varit med innan problem uppstår.
Ring och fråga!
Hoppas också det, jag känner att personen dessutom gått såpass långt att jag inte vill träffa hen igen. Och ännu mindre sitta och diskutera med denne.
 
Har inte varit med i facket, fick då till mig av arbetsplatsombudet att bli det. Så löste ansökan för ett par veckor sedan. Dock ej fått svar från dem.

Usch vilken jobbig situation!
Utöver din chef vilka finns det på företaget som kan stötta dig? HR? Personalchef eller dylikt? Det här är ju en situation som måste utgå från ditt perspektiv som "offer", kan inte tänka mig att du kan bli tvungen att medla med förövaren? Är det polisanmält? Om inte facket vill hjälpa kan du prata med Skyddsombudet, hen är inte fackligt bunden utan ansvarar för alls arbetsmiljö. Oavsett, ta med någon du litar på i de situationer som följer så du inte är ensam.
 
Man kan börja med att konstatera att ag är skyldig att utreda sexuella trakasserier enligt Diskrimineringslagen. Ag måste då höra 'de inblande' samt ev vittnen. Om ag kan konstatera att du har utsatts f sexuella trakasserier kan jag inte se att du ska bara med på ngt möte som du inte vill vara med på. I det läget ska ag se till att trakasserierna upphör. Det kan däremot vara så att ord står mot ord, eller att 'den anklagade' menar sig ha trott att du ville bli uppvaktad. Då kan du behöva sitta med personer för att dels reda ut vad som hänt, dels se personen i ögonen och säga att du inte är intresserad och inte vill bli 'uppvaktad'. Det kan också vara så att 'den anklahade' vill be om förlåtelse och har bett om ett möte. Så ta reda på det handlar om ..
 
Okej, hoppas dom är snälla och hjälper dig. Vanligtvis måste man ha varit med innan problem uppstår.
Ring och fråga!

I detta fallet hoppas jag verkligen de gör ett undantag!

@Hemlig21 Har tyvärr inga vettiga råd att ge men tycker det är en förjävlig situation att hamna i. Jag har själv blivit utsatt för liknande på jobbet. Dock så anmälde jag inte detta utan röt ifrån ordentligt (jobbade natt ensam med människan) men jag ångrar det när jag tänker på att fler kanske blev utsatta.
 
Usch vilken jobbig situation!
Utöver din chef vilka finns det på företaget som kan stötta dig? HR? Personalchef eller dylikt? Det här är ju en situation som måste utgå från ditt perspektiv som "offer", kan inte tänka mig att du kan bli tvungen att medla med förövaren? Är det polisanmält? Om inte facket vill hjälpa kan du prata med Skyddsombudet, hen är inte fackligt bunden utan ansvarar för alls arbetsmiljö. Oavsett, ta med någon du litar på i de situationer som följer så du inte är ensam.
Inte så många, aldrig pratat med HR, känner skyddsombudet dåligt. Har ev en ingen annan grupp jag kan fråga- personen som signalerade från början. Det är inte polisanmält helt enkelt för att jag inte orkade. Det har gått några månader nu så jag antar att det är försent.
 
I detta fallet hoppas jag verkligen de gör ett undantag!

@Hemlig21 Har tyvärr inga vettiga råd att ge men tycker det är en förjävlig situation att hamna i. Jag har själv blivit utsatt för liknande på jobbet. Dock så anmälde jag inte detta utan röt ifrån ordentligt (jobbade natt ensam med människan) men jag ångrar det när jag tänker på att fler kanske blev utsatta.
Tack, var i ungefär samma situation som du. Jag vågade tyvärr inte ryta åt psykot utan försökte gå undan, säga nej osv. Men det hjälpte inte.
 
Man kan börja med att konstatera att ag är skyldig att utreda sexuella trakasserier enligt Diskrimineringslagen. Ag måste då höra 'de inblande' samt ev vittnen. Om ag kan konstatera att du har utsatts f sexuella trakasserier kan jag inte se att du ska bara med på ngt möte som du inte vill vara med på. I det läget ska ag se till att trakasserierna upphör. Det kan däremot vara så att ord står mot ord, eller att 'den anklagade' menar sig ha trott att du ville bli uppvaktad. Då kan du behöva sitta med personer för att dels reda ut vad som hänt, dels se personen i ögonen och säga att du inte är intresserad och inte vill bli 'uppvaktad'. Det kan också vara så att 'den anklahade' vill be om förlåtelse och har bett om ett möte. Så ta reda på det handlar om ..
Det är ett möte för att "samtala" kring det som skett heter det. Får inte tag i chefen idag, så sitter hemma med tokångest. Hade uppskattat mer om chefen ringt och kollat och berättat vad mötet gick ut på. Personen ifråga anmälde ju tillbaka efter ett par veckor, saker som är helt orimliga men visst kan man ju se det som att det står ord mot ord. Jag orkar verkligen inte se personen och vid närmare eftertanke finns inget att förlåta efter personen den gången när allt hände förklarade för mig att hen gjorde detta bara för att jag var så motvillig.
 
Jag skulle inte sätta mig i den situationen med medling utan att någon jag litade blint på kunde medverka och avbryta om något går för långt.
Det känns som att risken att kollegan skulle ta chansen att stärka sin version av händelserna är hög.
Jag håller med dig. Detta är en av anledningarna till att man ska vara med i facket! Det fackliga ombudets roll är just den du beskriver! Nu är ju TS inte med och har hamnat i ett svårt läge. Det är heller inte att rekommendera att inte gå till ett möte man är kallad till....Jag kan inte ge annat råd än att begära ett möte m chefen för att uttrycka hur obehagligt man tycker detta är. Ag kan koppla in Företagshälsovården så att TS kan få stöd där.
 
Om jag förstår TS rätt var det ett förslag att ha gemensamt möte, inte en order.
Jag tycker TS ska svara på det förslaget precis som hon skriver här. Att det känns alldeles för svårt och obehagligt för henne att kunna göra det.

Nu framgår det inte riktigt hur mycket enskilda samtal som chefen och utredaren har haft med de två. Men borde man inte där ha avhandlat så mycket att de borde känna till hur TS upplever saken, innan frågan om gemensamt möte ens kommer på tapeten?

Ja, be om att få en kontakt på företagshälsan, tycker jag också låter jättebra.
 
Har inte varit med i facket, fick då till mig av arbetsplatsombudet att bli det. Så löste ansökan för ett par veckor sedan. Dock ej fått svar från dem.

Du behöver inte vara med i facket för att få hjälp med detta!!! Du ska vända dig till ditt skyddsombud (även om det är ett fackombud) så är personen skyddsombud för ALLA anställda på arbetsplatsen. ÄVEN de som inte är med i någon facklig organisation. Det som du beskriver är ett psykosocialt arbetsmiljöproblem och då skall skyddsombudet ta tag i det omgående.
 
Jag skulle inte sätta mig i den situationen med medling utan att någon jag litade blint på kunde medverka och avbryta om något går för långt.
Det känns som att risken att kollegan skulle ta chansen att stärka sin version av händelserna är hög.
Jag svarade chefen att jag inte under några omständigheter ville träffa hen. Men har som sagt inte fått svar ännu. Kollegan eller vad man skall kalla hen ljuger som en häst travar, dock inga lögner som inte går att slå hål på men det är riktigt grova anklagelser hen lagt till förutom att det skulle vara jag som ofredat hen. Som jag upplever hen så är det en mycket sjuk person, oförmögen att ta ett nej och som ljuger om helt absurda men grova saker. En människa utan vare sig gränser eller konsekvenstänk. Eller i folkmun "en riktigt störd individ". Ingen jag vill träffa eller ens försöka resonera med.
 
Om jag förstår TS rätt var det ett förslag att ha gemensamt möte, inte en order.
Jag tycker TS ska svara på det förslaget precis som hon skriver här. Att det känns alldeles för svårt och obehagligt för henne att kunna göra det.

Nu framgår det inte riktigt hur mycket enskilda samtal som chefen och utredaren har haft med de två. Men borde man inte där ha avhandlat så mycket att de borde känna till hur TS upplever saken, innan frågan om gemensamt möte ens kommer på tapeten?

Ja, be om att få en kontakt på företagshälsan, tycker jag också låter jättebra.
Chefen har jag pratat med,mest i telefonen samt att jag ju lämnat redogörelser, skärmdumpar och annat. Personalavdelningen som har hand om ärendet har jag inte hört något alls ifrån. Möjligt att de haft möten med hen. Jag har fått 3 samtal på företagshälsovården, det är allt.
 
Du behöver inte vara med i facket för att få hjälp med detta!!! Du ska vända dig till ditt skyddsombud (även om det är ett fackombud) så är personen skyddsombud för ALLA anställda på arbetsplatsen. ÄVEN de som inte är med i någon facklig organisation. Det som du beskriver är ett psykosocialt arbetsmiljöproblem och då skall skyddsombudet ta tag i det omgående.
Skyddsombudet ska se till att ag har rutiner för denna typ av situationer och att ag följer dem. Följa med på som personligt stöd på möten ....inte alls givet. Dessutom kan ju den anmälde också kräva skyddsombudets stöd...
 
Jag svarade chefen att jag inte under några omständigheter ville träffa hen. Men har som sagt inte fått svar ännu. Kollegan eller vad man skall kalla hen ljuger som en häst travar, dock inga lögner som inte går att slå hål på men det är riktigt grova anklagelser hen lagt till förutom att det skulle vara jag som ofredat hen. Som jag upplever hen så är det en mycket sjuk person, oförmögen att ta ett nej och som ljuger om helt absurda men grova saker. En människa utan vare sig gränser eller konsekvenstänk. Eller i folkmun "en riktigt störd individ". Ingen jag vill träffa eller ens försöka resonera med.
För utredningen är det bra att lögnerna går att slå hål på enkelt, men jag tror att det blir lika jobbigt att höra på dem oavsett. Jag hoppas att din chef respekterar din vilja att inte behöva se människan igen!
 
För utredningen är det bra att lögnerna går att slå hål på enkelt, men jag tror att det blir lika jobbigt att höra på dem oavsett. Jag hoppas att din chef respekterar din vilja att inte behöva se människan igen!
Japp, samtidigt behöver ju någon "förhöra" mig så de har nåt att gå efter och det har ingen gjort. Därav att det känns som ett "ord mot ord- krama om och förlåt varandra möte". Jag hoppas också att hon respekterar min vilja, hon hade tydligen kollat mailen idag men valt att inte svara mig. Känns ju sådär
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur ser dessa ut för er? Läggs det fokus på arbetet/arbetsuppgifter? Personlighet? Interaktion mellan kollegor? Framtidsutsikter? Har...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Paddington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Lådcykel istället för bil?
Tillbaka
Upp